Josef Hoffmann byl architekt a designér první poloviny 20. století světového měřítka, který se narodil v Brtnici u Jihlavy. Spolu s Kolomanem Moserem založil vídeňské rukodělné dílny Wiener Werkstätte, jejichž zásady promítl do rekonstrukce svého rodného domu.
Stavba vznikla patrně
spojením dvou menších objektů. Základy severního domu pocházejí z doby kolem roku
1500, pozdně gotické jádro je dodnes patrné v silných zdech a valené klenbě sklípku. Dům vlastnilo
několik generací předků architekta Josefa Hoffmanna. Otec Josef byl jedním z
nejváženějších měšťanů, stál celých 36 let v čele
Brtnice jako její starosta. Rodina bydlela v patře, spodní klenuté místnosti a průjezd byly provozní a hospodářské.
Po smrti rodičů se děti nadále sjížděly do domu na letní pobyty a někdy mezi lety 1907–1911
Josef Hoffmann, tehdy již
slavný vídeňský architekt, dům upravil. Zaměřil se na rekonstrukci interiéru, navrhl nové kusy nábytku a pestrou výmalbu stěn jednotlivých pokojů. Z malé místnosti v přízemí vedle průjezdu si zařídil
pracovnu, jejíž stěny pokrývalo dřevěné táflování, velmi pietně doplnil schodiště. Na dvoře nechal upravit část stavení na
altán, který vybavil novým zahradním nábytkem. Vnější vzhled domu pozměnil jen málo, později po požáru v roce 1934 dal původní mansardové střeše dnešní tvar.
Dům byl Hoffmannově rodině
zkonfiskován v roce 1945 a Josef Hoffmann se do
Brtnice už nikdy
nevrátil. Budova, kterou do svého vlastnictví převzala místní organizace KSČ, postupně chátrala, vnitřní vybavení mizelo.
Josef Hoffmann a fenomén Poldi
Na sklonku roku 2024 se Moravské galerii podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z tzv. Poldihausu neboli Domu hostí Poldiny hutě na Kladně, dokončeného v roce 1903 podle návrhů
Josefa Hoffmanna. Výstava prezentuje nejen
vybrané nábytkové kusy v nálezovém stavu, který vypovídá o dramatech doby, jimiž prošly od svého vzniku a původního určení až do současnosti. Osvětluje také
spolupráci Josefa Hoffmanna
s kladenským ocelovým králem Karlem Wittgensteinem i okolnosti vzniku nenápadného domu a jeho vybavení, komplexního gesamtkunstwerku, který namnoze předběhl svou dobu.
Obnova Hoffmannova domu
Po roce 1989 byl dům převeden do vlastnictví obce a v roce 2003 dle návrhů brněnské kanceláře Architekti Hrůša & Pelčák zrekonstruován. Obnova vycházela z dochovaných dobových fotografií, které nechal vytvořit Josef Hoffmann po dokončení své práce a publikoval je v soudobém tisku. V přízemí je k vidění pečlivě obnovená architektova pracovna s originálním nábytkem, v prvním patře restaurované ornamentální výmalby. Rekonstrukce se týkala také budovy stodoly v zadní části pozemku. Kromě stálé expozice „Josef Hoffmann: Inspirace“ se zde střídají také krátkodobější výstavní projekty, které Hoffmannovo dílo konfrontují s jeho současníky.
Od roku 2006 spravuje rodný dům Josefa Hoffmanna
Moravská galerie ve spolupráci s vídeňským muzeem užitého a současného umění MAK.
Prozkoumejte architektonický skvost a historii rodného domu Josefa Hoffmanna v Brtnici, rekonstruovaného za účelem zachování jeho dědictví.
Josef Hoffmann byl významný architekt a designér první poloviny 20. století, známý pro založení vídeňských rukodělných dílen Wiener Werkstätte.
Rodný dům Josefa Hoffmanna má historický význam, neboť jeho základy pocházejí z roku 1500 a je spojen s významnou architektonickou a designovou historií.
Unikátnost rekonstrukce spočívá v tom, že zahrnovala dobové fotografie a původní Hoffmannovy návrhy interiéru, včetně originálního nábytku a ornamentálních výmalb.
Po roce 1989 byl dům převeden do vlastnictví obce a v roce 2003 byl zrekonstruován podle návrhů brněnské kanceláře Architekti Hrůša Pelčák.
Od roku 2006 rodný dům Josefa Hoffmanna spravuje Moravská galerie ve spolupráci s vídeňským muzeem užitého a současného umění MAK.
V rodném domě se konají stálé expozice, jako je 'Josef Hoffmann: Inspirace' a krátkodobější výstavní projekty konfrontující Hoffmannovo dílo s jeho současníky.
V přízemí je možné vidět pečlivě obnovenou architektovu pracovnu s originálním nábytkem.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.