Dvojkolejný železniční klenbový viadukt na trati bývalé Severní dráhy císaře Ferdinanda. Překlenuje údolní nivu potoka Jezernice s krajskou silnicí a místní komunikací. Tvořen dvěma vedle sebe stojícími viadukty – starším jižním a přistaveným severním.
Jezernický viadukt je složen ze
dvou vedle sebe stojících samostatných viaduktů:
cihlového a
kamenného, které byly součásti trati bývalé Severní dráhy Ferdinandovy a dodnes jsou používané ke svému původnímu účelu. Viadukt
překlenuje údolí potoka Jezernice, krajskou silnici a místní komunikaci.
Starší most z roku 1842 doplnil v roce 1873 mladší bráška, a tak se z původního cihlového jednokolejného mostu stal rozšířený dvoukolejný. Viadukt u
Jezernice slouží dodnes a jako impozantní památka s
více než čtyřiceti oblouky je skvělým tipem na výlet pro železniční nadšence i fotografy. Když pojedete z
Lipníku nad Bečvou do
Hranic, budete mít na něj dokonalý výhled.
Cihlový viadukt
Cihlový viadukt je dlouhý
426,33 m, má
42 polokruhových kleneb z toho 36 o průměru 7,590 m a 6 malých kleneb v místě sdružených pilířů o průměru 5,689 m. Tloušťka kleneb je 0,63 m. Pohledové cihlové klenby jsou nové a jsou
věrnou kopií původních cihelných kleneb. Nad nimi je vybetonovaná železobetonová klenba jako hlavní nosná konstrukce. Na horních okrajích najdete nové cihlové sloupky a kovové zábradlí.
Kamenný viadukt
Kamenný viadukt, postavený pro druhou kolej, je
téměř kopií cihlového viaduktu, jen
první a poslední klenby jsou menší (světlost 5,689 m), délka mostu je
414,74 m. Tloušťka kleneb je 0,63 m. Lícní zdivo pilířů, klenby a poprsní zdi nad klenbami v místě sdružených pilířů jsou vyzděny z opracovaných pískovcových kvádrů, zbývající poprsní zdi jsou vyzděny z
opracovaných vápencových kvádrů. Voda z povrchu je odváděna novými litinovými rourami nad vrcholem kleneb přes průčelní zdi. Průčelní zdi nejsou staženy táhly. Horní okraje sloupu jsou chráněny kamennými sloupky a kovovým zábradlím mezi nimi. Na čelní zdi klenby je umístěna
pamětní deska z roku
1873 s nápisem.