
Vlak projíždí, vy sotva stačíte vytáhnout foťák — a přitom se kolem vás tyčí stavby, které už desítky let odolávají větru, vodě i času.
Železniční mosty a viadukty v Česku nejsou jen nudné konstrukce. Naopak! Podobně jako
mosty a lávky nebo
akvadukty to jsou
elegantní oblouky přes údolí, masivní kamenné pilíře, technické zázraky své doby a často i
skvosty zasazené do nádherné krajiny. Jejich příběhy spojují minulost se současností, krajinu s městy a lidi s jejich touhou objevovat. Na
Kudy z nudy jsme pro vás vybrali ty nejzajímavější. Ať už jste fandové
vlaků, architektury, dechberoucích scenérií nebo jen hledáte
tipy na výlety, tyhle klenoty by vám neměly uniknout.
1. Negrelliho viadukt v Praze

Parametry: délka 1110 metrů, otevřen 1850
Je historicky
prvním pražským železničním mostem a druhým nejstarším pražským mostem pře
s Vltavu. Do roku 1910 byl
Negrelliho viadukt nejdelším mostem v Evropě a stále prý je i
nejdelším železničním mostem ve střední Evropě.
Negrelliho viadukt spojuje
Masarykovo nádraží v
Praze přes
Karlín a
ostrov Štvanici s
Bubny, částí
Holešovic.
Alois Negrelli, rakouský dopravní inženýr italského původu a průkopník výstavby železnic, jej navrhl společně s českým inženýrem
Janem Pernerem jako součást
dráhy z Vídně přes
Prahu do
Děčína. Most bez větších problémů a za plného provozu vydržel všechny
velké povodně. Procházka pod ním je jako cesta časem, a po rekonstrukci (2017–2020) je z něj opět krásný kousek, který můžete obdivovat při procházce třeba ze
Štvanické lávky. Prostor pod
oblouky Negrelliho viaduktu postupně ožívá kulturou, uměním a společenským životem, od prosince 2024 v jednom z nich najdete
kulturní centrum Viadukt Karlín.
2. Viadukt Žampach

Parametry: výška 41,7 metrů, délka 109 metrů, otevřen 1900
Podle některých zdrojů
nejvyšší kamenný železniční most v České republice, podle jiných pramenů dokonce v Evropě, je jen o metr nižší než
Nuselský most v Praze. Sedm půvabných oblouků
železničního viaduktu Žampach se klene nad hlubokým
Kocourským údolím poblíž
Jílového u Prahy. Po mostě se projedete
Posázavským Pacifikem, při procházce pod ním se budete cítit trochu jako v pohádce a trochu jako ve starém dobrodružném filmu.
3. Schwarzenberský železniční most přes Orlík

Parametry: výška 69 metrů, délka 316 metrů, otevřen 2024
Když pojedete vlakem z
Písku do
Tábora, čeká vás jízda po
Schwarzenberském železničním mostě. Obloukový most vede nad
Orlickou přehradou, byl otevřen v listopadu 2024 a jméno dostal po
šlechtickém rodu Schwarzenberků. Jeho železobetonový oblouk má rozpětí 156 metrů a most je tak největší svého druhu v Česku. Podívejte se dobře na fotku: v těsné blízkosti zůstal
stát starý železniční most z roku 1889. Původně se měl bourat, nakonec ale zůstal na místě a dokonce se mu vrátil
status kulturní památky. Podle nejnovějších plánů (2025) by po něm měla vést
cyklostezka.
4. Nový a Starý ivančický viadukt alias Železňák

Parametry: výška 44 metrů, délka 387 metrů, otevřen 1978
Nový a starší most vedle něj nejsou nijak výjimečné:
dva mosty vedle sebe vedou i kousek od
Ivančic přes údolí
řeky Jihlavy. Starý železniční most sloužil pro trať z
Vídně do
Brna. Při jeho stavbě se uplatnilo hned několik nových technologických postupů: při ražbě tunelu u Budkovic se v tehdejším
Rakousku-Uhersku poprvé použil
dynamit a právě tak se starý
Ivančický viadukt se stal
prvním celokovovým mostem monarchie. Stavěl se dva roky, první vlak po něm projel v roce 1870 a pyšnil se oslnivými parametry: měřil 374 metrů a vedl 42 metrů nad hladinou řeky. Navíc ho provázela
legenda, že ho navrhl osobně Gustav Eiffel. Když všechny tyhle důvody spojíte, možná dostanete odpověď na otázku, proč starý Železňák zůstal stát i poté, co vedle něj vyrostl nový most. Sice z něj zbylo jen torzo, tedy jediné, částečně opravené krajní pole mostovky, ale patří mezi velmi
oblíbené výletní cíle.
5. Pňovanský most přes vodní nádrž Hracholusky

Parametry: výška 44 metrů, délka 210 metrů
V roce 2019 se stal výletní cíl z
Pňovanského železničního mostu, který vede přes údolí
řeky Mže a
vodní nádrž Hracholusky na
Plzeňsku. Z okna vlaku neuvidíte nic, a bez lávky pro cyklisty a pěší byl dříve těžko dostupný. Říkalo se mu
Rámusák a v roce 2018 už byl v tak špatném technickém stavu, že
Bezdružické lokálce hrozilo zastavení provozu. Během téměř rok trvající rekonstrukce byla všechna tři mostní pole vyměněna za nová. Když se v dubnu 2019 na Pňovanský most vrátily vlaky, společně s nimi přišli výletníci: nový most totiž lemuje mírně zvlněná
lávka pro pěší a cyklisty. Od nádraží v Pňovanech se teď k mostu dostanete pěšky po modré značce nebo na kole.
6. Most Bechyňská duha v Bechyni

Parametry: výška 50 metrů, délka 190 metrů, otevřen 1928
Železobetonovému obloukovému mostu v
Bechyni, původně pojmenovanému
Jubilejní most, se většinou říká
Bechyňská duha. Ikonická stavba
jižních Čech kombinuje železnici a silnici na jednom mostě. Přes Duhový most vede slavná
Bechyňka, vůbec první elektrifikovaná železnice, která v roce 1903 spojila
Bechyni s
Táborem. Výhled z mostu na
řeku Lužnici a město je skutečně nezapomenutelný.
7. Viadukt Smržovka

Parametry: délka 120 metrů, výška 26 metrů, otevřen 1894
Když vlak projíždí po
viaduktu ve Smržovce, vypadá jako hračka, která jede mezi kopci
Jizerských hor. Stavba byla zahájena v roce 1893 a dokončena v roce 1894. Použita byla kvalitní žula splňující potřebné nároky pevnosti a vzhledu. Kvalitu práce tehdejších stavitelů, zkušených
italských mostařů a tunelářů, prokázal čas. První oprava viaduktu od jeho uvedení do provozu proběhla v roce 2008. Stavba z místní žuly má devět oblouků a je oblíbeným cílem nejen pro
železniční fanoušky. V zimě vypadá jako z
vánoční pohlednice, v létě nabízí
malebné pohledy na hory. Nejhezčí fotky pořídíte, když se vydáte na túru podél tratě.
8. Viadukt v Kryštofově Údolí

Parametry: výška 30 metrů, délka 230 metrů, otevřen 1900
Dva stejně vysoké železniční viadukty, shodně stavěné do oblouku:
viadukt v Kryštofově Údolí u
Liberce a
viadukt Glenfinnan ve Skotsku. Ten první můžete prozkoumat zblízka, ten druhý se objevil ve
filmech o Harrym Potterovi. Viadukt v malebné krajině pod
Ještědem má čtrnáct oblouků. Viadukt je dlouhý 202 metrů a nejvyšší pilíře dosahují výšky 27 metrů, tvořených čtrnácti poli o rozpětí 12 metrů polí šířky. Stavbu viaduktu prováděla vídeňská firma Bruder Redlich & Berger. Nejhezčí je zespodu — a až tam budete, nezapomeňte se projít i po okolí, třeba po
Kryštofově Údolí.
9. Viadukt Jezernice

Parametry: délka 426 metrů, dvojitý viadukt z let 1842 a 1873
Když pojedete z
Lipníku nad Bečvou do
Hranic, budete mít dokonalý výhled na
Jezernické viadukty. Starší most z roku 1842 doplnil v roce 1873 mladší bráška, a tak se z původního cihlového jednokolejného mostu stal rozšířený dvoukolejný. Viadukt u
Jezernice slouží dodnes a jako impozantní památka s více než čtyřiceti oblouky je skvělým tipem na výlet pro železniční nadšence i fotografy. Jedná se o viadukt na trati bývalé Severní dráhy císaře Ferdinanda. Překlenuje údolní nivu potoka Jezernice s krajskou silnicí a místní komunikací.
10. Viadukt u obce Dolní Loučky

Parametry: výška 42 metrů, délka 282 metrů, otevřen 1953
Modernější elegán u
Tišnova na trati mezi
Brnem a
Havlíčkovým Brodem patřil svého času k
největším betonovým viaduktům v Česku.
Viadukt u obce Dolní Loučky vede přes údolí
říčky Libochovky. Elegance oblouků a jeho umístění nad hlubokým údolím z něj dělají překvapivý cíl pro výletníky i fotografy. Střední oblouk má r
ozpětí 120 m, je vysoký 42 m a celková délka mostu činí 282 m. Když pod ním projdete, ucítíte respekt k inženýrství 50. let.
11. Viadukt u Perninku v Krušných horách

Parametry: výška 20 metrů, délka 120 metrů, otevřen 1899
Díky nadmořské výšce kolem 900 metrů mají v
Perninku nejvýše položený viadukt v Česku.
Viadukt na trati z
Karlových Varů do
Potůčků stojí kousek od nádraží a v zimě působí jako zasněžená pohlednice z Alp. Navíc tudy projíždí slavná
Krušnohorská lokálka.
Krušnohorské scenérie, sníh a vlaky tu vytvářejí kouzelnou atmosféru. Je to povinná zastávka pro milovníky železnice i zimní turistiky.
12. Stránovský viadukt v Krnsku

Parametry: výška 27 metrů, délka 152 metrů, postaven 1924
Most, co vám vezme dech, když jedete vlakem z
Prahy do
Turnova.
Stránovský viadukt se klene nad údolím jednoho z přítoků
řeky Jizery kousek od
zámku Stránov. Železobetonový most, postavený podle návrhu
Ing. Stanislava Bechyně, stojí na místě staršího železného mostu se zděnými pilíři z roku 1864. Rozhodně stojí za zastávku: je to místo, kde historie a příroda tvoří perfektní kulisu.
13. Branický železniční most – Most inteligence v Praze

Parametry: Výška 20 metrů, délka 910 metrů, otevřen 1955
Monumentální
betonový most mezi
Braníkem a
Smíchovem v
Praze působí drsně a nepřístupně, ale vede po něm lávka pro pěší, otvírají se z něj krásné výhledy na
Vltavu a navíc ho provází silný příběh. Takzvaný
Most inteligence dostal přezdívku podle toho, že na jeho stavbě v rámci nucených prací za komunistického režimu pracovala spousta intelektuálů, umělců a vysokoškoláků. Oficiálně pojmenován byl ale až v roce 1969.
14. Vyšehradský železniční most na Výtoni

Parametry: délka 261 metrů, otevřen 1901
Ikonická ocelová konstrukce, která spojuje
Smíchov a
Výtoň v
Praze, vlastně nemá oficiální jméno. Most byl označován jako
most železniční na Smíchov nebo
most spojovací dráhy císaře Františka Josefa, později jako
železniční most pod
Vyšehradem. Romantici ho milují pro pohledy na
Pražský hrad a
Vyšehrad, fotografové pro kontrast rezavého železa a modré
Vltavy. Čeká ho zásadní rekonstrukce, takže teď je ideální čas ho navštívit a vychutnat si industriální kouzlo před velkou proměnou.
Tipy na výlety & praktické info: Jak na mosty vyrazit?
České železniční mosty nejsou jen
technické skvosty, ale taky
skvělé cíle na výlety. Ať už se chystáte na
výlet vlakem, autem nebo na kole, máme pro vás pár tipů:
- Vlakem nebo pěšky: Viadukt v Perninku, viadukt ve Smržovce, Stránovský viadukt, Schwarzenberský železniční most anebo viadukt u Ivančic doporučujeme jako část výletu vlakem – samotná cesta je zážitek!
- Městská turistika: Negrelliho viadukt, Vyšehradský most nebo Most inteligence v Praze jsou ideální pro městské toulky.
- Pěší procházky: U železničního viaduktu Žampach, viaduktu v Kryštofově Údolí a Bechyňské duhy si užijete pěší trasy a krásné výhledy. Vyhledejte místní turistické značky – často vedou přímo pod mosty.
- Autem nebo na kole: Viadukt u obce Dolní Loučky, Pňovanský železniční most nebo viadukt u Jezernice jsou dostupné autem a nabízejí i zajímavé cyklotrasy v okolí. Nezapomeňte ale doma mapu!
- Na co nezapomenout: foťák (ideálně s širokoúhlým objektivem), powerbanku, pohodlné boty, termosku s kávou a svačinu. A hlavně trochu času, protože u některých mostů se vám nebude chtít spěchat.
- Ať už jste cestovatel, dobrodruh, nebo lovec fotek, železniční mosty Česka vás zkrátka dostanou. Tak na viděnou u kolejí!
Prozkoumejte nejvýznamnější železniční mosty a viadukty v ČR a objevte, co tyto inženýrské skvosty skrývají. Ideální pro výletníky a milovníky historie.
Negrelliho viadukt v Praze je nejdelším železničním mostem ve střední Evropě s délkou 1110 metrů.
Viadukt Žampach je považován za nejvyšší kamenný železniční most v České republice a možná i v Evropě, s výškou 41,7 metrů.
Schwarzenberský železniční most nabízí jízdu nad Orlickou přehradou a je největší obloukový železobetonový most v Česku.
Starý Ivančický viadukt byl prvním celokovovým mostem v rakousko-uherské monarchii a při jeho stavbě se v Česku poprvé použil dynamit.
Most Bechyňská duha slouží pro železnici i silnici, což je výjimečné, a přináší krásné výhledy na řeku Lužnici a město Bechyně.
Viadukt ve Smržovce, oblíbený mezi železničními fanoušky, nabízí výhledy na Jizerské hory a je oblíbenou zimní a letní oblastí pro fotografy.
Viadukt Jezernice přestavuje historické rozšíření z jednokolejného cihlového mostu na dvoukolejný a je populární mezi železničními nadšenci.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.