ÚvodAktualityViadukty, mosty a železniční skvosty Česka, které vás nadchnou
Památky

Viadukty, mosty a železniční skvosty Česka, které vás nadchnou

Poslechněte si audio verzi článku
Železniční mosty nejsou jen kusy betonu, kamene nebo oceli. Jsou také svědky doby a technickými divy. Ať už stojíte pod majestátními oblouky Žampachu, projíždíte vlakem po Schwarzenberském viaduktu přes Orlík nebo obdivujete industriální krásu Negrelliho viaduktu v Praze, vždycky si s sebou odnesete něco víc než jen fotky. Vydejte se s Kudy z nudy na výlet, ať už pěšky, vlakem nebo na kole, a poznejte, jak úžasná může být obyčejná cesta přes most.
Vlak projíždí, vy sotva stačíte vytáhnout foťák — a přitom se kolem vás tyčí stavby, které už desítky let odolávají větru, vodě i času. Železniční mosty a viadukty v Česku nejsou jen nudné konstrukce. Naopak! Podobně jako mosty a lávky nebo akvadukty to jsou elegantní oblouky přes údolí, masivní kamenné pilíře, technické zázraky své doby a často i skvosty zasazené do nádherné krajiny. Jejich příběhy spojují minulost se současností, krajinu s městy a lidi s jejich touhou objevovat. Na Kudy z nudy jsme pro vás vybrali ty nejzajímavější. Ať už jste fandové vlaků, architektury, dechberoucích scenérií nebo jen hledáte tipy na výlety, tyhle klenoty by vám neměly uniknout.
 

1. Negrelliho viadukt v Praze

 Parametry: délka 1110 metrů, otevřen 1850
 
Je historicky prvním pražským železničním mostem a druhým nejstarším pražským mostem přes Vltavu. Do roku 1910 byl nejdelším mostem v Evropě a stále prý je i nejdelším železničním mostem ve střední Evropě. Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes Karlín a ostrov Štvanici s Bubny, částí Holešovic. Alois Negrelli, rakouský dopravní inženýr italského původu a průkopník výstavby železnic, jej navrhl společně s českým inženýrem Janem Pernerem jako součást dráhy z Vídně přes Prahu do Děčína. Most bez větších problémů a za plného provozu vydržel všechny velké povodně. Procházka pod ním je jako cesta časem, a po rekonstrukci (2017–2020) je z něj opět krásný kousek, který můžete obdivovat při procházce třeba ze Štvanické lávky. Prostor pod oblouky Negrelliho viaduktu postupně ožívá kulturou, uměním a společenským životem, od prosince 2024 v jednom z nich najdete kulturní centrum Viadukt Karlín.
 

2. Viadukt Žampach

Parametry: výška 41,7 metrů, délka 109 metrů, otevřen 1900
 
Podle některých zdrojů nejvyšší kamenný železniční most v České republice, podle jiných pramenů dokonce v Evropě, je jen o metr nižší než Nuselský most v Praze. Sedm půvabných oblouků železničního viaduktu Žampach se klene nad hlubokým Kocourským údolím poblíž Jílového u Prahy. Po mostě se projedete Posázavským Pacifikem, při procházce pod ním se budete cítit trochu jako v pohádce a trochu jako ve starém dobrodružném filmu.
 

3. Schwarzenberský železniční most přes Orlík

 
Parametry: výška 69 metrů, délka 316 metrů, otevřen 2024
 
Když pojedete vlakem z Písku do Tábora, čeká vás jízda po Schwarzenberském železničním mostě. Obloukový most vede nad Orlickou přehradou, byl otevřen v listopadu 2024 a jméno dostal po šlechtickém rodu Schwarzenberků. Jeho železobetonový oblouk má rozpětí 156 metrů a most je tak největší svého druhu v Česku. Podívejte se dobře na fotku: v těsné blízkosti zůstal stát starý železniční most z roku 1889. Původně se měl bourat, nakonec ale zůstal na místě a dokonce se mu vrátil status kulturní památky. Podle nejnovějších plánů (2025) by po něm měla vést cyklostezka.
 

4. Nový a Starý ivančický viadukt alias Železňák

Parametry: výška 44 metrů, délka 387 metrů, otevřen 1978
 
Nový a starší most vedle něj nejsou nijak výjimečné: dva mosty vedle sebe vedou i kousek od Ivančic přes údolí řeky Jihlavy. Starý železniční most sloužil pro trať z Vídně do Brna. Při jeho stavbě se uplatnilo hned několik nových technologických postupů: při ražbě tunelu u Budkovic se v tehdejším Rakousku-Uhersku poprvé použil dynamit a právě tak se starý Ivančický viadukt se stal prvním celokovovým mostem monarchie. Stavěl se dva roky, první vlak po něm projel v roce 1870 a pyšnil se oslnivými parametry: měřil 374 metrů a vedl 42 metrů nad hladinou řeky. Navíc ho provázela legenda, že ho navrhl osobně Gustav Eiffel. Když všechny tyhle důvody spojíte, možná dostanete odpověď na otázku, proč starý Železňák zůstal stát i poté, co vedle něj vyrostl nový most. Sice z něj zbylo jen torzo, tedy jediné, částečně opravené krajní pole mostovky, ale patří mezi velmi oblíbené výletní cíle.
 

5. Pňovanský most přes vodní nádrž Hracholusky

Parametry: výška 44 metrů, délka 210 metrů
 
V roce 2019 se stal výletní cíl z Pňovanského železničního mostu, který vede přes údolí řeky Mže a vodní nádrž Hracholusky na Plzeňsku. Z okna vlaku neuvidíte nic, a bez lávky pro cyklisty a pěší byl dříve těžko dostupný. Říkalo se mu Rámusák a v roce 2018 už byl v tak špatném technickém stavu, že Bezdružické lokálce hrozilo zastavení provozu. Během téměř rok trvající rekonstrukce byla všechna tři mostní pole vyměněna za nová. Když se v dubnu 2019 na Pňovanský most vrátily vlaky, společně s nimi přišli výletníci: nový most totiž lemuje mírně zvlněná lávka pro pěší a cyklisty. Od nádraží v Pňovanech se teď k mostu dostanete pěšky po modré značce nebo na kole.
 

6. Most Bechyňská duha v Bechyni

Parametry: výška 50 metrů, délka 190 metrů, otevřen 1928
 
Železobetonovému obloukovému mostu v Bechyni, původně pojmenovanému Jubilejní most, se většinou říká Bechyňská duha. Ikonická stavba jižních Čech kombinuje železnici a silnici na jednom mostě. Přes Duhový most vede slavná Bechyňka, vůbec první elektrifikovaná železnice, která v roce 1903 spojila Bechyni s Táborem. Výhled z mostu na řeku Lužnici a město je skutečně nezapomenutelný.
 

7. Viadukt Smržovka

Parametry: délka 120 metrů, výška 26 metrů, otevřen 1894
 
Když vlak projíždí po viaduktu ve Smržovce, vypadá jako hračka, která jede mezi kopci Jizerských hor. Stavba z místní žuly má devět oblouků a je oblíbeným cílem nejen pro železniční fanoušky. V zimě vypadá jako z vánoční pohlednice, v létě nabízí malebné pohledy na hory. Nejhezčí fotky pořídíte, když se vydáte na túru podél tratě.
 

8. Viadukt v Kryštofově Údolí

Parametry: výška 30 metrů, délka 230 metrů, otevřen 1900
 
Dva stejně vysoké železniční viadukty, shodně stavěné do oblouku: viadukt v Kryštofově Údolí u Liberce a viadukt Glenfinnan ve Skotsku. Ten první můžete prozkoumat zblízka, ten druhý se objevil ve filmech o Harrym Potterovi. Viadukt v malebné krajině pod Ještědem má čtrnáct oblouků. Nejhezčí je zespodu — a až tam budete, nezapomeňte se projít i po okolí, třeba po Kryštofově Údolí.
 

9. Viadukt Jezernice

Parametry: délka 426 metrů, dvojitý viadukt z let 1842 a 1873
 
Když pojedete z Lipníku nad Bečvou do Hranic, budete mít dokonalý výhled na Jezernické viadukty. Starší most z roku 1842 doplnil v roce 1873 mladší bráška, a tak se z původního cihlového jednokolejného mostu stal rozšířený dvoukolejný. Viadukt u Jezernice slouží dodnes a jako impozantní památka s více než čtyřiceti oblouky je skvělým tipem na výlet pro železniční nadšence i fotografy.
 

10. Viadukt u obce Dolní Loučky

Parametry: výška 42 metrů, délka 282 metrů, otevřen 1953
 
Modernější elegán u Tišnova na trati mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem patřil svého času k největším betonovým viaduktům v Česku. Viadukt u obce Dolní Loučky vede přes údolí říčky Libochovky. Elegance oblouků a jeho umístění nad hlubokým údolím z něj dělají překvapivý cíl pro výletníky i fotografy. Když pod ním projdete, ucítíte respekt k inženýrství 50. let.
 

11. Viadukt u Perninku v Krušných horách

Parametry: výška 20 metrů, délka 120 metrů, otevřen 1899
 
Díky nadmořské výšce kolem 900 metrů mají v Perninku nejvýše položený viadukt v Česku. Viadukt na trati z Karlových Varů do Potůčků stojí kousek od nádraží a v zimě působí jako zasněžená pohlednice z Alp. Navíc tudy projíždí slavná Krušnohorská lokálka. Krušnohorské scenérie, sníh a vlaky tu vytvářejí kouzelnou atmosféru. Je to povinná zastávka pro milovníky železnice i zimní turistiky.
 

12. Stránovský viadukt v Krnsku

Parametry: výška 27 metrů, délka 152 metrů, postaven 1924
 
Most, co vám vezme dech, když jedete vlakem z Prahy do Turnova. Stránovský viadukt se klene nad údolím jednoho z přítoků řeky Jizery kousek od zámku Stránov. Železobetonový most, postavený podle návrhu Ing. Stanislava Bechyně, stojí na místě staršího železného mostu se zděnými pilíři z roku 1864. Rozhodně stojí za zastávku: je to místo, kde historie a příroda tvoří perfektní kulisu.
 

13. Branický železniční most – Most inteligence v Praze

Parametry: Výška 20 metrů, délka 910 metrů, otevřen 1955
 
Monumentální betonový most mezi Braníkem a Smíchovem v Praze působí drsně a nepřístupně, ale vede po něm lávka pro pěší, otvírají se z něj krásné výhledy na Vltavu a navíc ho provází silný příběh. Takzvaný Most inteligence dostal přezdívku podle toho, že na jeho stavbě v rámci nucených prací za komunistického režimu pracovala spousta intelektuálů, umělců a vysokoškoláků. Oficiálně pojmenován byl ale až v roce 1969.
 

14. Vyšehradský železniční most na Výtoni

Parametry: délka 261 metrů, otevřen 1901
 
Ikonická ocelová konstrukce, která spojuje Smíchov a Výtoň v Praze, vlastně nemá oficiální jméno. Most byl označován jako most železniční na Smíchov nebo most spojovací dráhy císaře Františka Josefa, později jako železniční most pod Vyšehradem. Romantici ho milují pro pohledy na Pražský hrad a Vyšehrad, fotografové pro kontrast rezavého železa a modré Vltavy. Čeká ho zásadní rekonstrukce, takže teď je ideální čas ho navštívit a vychutnat si industriální kouzlo před velkou proměnou.
 

Tipy na výlety & praktické info: Jak na mosty vyrazit?

České železniční mosty nejsou jen technické skvosty, ale taky skvělé cíle na výlety. Ať už se chystáte na výlet vlakem, autem nebo na kole, máme pro vás pár tipů:
 
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.
Nejzajímavější lávky a mosty, které stojí za to prohlédnout si zblízka

Nejzajímavější lávky a mosty, které stojí za to prohlédnout si zblízka

Skleněné, kovové, lanové, kamenné, pro pěší i pro auta, poklidné i s pořádnou dávkou adrenalinu: takový je výběr lávek a mostů, které stojí za bližší seznámení. Každý či každá z nich má svůj originální příběh, některé najdete snadno, jiné budete muset trochu hledat. Do našeho výběru jsme dokonce zařadili i takové mosty a lávky, které teprve vzniknou. Projděte se s námi přes řeky, potoky, strže a údolí a užijte si nejzajímavější lávky a mosty na každém kroku: moderní architektura podobně jako výlety s portálem Kudy z nudy rozhodně nenudí a nabízí spousty překvapení.

Masarykovo nádraží v Praze Památky

Masarykovo nádraží v Praze

Masarykovo nádraží je jedno z posledních neprůjezdných pražských železničních nádraží. Jeho historie sahá až do poloviny 19. století, nádražní objekty jsou architektonickým unikátem a ačkoliv se uvažovalo o jeho zrušení, dnes slouží k přepravě na významných železničních tratích v České republice.

Viadukt u obce Dolní Loučky Památky

Viadukt u obce Dolní Loučky

Asi 6 km od Tišnova leží obec Dolní Loučky. Nad údolím říčky Libochovka v této obci vede obdivuhodný viadukt, zvaný také Most míru, který je největším mostem na železniční trati Brno – Havlíčkův Brod.

Branický železniční most – Most inteligence Památky

Branický železniční most – Most inteligence

Jako Most inteligence bývá označován nejjižnější pražský železniční most přes Vltavu, oficiálně zvaný Branický, převádějící přes řeku jedinou kolej tzv. Branické spojky, která slouží především nákladní dopravě, mezi stanicemi Praha-Radotín a Praha-Vršovice.

Nuselský most – most, kterým jezdí metro Památky

Nuselský most – most, kterým jezdí metro

Železobetonový most spojující Nové Město s Nuslemi je dlouhý 485 metrů a široký 26,5 metru. Podpírají ho čtyři pilíře, které v průměru ční více než 40 metrů nad údolím. Výška tubusu pro metro činí 6,5 metru, přičemž tloušťka stěn dosahuje od 30 do 110 centimetrů. Po povrchu vede šestiproudá silnice.

Torzo železničního viaduktu mezi Dolními Kounicemi a Ivančicemi Památky

Torzo železničního viaduktu mezi Dolními Kounicemi a Ivančicemi

V druhé polovině 19. století se začalo budovat nové železniční spojení Brna s Vídní. Trasa vedla značně členitým terénem a tak si vyžádala stavbu několika mostů a tunelů. Všechny byly dvojkolejné, kromě jednoho, toho největšího mostu. Najdete jej u řeky Jihlavy Mezi Ivančicemi a Dolními Kounicemi.

Stránovský viadukt v Krnsku Památky

Stránovský viadukt v Krnsku

Viadukt, neboli most nad údolím v Krnsku, jímž protéká Strenický potok, se nazývá Stránovský viadukt. Je umístěn přímo pod zámkem Stránov. Je to první železniční betonový most u nás, jeden z nejmohutnějších viaduktů, významné dílo meziválečného mostního stavitelství.

Pňovanský most přes řeku Mži Památky

Pňovanský most přes řeku Mži

Most přes údolí Mže u Nového Dvora (Pňovan) je impozantní památkou budování železniční sítě u nás. Svou velikostí je i netypickou ukázkou staveb budovaných na železničních tratích, které vznikly na základě zemského zákona o podpoře výstavby místních drah z roku 1892.

Krušnohorský semmering – projížďka malebnou horskou krajinou Památky

Krušnohorský semmering – projížďka malebnou horskou krajinou

Horská část druhé nejvýše položené železniční tratě v České republice z Karlových Varů do Johanngeorgenstadtu překonává na 15 km úseku z Nejdku – Nových Hamrů a Perninku výškový rozdíl 365 m. Obloukem o poloměru 180 m se trať otáčí do protisměru a dosahuje nadmořské výšky 915 m n.m.

Železniční viadukt ve Smržovce Památky

Železniční viadukt ve Smržovce

Jeden z nejkrásnějších železničních viaduktů v České republice. Již za hlavním smržovským nádražím je hluboké údolí, které viadukt přemosťuje. Nabízí se oku lahodící pohled na výjimečnou vyváženost umělé stavby s okolní krajinou.

Duhový most v Bechyni Památky

Duhový most v Bechyni

V Bechyni se klene nad hlubokým údolím železobetonový obloukový most dokončený roku 1928 podle projektu Ing. E. Viktory. Svým devadesátimetrovým rozpětím a výškou třicet osm metrů nad hladinou Lužnice skutečně připomíná oblouk duhy, kterou slunce zapomnělo v lužnickém údolí.

Železniční viadukt v Kryštofově údolí Památky

Železniční viadukt v Kryštofově údolí

Na železniční trati Liberec-Česká Lípa v údolí říčky Rokytky ve vesnici Novina u Kryštofova Údolí se nachází mohutný kamenný železniční viadukt, který byl zprovozněn již v roce 1900.

Schwarzenberský most u Červené nad Vltavou – železniční most přes Orlík Památky

Schwarzenberský most u Červené nad Vltavou – železniční most přes Orlík

U obce Červená vyrostl nový most. Místo příhradového železničního mostu zde byl v letech 2022-24 postaven obloukový, jeden z největších obloukových mostů v republice. Celková délka dosahuje 316 metrů. Jezdí po něm vlaky z Tábora do Písku.

100 tipů, kde vidět zajímavé mosty v Česku

100 tipů, kde vidět zajímavé mosty v Česku

Most – označovaný také jako „mladší bratr cesty“ – představuje prvek, který pomáhá překonávat nejrůznější překážky. Tak třeba na fotografie Karlova mostu narazíte téměř na každém rohu. Skoro by se zdálo, že jde o jediný most u nás. A přitom v České republice ale teče spousta řek, říček i potoků a na řadě z nich najdete jedinečné a krásné mosty. Přejděte s portálem Kudy z nudy suchou nohou po nejzajímavějších mostech u nás.

Štvanická lávka – lávka HolKa přes Vltavu z Holešovic do Karlína Památky

Štvanická lávka – lávka HolKa přes Vltavu z Holešovic do Karlína

Lávka z pražských Holešovic do Karlína slouží pěším a cyklistům, kterým usnadňuje cestu na ostrov Štvanice. Od července 2023 propojuje lávka páteřní cyklostezky vedoucí na obou březích Vltavy.

Negrelliho viadukt – nejdelší železniční most v České republice Památky

Negrelliho viadukt – nejdelší železniční most v České republice

Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes ostrov Štvanici s Bubny. Je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a také druhým nejstarším pražským mostem přes Vltavu.

Železniční viadukt Žampach Památky

Železniční viadukt Žampach

Kamenný most na Žampachu je dle některých zdrojů nejvyšší kamenný železniční most v České republice, podle jiných pramenů dokonce v Evropě. Nachází se na trati "Posázavského pacifiku" mezi stanicemi Jílové u Prahy a Luka pod Medníkem.

Viadukt Karlín – kulturní centrum v Negrelliho viaduktu Kultura

Viadukt Karlín – kulturní centrum v Negrelliho viaduktu

V Karlíně najdete Viadukt Karlín – unikátní kulturní a společenský prostor, který vznikl zasklením jednoho z oblouků Negrelliho viaduktu. Slouží jako kulturní a společenský prostor i informační centrum.

Posázavský pacifik – legendární železniční trať podél Sázavy Zážitky

Posázavský pacifik – legendární železniční trať podél Sázavy

Posázavský Pacifik je vyhlášenou železniční tratí z Prahy do Čerčan (č. 210) a z Čerčan do Světlé nad Sázavou (č. 212), která se vine cca 130 km podél řeky Sázavy. Jezdí po ní jak pravidelná osobní doprava, tak nostalgické vláčky a parní lokomotivy nebo víkendové turistické linky.

#světovéČesko a železniční viadukt v Kryštofově Údolí: most téměř jako z filmů o Harrym Potterovi

#světovéČesko a železniční viadukt v Kryštofově Údolí: most téměř jako z filmů o Harrym Potterovi

Čtrnáct oblouků, délka 230 metrů, výška třicet metrů nad údolím: to jsou parametry železničního viaduktu v Kryštofově Údolí. Slušela by mu role v nějakém filmovém trháku, aby dosáhl stejné popularity jako viadukt Glenfinnan ve Skotsku. Ten zná z filmů o Harrym Potterovi skutečně celý svět.

Vyšehradský železniční most v Praze na Výtoni Památky

Vyšehradský železniční most v Praze na Výtoni

Železniční most spojuje pražské čtvrti Vyšehrad (Výtoň) a Smíchov. Je určen pro železniční přepravu a svému účelu slouží od začátku 20. století. Kromě vlaků se po něm mohou projít i chodci díky lávkám pro pěší.

Kamenný viadukt v Perninku Památky

Kamenný viadukt v Perninku

Nejvýše položená železniční stanice a viadukt v Perninku je náročnou technickou stavbou, kterou naleznete na úseku železniční trati, která spojuje Karlovy Vary s Potůčky. S nadmořskou výškou 902 metrů je nádraží po šumavské Kubově Huti druhou nejvýše položenou železniční stanicí na našem území.

Další aktuality

Věda a historie není nuda: pět hradů v Evropě, které kdysi patřily českým králům

Kdysi se říkalo, že český král může v jeden den snídat v Praze, obědvat v Alpách a povečeřet u moře. Ač to zní jako nadsázka, ve 14. století byly země Koruny české opravdovou velmocí střední Evropy. Braniborsko, Lužice ani Dolní Slezsko už součástí České republiky sice nejsou, ale stopy po českých králích tam zůstaly. Poznejte s Kudy z nudy pět hradů, které dnes leží v cizině, ale kdysi patřily k českým zemím: čeká na vás Norimberk, Oybin, Slawenburg, Grodno a Lauf!
16. květen 2025 8:36
Památky

Zámecká divadla v Česku: nejkrásnější historické scény, které můžete navštívit

Zámecká divadla jsou jako malé šperkovnice ukryté v zámeckých křídlech – nenápadné zvenčí, okouzlující uvnitř. Navíc většina z nich je součástí běžných prohlídkových tras, takže stačí jen vstupenka a trocha zvědavosti. Vydejte se s Kudy z nudy na zámecké scény, kde si šlechtici na jevišti hráli na Romea a dámy v hledišti omdlévaly touhou. Tady je náš výběr těch nejkouzelnějších.
13. květen 2025 12:04
Památky

25 tipů, kam se vydat na výlet k méně známým zříceninám hradů na víkendový výlet

V krásných dnech, ale i když počasí není zrovna slunečné, se milovníci pěší turistiky poohlížejí po tom, kam vyrazit na výlet. Tak co třeba navštívit snadno dostupné hradní zříceniny, které jsou pěkným cílem v jakékoliv roční době? Některé byly přes zimu uzavřeny, ale se příchozí novou sezónou opět otevírají. Kam se za nimi vydat vám poradí portál Kudy z nudy. Každá zřícenina hradu má nějaké tajemství!
11. květen 2025 9:17
Památky

Ora et labora: Nahlédněte do historie řádu Benediktinů

Nejstarší řeholní řád s heslem "Ora et labora – Modli se a pracuj", založen v 6. století sv. Beneditkem z Nursie, vstoupil na naše území již konce 10. století, kdy byl na Pražském hradě založen klášter sv. Jiří. V průběhu staletí vybudovali Benediktini řadu klášterů, které můžeme dodnes obdivovat.
10. květen 2025 12:00
Památky

100 tipů na výlet na zámek – pohádková místa i neobjevené skvosty, známá i neznámá místa

Kudy z nudy přináší obsáhlý přehled zámeckých tipů na výlet v Čechách, na Moravě i ve Slezsku, které si zaslouží naši pozornost. Některé zámky nabízejí také speciální prohlídkové okruhy pro děti. Přehledná mapa hradů a zámků vám usnadní výběr cíle. Kromě prohlídky expozic na vás čeká spousta dalších zážitků. Vyberte si tip na výlet po Česku.
10. květen 2025 8:35
Památky

100 tipů, kam se vydat za opevněnými městy v Česku

Cimbuří, podsebití, bastiony, kasematy – součásti středověkých opevnění. Valy, hradby a palisády měly v minulosti obranný charakter. Svou mohutností a neprostupností měly odrazovat případné útočníky. Dnes právě naopak lákají návštěvníky. Objevte díky tipům redakce Kudy z nudy zbytky a pozůstatky historie ve městech.
9. květen 2025 15:01
Památky

Kdo vládne církvi: Papež, kardinál, biskup a ti druzí

Církevní hierarchie může na první pohled působit složitě. Tituly jako papež, biskup, arcibiskup nebo kardinál se často skloňují ve zprávách, ale co přesně znamenají? Jak se volí papež, co je to konkláve, jak dlouho existuje Pražské arcibiskupství, kdy odcházejí arcibiskupové do důchodu a kdo z českých svatých tuto funkci zastával? Na Kudy z nudy si to jednoduše vysvětlíme a přidáme i pár dalších zajímavostí ze světa papežů.
9. květen 2025 0:04
Památky

Kam za vojenskou technikou? Tipy, kde můžete v Česku prozkoumat letadla, tanky, tvrze a opevnění

Zajímá vás vojenská historie a technika? Právě pro vás jsme připravili dnešní tipy, které vás navedou nejen do areálů muzeí. Prohlédnout si můžete i opevnění a tvrze, které se stavěly za I. republiky jako obrana v reakci na rostoucí nacistickou hrozbu i vojenskou techniku z II. světové války.
7. květen 2025 17:48
Památky