Most v Bystré nad Jizerou má řadu konstrukčních zvláštností, díky kterým se dostal už v roce 1958 na seznam nemovitých kulturních památek. Nesou jej trojúhelníková a lichoběžníková věšadla, navíc vede 24 metrů přes řeku bez podpůrného pilíře uprostřed. Šířka mostu je tři metry a výška pět metrů.
Podkrkonošská obec
Bystrá nad Jizerou se může pochlubit nádhernými pohledy na hřebeny
Krkonoš, ale i výhledem na
Kozákov nebo
Ještěd. Zajímavé jsou i typické podkrkonošské roubené chalupy, ale hlavní chloubou je
unikátní roubený dřevěný krytý most. Nachází se asi sedm kilometrů od
Semil proti proudu řeky
Jizery a v Čechách nemá obdoby. Dřevěný most přes Jizeru v Bystré nad Jizerou má podle odborníků
unikátní konstrukci. V České republice jsou pouze dva mosty obdobné konstrukce – věšadlového systému.
Trojúhelníkové věšadlo je však jediné. Most nechal vybudovat v
roce 1922 mlynář Janoušek pro dopravu obilí do svého mlýna. Konstrukce, opláštění a dekorativní prvky jsou i přes některé drobné opravy v minulosti
dochovány v původní podobě. Oprava mostu skončila v roce 2017, zavřený byl kvůli havarijnímu stavu pět let.
Laické oko zaujmou především
střecha a bočnice, které kryjí celou mostní konstrukci. Střechu tvoří příčné a podélné zdobené štíty. Zejména příčná střecha má ovšem praktické opodstatnění. Její hřeben je spojnicí dvou
vysokých trojúhelníkových věšadel, která lze vidět snad jen v Rakousku. Bočně je most vyztužen
ondřejskými kříži, které svým tvarem připomínají
písmeno X. Boční stěny mají pouze dvě malá okénka u vjezdu na hlavní, takzvanou Pojizerskou silnici vedoucí ze
Semil na
Jilemnici. Velké nosné trámy o rozměru 50 na 50 centimetrů vznikly ze
160 let starých smrků, které do Bystré přitáhli koně z dalekých Vítkovic v Krkonoších.
Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska most v roce 2018 vyhlásilo jako vítěze celostátního kola soutěže
Památka roku 2017 v kategorii "velká".
Z historie mostu:
V nejstarších dobách byl
na místě dnešního mostu brod. V polovině 19. století tu postavil mlynář lávku, kterou ale zanedlouho sebrala velká voda. Ta si poradila i s dalšími konstrukcemi, tentokrát již mostními. Dnešní most byl postavený v
roce 1922 (ale letopočet vytesaný do kvádru kamenného pilíře na levobřežní straně udává rok
1888, kdy byl zřejmě postaven předchůdce mostu dnešního).
V roce 2016 proběhla celková rekostrukce mostu díky sbírce místních a především z dotací Libereckého kraje a Ministerstva kultury a v roce 2017 proběhla kolaudace.
Nyní již most opět slouží svému účelu s omezením
pro automobily s váhou do 2 tun.