Ve Vysokém Mýtě najdete unikátní muzeum věnované českému karosářství, zejména významné vysokomýtské karosářské firmě Carrosserie Sodomka.
Muzeum českého karosářství představuje věhlasnou českou tradici výroby automobilových karoserií. Ve Vysokém Mýtě je špičkový automobilový
design spojen s rodinnou firmou
Carrosserie Sodomka, která se ve 30. letech proslavila výrobou elegantních karoserií pro nejrůznější světové a československé značky. Muzeum se nachází na náměstí Přemysla Otakara II, v komplexu budov, které dříve sloužily jako soud a vězení. Svoje nové působiště zde mimo muzeum nalezla také
Městská galerie a Turistické informační centrum.
Prohlédnete si zde proslulé
Sodomkovy vozy, jako je limuzína Tatra 57B, pokrokový kabriolet Aero 50 Dynamik nebo pancéřovaný vládní speciál Škoda VOS. Jakým procesem musely automobily projít, než spatřily světlo světa, vám představí neméně zajímavá
interaktivní část expozice.
Z historie Carrosserie Sodomka
Česká firma J. Sodomka Vysoké Mýto vyráběla již od roku 1895 kočáry. V roce 1925 byla pod vedením Josefa Sodomky mladšího, syna zakladatele firmy, zahájena výroba prvních zakázkových karosérií pro
vozy Praga a Laurin&Klement. Po roce se 1932 se Sodomka stává uznávanou karosárnou a její karosérie získávají řadu cen na soutěžích elegance. Dodává malosériové karosérie pro vozy
Aero 30 a 50, Praga Piccolo, Walter Junior a staví zakázkové karosérie na podvozky českých i zahraničních automobilek. Několik karosérií vzniklo ještě po druhé světové válce, malosériově byla vyráběna
Škoda VOS. Poslední karosérií pro osobní vůz byl prototyp Škoda 450 z roku 1956. V roce 1948 byl podnik znárodněn a pod novým názvem
Karosa Vysoké Mýto se specializoval na výrobu karosérií pro autobusy.
Perlička na závěr – pojizdná kancelář Jana Antonína Bati
Po smrti Tomáše Bati v roce 1932 převzal jeho bratr Jan Antonín Baťa zodpovědnost za koncern Baťa. Za jeho šéfování od roku 1932 do 1939 zažila firma nebývalý rozkvět. V roce 1937 se zvýšil počet zahraničních společností – firma působila ve 33 státech světa na třech kontinentech. V ČSR bylo vyrobeno firmou Baťa 47,8 mil. párů obuvi. Karosárna ve Vysokém Mýtě přestavěla Ford BB pro Baťovy potřeby v roce 1936. Aerodynamická karoserie se svažitou zádí byla na svoji dobu velmi pokroková. Mistrovským kouskem vnitřní architektury jsou vestavěné stolky s psacími stroji, a celý interiér bylo možné proměnit i v ložnici... Do dnešních dnů se Baťův speciál bohužel nedochoval.