Muzeum je umístěno v soukromých prostorách v areálu bývalého statku nedaleko náměstí v Mníšku, v místech, kde stávala továrna na barvení látek a výrobu škrobu. Soustřeďuje exponáty, které sloužily především k práci a dopravě.
Ve sbírce je asi
40 užitkových automobilů, a to z období od I. světové války do 60. let minulého století. Mezi nejcennější exponáty patří
samohybná lokomobila Case 60 HP z roku 1913, která byla dovezena z USA v roce 2008 v téměř kompletním stavu, ale nefunkční. Sbírka obsahuje také
přibližně 80 traktorů z celosvětové produkce od prvních vyráběných traktorů po traktory z počátku 60. let.
Nejstarším je traktor Case 15-27 (USA) z roku 1919 s příčně uloženým motorem a přední orebnou nápravou, dále traktor Fordson F (USA) z roku 1921, který je považován za traktor, jehož koncepcí
bezrámové konstrukce Henry Ford určil směr dalšího vývoje výroby traktorů užívané dodnes. Traktory 20. let zde reprezentují traktory z USA:
John Deere D (první model značky John Deere), McCormick-Deering typ10-20 a typ15-30.
Nechybí ani
stabilních spalovací motory, tj. motory, které v době, kdy nebyla dostatečně rozvinutá síť elektrického vedení,
poháněly menší hospodářská zařízení (pily, mlátičky apod.). Období největšího rozmachu užívání bylo od počátku 20. století do let poválečných. Vedle
známých československých značek Slavia, Lorenz, Škoda, Wikov obsahuje sbírka i méně známé značky Benz, K.Hušek, Štěpánek, Alja, Klíma, Moravia, Dobrý a dále
zahraniční motory z USA, Německa, Francie, Anglie, Jugoslávie nebo třeba z Maďarska. Dále jsou k vidění
historické nákladní přívěsy,
mlátička Dobrý, sekačka Melichar, elektromotory na podvozku Skrat, Pokorný, Škoda, pojízdnou destilační kolonu, dusadlo Barco Pegson, motorová sbíječka Warsop, čerpadlo a pumpa různých značek a
další drobná užitková zařízení a doplňkové předměty.
Postupně jsou stroje
zprovozňovány a udržovány, s některými se účastníme různých akcí, některé jsou zapůjčovány pro potřeby filmu. Exponáty jsou pokud možno ponechávány ve stavu, ve kterém byly získány, aby
zůstala zachována patina, dobové opravy a šrámy získané službou.
Z historie továrny:
Továrna byla
postavena v roce 1862 a zbourána
před 2. světovou válkou. Původně zde byly vybudovány i velké sklepy na uchovávání brambor, jejichž klenby se objevují při výkopových pracech. Z původních staveb se dochovala
továrnická vila a některé hospodářské budovy, vše bohužel poznamenáno socialistickým hospodařením po znárodnění.
Postupně jsou
opravována hospodářská stavení, kde jsou umístěny vystavované exponáty. V roce 2011 byla zahájena výstavba
renovačních dílen, na kterou naváže výstavba nové výstavní haly se zázemím pro návštěvníky muzea.
Objevte historii techniky v Muzeu užitkové techniky v Mníšku pod Brdy, včetně nejcennějšího exponátu - lokomobile Case z roku 1913.
Sbírka užitkových automobilů pokrývá období od I. světové války do 60. let minulého století.
Nejcennějším exponátem je samohybná lokomobila Case 60 HP z roku 1913, dovezená z USA.
V muzeu je vystaveno přibližně 80 traktorů z celosvětové produkce.
V muzeu jsou k vidění také stabilní spalovací motory, které dříve poháněly menší hospodářská zařízení.
Nejstarším traktorem je traktor Case 15-27 z USA, datovaný do roku 1919.
Exponáty jsou ponechány ve stavu, ve kterém byly získány, aby zůstala zachována patina, dobové opravy a šrámy.
Stroje jsou postupně zprovozňovány a udržovány, účastní se různých akcí a některé jsou zapůjčovány pro potřeby filmu.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.