Muzeum v Lužné u Rakovníka je největší tuzemské železniční muzeum. Železniční muzeum Českých drah se nachází v prostorách bývalé výtopny společnosti Buštěhradské dráhy. V areálu je vybudován okruh úzkorozchodného kolejiště o rozchodu 800 mm s možností svezení pro návštěvníky.
Vzniklo v prostorách historické výtopny Buštěhradské dráhy Lužná – Lišany. Najdete tu jak nablýskané parní lokomotivy širokého věkového rozpětí a mnoho osobních i nákladních vagónů, tak nejrůznější předměty z historie železnic, například signalizační a zabezpečovací techniku, již téměř nepoužívané nářadí, modely vlaků a také železniční dílny, kde se opravují a renovují staré exponáty.
Přijďte se pokochat největší sbírkou parních lokomotiv na našem území, z nichž některé pamatují ještě období Rakouska-Uherska. Více než 30 lokomotiv od úzkorozchodných přes supersilné nákladní až po rychlíkovou s dvoumetrovými koly je jedinečnou ukázkou, jaký význam měla pára pro rozvoj dopravy.
K železniční historii nerozlučně patří i motoráky, dieselové lokomotivy a lokomotivy poháněné elektřinou. Řada z nich má stejně bohatou historii jako oblíbené parní stroje. Lze si prohlédnout také služební vozy a zástupce restauračních a poštovních vozů. Z kategorie speciálních vozidel je ve sbírce kolejový jeřáb, sněhomet a kolejový sněhový pluh. Součástí expozic je rovněž úzkorozchodná dráha o rozchodu 800mm, které včetně vozidel pochází z podnikové dopravy kladenských hutí POLDI. Vyhlídkové jízdy po této dráze lákají malé i velké návštěvníky.
Pro děti je navíc k dispozici dětský koutek, pro všechny návštěvníky pak občerstvení v jídelním voze. V průběhu celého roku jsou pod záštitou muzea pořádány nejrůznější akce, především nostalgické vlaky s parními lokomotivami.
Expozice a výstavní areál muzea
Expozice jsou rozčleněny podle jednotlivých odvětví železniční dopravy. Úvod tvoří ukázky známek s tématikou železnice, názorné pomůcky k objasnění principu lokomotivy a dokumentace historické Buštěhradské dráhy. K dispozici je také videosál. Nejrozsáhlejší expozice je zaměřená na lokomotivní hospodářství. Dokumentuje provoz a opravy parních lokomotiv. Kromě historických písemností je zde řada výkresů, trojrozměrných exponátů a také modelů. Fotograficky je zdokumentováno zprovoznění lokomotiv 310.0 a 354.1 na pracovišti oprav železničního muzea. Část expozice se věnuje pomocným činnostem jako je zásobení lokomotiv uhlím a vodou.
Expozice odvětví dopravy a přepravy obsahuje řadu návěstních pomůcek, charakteristických železničních předmětů, jako je čepice výpravčího a výpravka. Zajímavostí je historický průřez použití jízdenek – od koněspřežné dráhy přes první železnice na našem území až po ukázky z posledního období. Traťové hospodářství je prezentováno řadou ukázek různého ručního nářadí, strojního vybavení pro opravy tratí, předpisových pomůcek a částí kolejového svršku. Zajímavostí jsou instalované představníky výhybek, přenosná návěstidla a ruční mechanizmy. Zabezpečovací a sdělovací zařízení je prezentováno sbírkou telefonních aparátů, různých přístrojů a zařízení z hradel, stavědel a dopravních kanceláří. Je doplněno venkovní expozicí skutečných návěstidel, která se stále rozlišuje. V muzeu nemůže chybět ukázka železničního modelářství. Hlavně děti zaujme předvedení modelového kolejiště ve velikosti HO.
Z historie muzea
Lužná byla jednou z posledních služeben ČSD s parním provozem, který zde skončil až na sklonku sedmdesátých let. Proto příznivci historie železnic výtopnu stále častěji navštěvovali a jejích prostor začalo být využíváno pro vystavování historických kolejových vozidel. Provoz depa jako služebny ČD byl ukončen v roce 1996 v souvislosti s omezením dopravy a okolních tratích. Již o rok později dobrovolnou aktivitou řady spolků zabývajících se historií železnic zde byla zahájena pravidelná výstavní činnost. Na ní pak v roce 1999 opět navázaly České dráhy založením svého Železničního muzea.