Čísla a letopočty hovoří jasně: více než 1 km dlouhý
vinohradský železniční tunel byl ručně vyražený ve skále jako součást jednokolejné dráhy císaře Františka Josefa. Před 145 lety spojil nejenom tehdy zbrusu nové a právě dokončené
Nádraží císaře Františka Josefa, tedy dnešní
Hlavní nádraží s
Vršovicemi a se
Smíchovem, ale také
Prahu s
Vídní.
Vinohradský tunel a jeho čtyři větve
Víme, že
vinohradský železniční tunel byl slavnostně zprovozněn v
září 1871, ovšem méně už se ví, že skálou se provrtávají ve skutečnosti čtyři tunely. Tím nejstarším nyní jezdí vlaky směrem na
Smíchov,
druhým tunelem zprovozněným roku 1944 vede
trať do Českých Budějovic. Třetí vinohradský tunel si na své dokončení musel počkat až do roku 1989 a ještě se uvnitř skály větví z původního dvoukolejného ve dva jednokolejné; při pohledu od
Hlavního nádraží proto
jsou vidět jen tři otvory.
Další železniční a jiné tunely
Vinohradské tunely sice byly
více než sto let nejdelší v
Praze, ale nebyly nejstarší; tuto pozici od roku 1868 drží
Bubenečský tunel ve
Stromovce. Délkou je oba překonaly dva
vítkovské tunely, vyražené roku 2008 pod
Vítkovem. Jižní větev Vítkovského tunelu je s
délkou 1 364 metrů nejdelším železničním tunelem na území hlavního města.
Kuriozitou oblíbenou zejména mezi cyklisty a in-line bruslaři je starý 270 metrů dlouhý
Vítkovský tunel z roku 1872, v roce 2010 přebudovaný na
cyklostezku a stezku pro pěší. Začíná kousek od Ohrady, prochází pod
Vítkovem a na povrch znovu ústí kousek od konce Kališnické ulice na
Žižkově. Odtud cyklostezka pokračuje dál po úbočí kopce, po starém železničním mostě kousek od
Armádního muzea překonává Husitskou ulici a končí až nad
křižovatkou U Bulhara.
Není to ale jediný tunel v Česku, kterým se dnes místo vlaků prohánějí lidé na kolech. Po
bývalé železniční trati vede také cyklostezka mezi městy
Jáchymovem a
Ostrovem na
Karlovarsku.
Další rekordmani mezi tunely
Zmínit bychom měli i patrně
nejkrásnější pražský tunel, proražený ve skále pod
Vyšehradem. Portály tunelu zdobí stylizovaná cimbuří, měří pouze 35 metrů, otevřený byl roku 1904 a už o šest let později jím začaly jezdit tramvaje.
Pověst ikonického a poněkud strašidelného místa má 303 metrů dlouhý
tunel pro pěší, který od roku 1951 spojuje pražské čtvrtě Žižkov a Karlín. Pravidelně se objevuje v hudebních klipech a reklamách, pořádají se tu výstavy, každoročně v neděli ve druhé polovině dubna jako připomínka výročí slavnostního otevření se koná
Běh tunelem.
Tunelem s nejlepší přezdívkou pak je 360 metrů dlouhé
Husákovo ticho, oficiálně
Těšnovský tunel na
nábřeží Ludvíka Svobody v
Praze. V budovách nad ním dnes sídlí ministerstvo dopravy, ministerstvo zemědělství a České dráhy, ovšem v době stavby tu bývalo ústředí Komunistické strany Československa a auta prý rušila důležitá jednání.
Nejdelší tunely v Česku
Až do 1. dubna 2007, kdy byl uveden do provozu
1 758 metrů dlouhý tunel na
železniční trati Lužná u Rakovníka–
Žatec–
Chomutov v blízkosti obce Březno, byl nejdelším tunelem ten, který vede mezi
Brčálníkem a
Špičákem na trati z
Plzně do
Železné Rudy.
Měří 1 747 metrů a první vlak jím projel
20. října 1877. Stavěl se samozřejmě za úplně jiných podmínek a s jinými technologiemi než nyní a dnešní bezpečnostní techniky by obcházely mrákoty; o život tehdy například přišlo asi padesát dělníků. Tunel se totiž
razil ručně ze dvou konců, spotřebovalo se 90 tun dynamitu,
Šumavou otřáslo 520 000 střelných ran a vytěženo bylo 120 000 m krychlových kamene.
Kuriozita ve Slavíči
Slavíč je obec mezi Lipníkem nad Bečvou a
Hranicemi, kde mají skutečnou kuriozitu:
dvě stě padesát metrů dlouhý a šest metrů vysoký železniční tunel, postavený v letech 1845–1846 na Severní dráze císaře Ferdinanda, nynější trati z Přerova do
Bohumína. Už více než sto let se nepoužívá, dokonce sloužil jako sklad brambor a zeleniny, ale nové využití našel jako zajímavý výletní cíl.