ÚvodAktualityNejkrásnější a nejdelší tunely v Česku: historie, rekordy a tipy na výlety
Památky

Nejkrásnější a nejdelší tunely v Česku: historie, rekordy a tipy na výlety

Poslechněte si audio verzi článku
Tunely nejsou jen inženýrské stavby, jsou to brány do historie i do přírody. Ať už zamíříte na výlet k historickému tunelu nebo se projdete tajemným tunelem pro pěší, vždy objevíte něco nového. Vydejte se s Kudy z nudy do silničních, tramvajových a železničních tunelů a užijte si skvělé dobrodružství pod zemí!
TunelPod povrchem České republiky se skrývá fascinující svět tunelů. Některé z nich slouží k rychlejší dopravě, jiné známe jako historické památky a technické skvosty, další jsou spíš zajímavé kuriozity. Pojďte se s Kudy z nudy podívat na ty nejzajímavější a nechte se inspirovat k netradičnímu výletu. Vyrazíte s námi pěšky? Anebo pojedete vlakem, autem nebo tramvají? Můžete si vybrat, pro všechny jsme připravili nabídky plné zajímavostí, rekordů a překvapení!
 

Železniční tunely: dráhy v srdci hor i rychlejší cestování budoucnosti

TunelPři cestování vlakem si jich často ani nevšimnete, ale přesto: znáte naše nejdelší železniční tunely? Na Kudy z nudy jsme pro vás zmapovali tunelové rekordmany a držitele rozmanitých titulů. Začneme rovnou tunelem, který zřejmě žádný další nepřekoná, a to obřím železničním tunelem PrahaBeroun. O tunelu, který by výrazně zrychlil cestu z Prahy do Berouna a dál na západ Čech, se mluví přes dvacet let a byly časy, kdy ho ministerstvo dopravy považovalo za neproveditelný. Nyní už na něm pracují projektanti, a pokud se něco nepokazí, první rychlík jím projede asi v roce 2038. Cesta z Prahy do Berouna se ze současných čtyřiceti minut zkrátí na dvanáct, a jízda z pražského Smíchova až do Plzně díky němu potrvá přibližně 45 minut.

To je ale zatím budoucnost, pojďme proto nahlédnout naopak do dávné minulosti. První místo mezi nejdelšími železničními tunely dlouho patřilo 1747 metrů dlouhému tunelu pod šumavským Špičákem na trati z Klatov do Železné Rudy, kterým první vlak jím projel 20. října 1877. Stavěl se samozřejmě za úplně jiných podmínek a s jinými technologiemi než nyní a dnešní bezpečnostní techniky by obcházely mrákoty; o život při stavbě přišlo asi padesát dělníků. Tunel se totiž razil ručně ze dvou konců a při stavbě se spotřebovalo 90 tun dynamitu.

Nyní se titulem nejdelšího železničního tunelu v Česku pyšní Ejpovický tunel, který měří 4 150 metrů. Ještě před otevřením obřího tunelu z Prahy do Berouna bude nějakou dobu první příčka patřit Oucmanickému tunelu, který nahradí klikatý, pomalý a nesmírně malebný úsek mezi Chocní a Ústím nad Orlicí na hlavním železničním koridoru z Prahy do Ostravy. Ten by se měl začít stavět v roce 2030.
 

Tunely jako železniční kuriozity

Hlavní nádražíČísla a letopočty hovoří jasně, a tak vás do nejstarších železničních tunelů v Česku nepozveme. Tatenický, Třebovický i Choceňský tunel byly na trati z Olomouce do Prahy, zprovozněné roku 1845, a všechny jsou už zrušené. Zato více než kilometr dlouhý Vinohradský železniční tunelPraze slouží už víc než 150 let: tím projel první vlak v září 1871. Tunel ručně vyražený ve skále byl součástí tehdy jednokolejné dráhy císaře Františka Josefa, a spojil nejenom dnešní Hlavní nádraží s Vršovicemi a s nádražím Smíchov, ale také PrahuVídní.

Zajímavou železniční kuriozitou je Slavíčský železniční tunel, postavený v letech 1845–1846 na Severní dráze císaře Ferdinanda, nynější trati z Přerova do Bohumína. Už více než sto let se nepoužívá, dokonce sloužil jako sklad brambor a zeleniny, ale nové využití našel jako zajímavý výletní cíl.
 

Silniční tunely: bezpečné a rychlé spojnice

Zatímco železniční tunely se stavěly převážně v době rozvoje železniční dopravy v druhé polovině 19. století, silničním tunelům přeje hlavně současnost. Odvedení dopravy z přecpaných měst si v budoucnosti nepochybně vyžádá další silniční tunely, nyní je ale rekordmanem silniční tunel Blanka v Praze. Městský tunelový komplex se třemi navazujícími tunely je nejdelší v České republice a se svými pěti a půl kilometry patří k nejdelším městským tunelům v Evropě.

Při rychlém cestování po dálnicích si dalších tunelů téměř ani nevšimnete, i když jsou pořádně dlouhé. Mezi nejdelší silniční tunely patří tunel Panenská (2168 m) na dálnici D8, který usnadňuje cestu mezi Českem a Německem, a Lochkovský (1649 m) a Komořanský tunel (1937 m) na Pražském okruhu.
 

Tramvajové tunely: skrytá kolejová kouzla

TunelNa rozdíl od Prahy sice Brno nemá metro, ale zato se tu projedete nejdelším tramvajovým tunelem v Česku. Takzvané brněnské metro vede od zastávky Osová k Fakultní nemocnici Brno a univerzitnímu kampusu, a měří 602 metrů. Asi o sto metrů kratší je tramvajový tunel Žabovřeská. Stavba brněnského metra ale pokračuje: bezmála jeden a půl kilometru bude měřit nová tramvajová trať na sídliště Kamechy na okraji Brna. Její součástí bude další 320 metrů dlouhý tunel a nová konečná u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. Nová trať má být hotová v prosinci 2027.

Legendou mezi tramvajovými tunely je patrně nejkrásnější pražský tunel, proražený ve skále pod Vyšehradem. Portály Vyšehradského tunelu zdobí stylizovaná cimbuří, měří pouze 35 metrů a otevřený byl roku 1904. Vmáčknout se do něj musí všichni, chodci, tramvaje i automobily.
 

Tunely pro pěší: netušené stezky

Tunely pro pěší nejsou příliš časté a možná si na žádný nevzpomenete. O to zajímavější překvapení pro vás na Kudy z nudy máme: třeba tunel pro pěší, který od roku 1951 spojuje pražské čtvrtě Žižkov a Karlín. Měří přes 300 metrů a má pověst ikonického a poněkud strašidelného místa (což hodně vylepšuje povzbuzující slovo „neboj“ nad karlínským portálem). Tunel se občas objevuje v hudebních klipech a reklamách, pořádají se tu výstavy a nejrůznější sportovní akce.

Není to jediný tunel pro pěší a cyklisty pod Vítkovem: kousek od Ohrady začíná 304 metrů dlouhý Vítkovský tunel z roku 1872, v roce 2010 přebudovaný na cyklostezku a stezku pro pěší. Na povrch znovu ústí kousek od konce Kališnické ulice na Žižkově. Odtud cyklostezka pokračuje dál po úbočí kopce, po starém železničním mostě kousek od Armádního muzea překonává Husitskou ulici a končí až nad křižovatkou U Bulhara.
 

Nejkrásnější tunely a tunelové rarity pro pěší

Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.
České rekordy: co je v Česku nejvyšší, nejdelší a nejrozsáhlejší?

České rekordy: co je v Česku nejvyšší, nejdelší a nejrozsáhlejší?

Česko možná není zemí gigantických hor ani nekonečných kaňonů, ale když přijde na rekordy, rozhodně se nemáme za co stydět! Od nejvyšší hory po nejnižší bod, od nejdelší jeskyně po nejhlubší propast, naše krajina je plná fascinujících extrémů, které stojí za návštěvu. Víte, kde najdete nejvyšší věže, nejdelší mosty nebo třeba největší přehradu? Vydejte se s Kudy z nudy za českými rekordy v terénu!

Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka – největší železniční muzeum v ČR Kultura

Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka – největší železniční muzeum v ČR

Muzeum v Lužné u Rakovníka je největší tuzemské železniční muzeum. Železniční muzeum Českých drah se nachází v prostorách bývalé výtopny společnosti Buštěhradské dráhy. V areálu je vybudován okruh úzkorozchodného kolejiště o rozchodu 800 mm s možností svezení pro návštěvníky.

Park Stromovka v Praze – Královská obora mezi Holešovicemi a Dejvicemi Příroda

Park Stromovka v Praze – Královská obora mezi Holešovicemi a Dejvicemi

V sousedství holešovického Výstaviště leží Královská obora, dnes zvaná park Stromovka. V současné době slouží k rekreačním, sportovním i kulturně vzdělávacím účelům. Rozloha obory se v různých dobách měnila, rozkládá se asi na 95 ha.

Stezka Best of Europe: Údolím Lužnice z Plané nad Lužnicí do Týna nad Vltavou Příroda

Stezka Best of Europe: Údolím Lužnice z Plané nad Lužnicí do Týna nad Vltavou

První česká pěší trasa, která je na seznamu nejlepších stezek Evropy Leading Quality Trails Best of Europe, vede hlubokým údolím řeky Lužnice. Celkem měří 55 km.

Slavíčský tunel Památky

Slavíčský tunel

Slavíčský tunel nebo také Ferdinandův tunel je technická památka, která se nachází v obci Slavíč. Jedná se o opuštěný železniční tunel.

Hlavní nádraží v Praze – největší pražská secesní památka Památky

Hlavní nádraží v Praze – největší pražská secesní památka

Hlavní nádraží v Praze je vůbec největší osobní nádraží v České republice. Zdaleka však není nádražím nejstarším. Jeho historie se začala psát roku 1869 a do dnešní podoby bylo přestavěno podle návrhu architekta Josefa Fanty.

Kampus Masarykovy univerzity v Brně Památky

Kampus Masarykovy univerzity v Brně

Snad pro každého, kdo v českém stavitelství chce něco znamenat, bylo přímo snovým vstupem do nového tisíciletí vypsání soutěže na nové univerzitní centrum v Brně. První tak velkorysá výzva od konce 50. let.

Cyklostezka Jáchymov – Ostrov po bývalé železniční trati Letní sporty

Cyklostezka Jáchymov – Ostrov po bývalé železniční trati

Města Jáchymov a Ostrov na Karlovarsku spojuje nová cyklostezka, která vznikla na trase bývalé železniční tratě. Ta byla zrušena v padesátých letech minulého století po ukončení těžby uranové rudy. Celá cyklostezka je dlouhá necelé 3 kilometry a celkové převýšení činí 110 metrů.

Nádraží Smíchov – druhé největší nádraží v Praze Památky

Nádraží Smíchov – druhé největší nádraží v Praze

Dne 14. 7. 1862 se na západním okraji Prahy, tehdy ještě samostatné obce Smíchov, otevřelo nádraží České západní dráhy, které zde v pozměněné podobě funguje dodnes. Vlaky odtud jedou například do Plzně, Písku, Mariánských Lázní, Č. Budějovic, Chebu nebo Mnichova. Začíná zde také Pražský Semmering.

Bikepark Špičák v Železné Rudě Letní sporty

Bikepark Špičák v Železné Rudě

Šumava nabízí stovky kilometrů tras pro horská kola. Bikepark Ski&bike Špičák – Železná Ruda se nachází v pohoří Šumavy ve Sport areálu Špičák, který je vzdálen 5 km od Rudy směrem na Nýrsko.

Zříceniny Příběnice a Příběničky u Tábora Památky

Zříceniny Příběnice a Příběničky u Tábora

Zřícenina Příběnice se nachází na levém břehu řeky Lužnice asi 10 km na jihozápadě od Tábora. Spolu s hradem Příběničky na protějším břehu řeky tvořil ve své době jednu z nejrozsáhlejších pevností u nás.

Riegrova stezka – naučná stezka Údolím Jizery Letní sporty

Riegrova stezka – naučná stezka Údolím Jizery

Riegrovou stezkou se můžete projít cestou ze Železného Brodu do Semil. Cesta vede skrz romantické údolí Jizery a skalnatým kaňonem Galerie Jizery. Své jméno má po slavném semilském rodákovi doktoru Františku Ladislavu Riegrovi.

Žižkovský tunel pro pěší – mezi Žižkovem a Karlínem Památky

Žižkovský tunel pro pěší – mezi Žižkovem a Karlínem

Žižkovský (Karlínský) tunel je určen pěším a cyklistům. Pod kopcem Vítkov spojuje Žižkov s Karlínem už od roku 1953. V té době se také počítalo s jeho dalším využitím – měl sloužit jako atomový kryt.

Jedinečný Stádlecký řetězový most Památky

Jedinečný Stádlecký řetězový most

U obce Stádlec v jižních Čechách najdete poslední empírový řetězový most v České republice, který je také ojedinělým mostem tohoto druhu v Evropě. 157 metrů dlouhý a 6 m široký most bývá častým místem turistických procházek, cykloturistiky a oblíbeným objektem pro fotografy.

Fantova kavárna na pražském Hlavním nádraží Gurmánská turistika

Fantova kavárna na pražském Hlavním nádraží

Hlavní nádraží v Praze patří k nejvýznamnějším secesním památkám v Česku, je národní kulturní památkou. Kavárna byla původně odjezdová hala, později sloužila jako místo k posezení při čekání na vlak. Vychutnejte si kousek historie ve Fantově kavárně.

Živá voda – prosklený tunel pod vodou v Modré u Velehradu Příroda

Živá voda – prosklený tunel pod vodou v Modré u Velehradu

V Modré u Velehradu se můžete projít proskleným tunelem, který vás povede pod hladinou rybníka. Kolem sebe tak prosklenou stěnu uvidíte život v potoce, ve velké tůni s chladnomilnými rybami nebo pod hladinu mokřadu.

Pražský hrad – nejkrásnější a největší hradní komplex Památky

Pražský hrad – nejkrásnější a největší hradní komplex

Pražský hrad, který je tradičním sídlem českých panovníků a od roku 1918 také sídlem prezidenta republiky, je nejnavštěvovanější památkou Česka. Postupnými přístavbami a úpravami Pražského hradu vznikl jeden z největších hradních komplexů na světě, který denně navštěvují tisíce návštěvníků.

Jelení příkop pod Pražským hradem Příroda

Jelení příkop pod Pražským hradem

Jelení příkop je přírodní rokle, kterou teče potok Brusnice. Jméno "jelení" má příkop proto, že zde byla nejen v době vlády Rudolfa II. chována lovná zvěř. Otevřen je od 1. března do 30. listopadu vždy od 10:00 hodin do soumraku.

Národní památník na Vítkově Kultura

Národní památník na Vítkově

Národní památník na Vítkově s hrobem Neznámého vojína nad strmými svahy vrchu Žižkova je národní kulturní památkou a moderní dominantou města.

Vyšehrad – historické hradiště, hrad a pevnost v Praze Památky

Vyšehrad – historické hradiště, hrad a pevnost v Praze

Pradávné hradiště Vyšehrad, skála nad řekou s temnou siluetou štíhlých věží, patří neodmyslitelně k pražské krajině. Tvoří jej především areál někdejšího hradiště, hradu a pevnosti, který je Národní kulturní památkou. Součástí Prahy je od roku 1883 a první písemné záznamy pocházejí z roku 1070.

Armádní muzeum Žižkov – Vojenský historický ústav Praha Kultura

Armádní muzeum Žižkov – Vojenský historický ústav Praha

Armádní muzeum Žižkov se po kompletní rekonstrukci otevřelo v říjnu 2022. V expozici si prohlédnete vojenské dějiny od prvopočátků do současnosti. Zažijte pocity, které prožívali naši vojáci v zákopech 1. světové války, vstupte rovnou do vřavy bojů.

Josef Pleskot – jeden z nejznámějších a nejrespektovanějších českých architektů

Josef Pleskot – jeden z nejznámějších a nejrespektovanějších českých architektů

Architekt Josef Pleskot (* 3. prosince 1952, Písek) patří k nejznámějším tuzemským architektům. V roce 2014 získal titul Architekt roku, a to za proměnu zastaralého industriálního areálu Vítkovických železáren v Ostravě. Podle jeho návrhů vznikly například Svět techniky, nástavba vysoké pece Bolt Tower nebo multifunkční aula Gong, vybudovaná z bývalého plynojemu.

Pražské metro – jediné v České republice

Pražské metro – jediné v České republice

Metro je páteří městské hromadné dopravy v Praze. Denně přepraví průměrně přes milion a půl cestujících. V současné době má tři linky značené písmeny a barvami: A (zelená), B (žlutá) a C (červená). Čtvrtá linka D (modrá) se začala stavět v roce 2022.

Nejdelší tramvajový tunel – "brněnské metro"

Nejdelší tramvajový tunel – "brněnské metro"

Nejdelším tramvajovým tunelem v Česku se chlubí jihomoravská metropole, vede od zastávky Osová k Fakultní nemocnici Brno a univerzitnímu kampusu. Jeho délka je 602 metrů, někdy se o něm hovoří jako o "brněnském metru". Do ostrého provozu byl tunel otevřen v prosinci 2022.

Vrch Vítkov v Praze – připomínka české historie Příroda

Vrch Vítkov v Praze – připomínka české historie

Dominanta tyčící se nad Prahou, připomínka slavné české historie – to je pražský vrch, který ve své nejvyšší části dosahuje výšky 270,4 m.n.m. a rozděluje od sebe čtvrtě Karlín a Žižkov.

Co nevíte o pražských tunelech aneb Letenský tunel s Blankou slaví v září narozeniny

Co nevíte o pražských tunelech aneb Letenský tunel s Blankou slaví v září narozeniny

Legendární věta o malém kroku pro člověka, který je obrovským skokem pro lidstvo, by se mohla týkat i Prahy: nenápadná stavba z poloviny 20. století, která v září slaví 70. výročí otevření, změnila městskou dopravu od základů. Nevyniká délkou ani krásou, ale bez ní by se centrum Prahy záhy ucpalo.

10 staveb architekta Josefa Pleskota

10 staveb architekta Josefa Pleskota

Architekt Josef Pleskot patří ve svém oboru k současné české špičce. K nejznámějším Pleskotovým realizacím patří ústředí ČSOB v pražských Radlicích, revitalizace staveb v komplexu bývalých železáren v Dolní oblasti Vítkovic či průchod valem Prašného mostu. Jestli se připojí k týmu prezidenta Petra Pavla jako architekt Pražského hradu zatím nevíme, jisté ale je, že jako architekt už Hrad velmi dobře zná. Je autorem rekonstrukce Jeleního příkopu, kdy se už za Václava Havla pro veřejnost otevřela jeho dolní část, a také propojení s horní částí tunelem pod Prašným mostem. Za tuto stavbu Pleskot získal několik mezinárodních architektonických cen. Zajděte se tam podívat, tunel je zevnitř efektně nasvícený a má také skvělou akustiku!

Vinohradský železniční tunel Památky

Vinohradský železniční tunel

Vinohradský železniční tunel spojuje Hlavní nádraží s nádražím Praha Vršovice a s nádražím Praha Smíchov. První dvojkolejný tunel byl vybudován v letech 1869 – 1871 jako součást tehdejší dráhy Františka Josefa.

Další aktuality

Věda a historie není nuda: nový život starých kostelů aneb muzea, galerie a svatební místa

Vydejte se s Kudy z nudy prozkoumat bývalé, zrušené i takzvaně odsvěcené kostely! I když už neslouží pro církve a církevní obřady, stále jsou to místa s krásnou architekturou a jedinečným geniem loci. A také se spoustou překvapení: ukážeme vám například jediný kostel na světě, kde najdete Spidermana nebo Barta Simpsona vedle Jana Nepomuckého.
18. květen 2025 17:10
Památky

10 tipů na výlet za stavbami architekta Vojtěcha Ignáce Ullmanna

Architekt Vojtěch Ignác Ullmann (23. 4. 1822, Praha – 17. 9. 1897, Příbram) patří k předním představitelům novorenesance v Čechách. Studoval nejprve na pražské Polytechnice a poté na akademii výtvarných umění ve Vídni. Společně s Josefem Zítkem patřil k prvním českým vyznavačům italské novorenesance, nazývané palladianismus (podle inspirace vzorníky Andrey Palladia). Jeho reprezentativní stavby v historizujícím slohu slouží dodnes jako budovy úřadů, bank, škol, hotelů nebo nádraží. Poté, co neuspěl v soutěži na výstavbu Národního divadla a Rudolfina, odešel z veřejného života na Příbramsko, nejdříve do Dubence (vlastnil zde zámek) a později do Příbrami, kde je také pochován.
18. květen 2025 17:06
Památky

Věda a historie není nuda: pět hradů v Evropě, které kdysi patřily českým králům

Kdysi se říkalo, že český král může v jeden den snídat v Praze, obědvat v Alpách a povečeřet u moře. Ač to zní jako nadsázka, ve 14. století byly země Koruny české opravdovou velmocí střední Evropy. Braniborsko, Lužice ani Dolní Slezsko už součástí České republiky sice nejsou, ale stopy po českých králích tam zůstaly. Poznejte s Kudy z nudy pět hradů, které dnes leží v cizině, ale kdysi patřily k českým zemím: čeká na vás Norimberk, Oybin, Slawenburg, Grodno a Lauf!
16. květen 2025 8:36
Památky

Zámecká divadla v Česku: nejkrásnější historické scény, které můžete navštívit

Zámecká divadla jsou jako malé šperkovnice ukryté v zámeckých křídlech – nenápadné zvenčí, okouzlující uvnitř. Navíc většina z nich je součástí běžných prohlídkových tras, takže stačí jen vstupenka a trocha zvědavosti. Vydejte se s Kudy z nudy na zámecké scény, kde si šlechtici na jevišti hráli na Romea a dámy v hledišti omdlévaly touhou. Tady je náš výběr těch nejkouzelnějších.
13. květen 2025 12:04
Památky

25 tipů, kam se vydat na výlet k méně známým zříceninám hradů na víkendový výlet

V krásných dnech, ale i když počasí není zrovna slunečné, se milovníci pěší turistiky poohlížejí po tom, kam vyrazit na výlet. Tak co třeba navštívit snadno dostupné hradní zříceniny, které jsou pěkným cílem v jakékoliv roční době? Některé byly přes zimu uzavřeny, ale se příchozí novou sezónou opět otevírají. Kam se za nimi vydat vám poradí portál Kudy z nudy. Každá zřícenina hradu má nějaké tajemství!
11. květen 2025 9:17
Památky

Ora et labora: Nahlédněte do historie řádu Benediktinů

Nejstarší řeholní řád s heslem "Ora et labora – Modli se a pracuj", založen v 6. století sv. Beneditkem z Nursie, vstoupil na naše území již konce 10. století, kdy byl na Pražském hradě založen klášter sv. Jiří. V průběhu staletí vybudovali Benediktini řadu klášterů, které můžeme dodnes obdivovat.
10. květen 2025 12:00
Památky

100 tipů na výlet na zámek – pohádková místa i neobjevené skvosty, známá i neznámá místa

Kudy z nudy přináší obsáhlý přehled zámeckých tipů na výlet v Čechách, na Moravě i ve Slezsku, které si zaslouží naši pozornost. Některé zámky nabízejí také speciální prohlídkové okruhy pro děti. Přehledná mapa hradů a zámků vám usnadní výběr cíle. Kromě prohlídky expozic na vás čeká spousta dalších zážitků. Vyberte si tip na výlet po Česku.
10. květen 2025 8:35
Památky

100 tipů, kam se vydat za opevněnými městy v Česku

Cimbuří, podsebití, bastiony, kasematy – součásti středověkých opevnění. Valy, hradby a palisády měly v minulosti obranný charakter. Svou mohutností a neprostupností měly odrazovat případné útočníky. Dnes právě naopak lákají návštěvníky. Objevte díky tipům redakce Kudy z nudy zbytky a pozůstatky historie ve městech.
9. květen 2025 15:01
Památky