Příroda
Po naučné stezce za osudy Slezské Harty
O nejmladší přehradě v České republice Slezské Hartě se dozvíte na Naučné stezce Zatopené osudy. Začíná u informačního centra v Leskovci nad Moravicí, měří 1,4 kilometru a má pět zastavení. Přibližují osudy lidí, kteří v údolí před výstavbou přehrady žili i historii obcí.
Kromě toho při procházce po vyvýšeném břehu můžete obdivovat neustále se měnící vodní hladinu a provázet vás bude nejmladší sopka Nízkého Jeseníku Velký Roudný.
1. zastavení
První stanoviště tvoří pomník průkopníku železobetonových staveb Rudolfu Saligerovi, který se v Leskovci 1. února 1873 narodil. Plánek naučné stezky vám ochotně vytisknou v nedalekém informačním centru.
2. zastavení: Leskovecká zátoka
Jak vypadala zátoka dříve, je vidět na historických fotografiích. Dočtete se, že údolím tekla řeka Moravice, za ní stával závod Lisovny nových hmot, činžovní domy pro jejich zaměstnance, internát pro svobodné a mateřská škola. Kromě toho tu byla pošta, obchod, hospoda a fotbalové hřiště. K továrně vedl železobetonový most, jehož autorem byl konstruktér Rudolf Saliger. V zátoce se nacházela ještě jedna mateřská škola a budova obecního úřadu. Ta byla zbourána jako poslední na podzim roku 1997. Zachovala se bývalá pětitřídní základní škola, rodinné domky v jejím okolí a kostel sv. Vavřince z roku 1768. Nově jsou na hladině přehrady vybudována mola, která slouží jako přístav výletním lodím – Hartě a Santa Marii.
3. zastavení: Továrna
Přináší informace o závodu Lisovny nových hmot, v němž pracovalo tři sta zaměstnanců z obce a blízkého okolí. Postaven byl v roce 1954 a kromě pracovních příležitostí podporoval kulturní i sportovní dění. Sponzoroval například fotbalisty a hokejisty. V halách se vyráběly výlisky z bakelitu, vyráběl se tu například ruční holící strojek, záclonové kroužky nebo láhve na saponátové přípravky. Výroba skončila v roce 1988 a lidé začali za prací dojíždět do Bruntálu i jinam.
4. zastavení: Výstavba Slezské Harty a osudy lidí
O nové přehradě se začalo uvažovat v 60. letech minulého století, protože stávající vodní nádrže nestačily dostatečně zajišťovat zásobování pitnou vodou. O výstavbě přehrady byli lidé informováni v roce 1984 a žádné protesty a nesouhlas s plánovaným dílem jim nepomohly. Hlavní hráz se začala budovat v roce 1987 a přehrada byla dokončena v roce 1997. V zátopové oblasti byly vykáceny všechny stromy a keře, zbourány byly tři stovky domů. Do náhradních bytů v Leskovci se přesídlilo 45 rodin, 60 se přestěhovalo do Bruntálu, deset do okolních měst a obcí a osm se rozhodlo pro výstavbu nových rodinných domků. Náklady na výstavbu přehrady dosáhly 2,5 miliardy korun, z toho jedna miliarda šla na odškodnění, stavební práce stály 1,5 miliardu. Svou opodstatněnost prokázala tato vodní nádrž v roce 1997 při katastrofálních povodních, kdy zachytila nevídané množství vody a zabránila záplavám a velkým škodám. V současnosti má mnoho dalších využití – od výroby elektrické energie, zlepšování minimálních průtoků vody v tocích v době sucha, po rekreační vyžití, rybolov a vodní sporty.
5. zastavení: Leskovecký most a osudy okolních obcí
Právě nedaleko tohoto místa se pod hladinou nachází železobetonový most konstruktéra a rodáka z obce Rudolfa Saligera. Je jedinou zachovanou stavbou na dně přehrady a tak se stal oblíbeným cílem potápěčů.
Kromě toho se zde dozvíte o dalších obcích. Patří k nim Slezská Harta, podle níž má přehrada svůj název, dále Roudno, Nová Pláň a Razová. Jedinou obcí, která byla zatopená úplně, je Karlovec. Nad hladinou zůstal jen kostel sv. Jana Nepomuckého s farou, protože stával na kopci. Přesunut sem byl také památník obětem první světové války. Kostel uvidíte, pokud se rozhodnete poznat Slezskou Hartu při plavbě některou z výletních lodí.
Na konci naučně stezky vás pak kousek od poslední informační tabule čeká odpočinkové místo s lavičkami a ohništěm i modelem zachycujícím kousek bývalého mostu. Zamilovaní tu mohou svou lásku zpečetit uzamčením zámku.