Švestková dráha je malebná lokálka v severních Čechách spojující Litoměřice horní nádraží, Lovosice a Most. Její historie sahá do roku 1898, kdy vyjel na trať první vlak. Dráha je v provozu denně v rámci linky U10.
Přes více než stoletou existenci má dráha svým uživatelům co nabídnout –
velké množství památek v blízkém okolí a nezapomenutelnou krajinu Českého středohoří, příznivou jak pro pěší, tak i cyklistické výlety. Naše motorové jednotky RegioSprinter vás komfortně a s příjemnou obsluhou, která Vám zdarma nabídne švestkový čaj či kávu, odvezou do
Muzea českého granátu, k
Ulrice von Levetzow, pod hrady
Košťálov a Oltářík, nebo jen tak do přírody.
Název lokálky
Švestková dráha je staronový. Byl používán sudetskými Němci (ovšem pod sudetoněmeckým ekvivalentem "Zwetschkenbahn") až do jejich násilného odsunu po druhé světové válce. Jméno trati dalo v tehdejší době
velké množství švestkových sadů a alejí, z nichž do dnešních dnů zůstaly po napadení nemocí šarka pouze nepatrné zbytky.
V roce 2016 společnost AŽD koupila od státu zbytnou trať Čížkovice – Obrnice s cílem obnovit na ní pravidelný provoz a současně z ní vybudovat zkušební polygon pro zabezpečovací a sdělovací technologie, které vyvíjí, vyrábí a instaluje ve 20 zemích světa. Vše se podařilo a po dvou letech sezónního turistického provozu začaly vlaky od prosince roku 2019 jezdit každý den v rámci linky U10 mezi Litoměřicemi horním nádražím, Lovosicemi a Mostem. Stalo se tak po dvanácti letech od doby, kdy na tehdy "zastaralé a pomalé trati" vlaky přestaly jezdit.
Ve vlacích platí tarif a přepravní podmínky Dopravy ústeckého kraje (DÚK).
Švestková dráha je malebná lokální železniční trať v severních Čechách, která spojuje Litoměřice horní nádraží, Lovosice a Most.
Historie Švestkové dráhy sahá do roku 1898, kdy vyjel na trať první vlak.
Na Švestkové dráze mohou návštěvníci navštívit Muzeum českého granátu, vážné sídlo Ulrice von Levetzow, hrady Košťálov a Oltářík a také se mohou vydat na pěší či cyklistické výlety do malebné krajiny Českého středohoří.
Motorové jednotky RegioSprinter nabízejí komfortní dopravu s příjemnou obsluhou, která cestujícím zdarma nabídne švestkový čaj či kávu.
Jméno trať získalo díky velkému počtu švestkových sadů a alejí přítomných v oblasti v době jejího založení, ačkoliv mnohé z nich dnes zůstávají jen jako nepatrné zbytky po napadení nemocí šarka.
Účelem nákupu trati bylo obnovit na ní pravidelný provoz a současně vybudovat zkušební polygon pro zabezpečovací a sdělovací technologie, které společnost AŽD vyvíjí a instaluje ve 20 zemích světa.
Pravidelný provoz na Švestkové dráze byl obnoven v prosinci roku 2019 po dvanáctileté přestávce ve vlakové dopravě na této trati.
Ve vlacích Švestkové dráhy platí tarif a přepravní podmínky Dopravy ústeckého kraje (DÚK).
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.