Největší železniční muzeum najdete v Lužné

Největší železniční muzeum u nás –
Muzeum Českých drah, se nachází v
Lužné u Rakovníka, kam se můžete vypravit s celou rodinou na výlet a užít si všech potěšení, které vlaky nabízejí. Povozíte se na úzkokolejce, najíte se v jídelním voze, ale hlavně si
prohlédnete a prolezete všechny ty
mašinky a vagonky, které tu naleznete. Každý rok se tu také setkávají parní lokomotivy. Při prohlídce
muzea uvidíte osobní a především
nákladní vozy z různých časových období. V krytých expozicích spatříte nejrůznější
předměty z historie železnic, například zabezpečovací zařízení, ruční nářadí, modely a součásti lokomotiv.
Posázavským Pacifikem jako staří trampové
Železniční depo v Chomutově
Železniční depozitář Národního technického muzea v
Chomutově již několik let láká milovníky železniční dopravy. Otevřeno je i letos, a to
od března do konce října od čtvrtka do neděle, v období hlavní letní sezóny pak denně mimo pondělí a také o státních svátcích. Všichni zájemci o dopravní techniku, zejména o dějiny a vývoj kolejové drážní dopravy, mohou navštívit prostory, ve kterých jsou uložena a příležitostně vystavována historická kolejová vozidla ze sbírky
Národního technického muzea. Největším lákadlem
depozitáře jsou
parní lokomotivy v čele s rychlíkovým „Albatrosem“ 498.106, který v srpnu 1964 vytvořil
dosud nepřekonaný rekord parních lokomotiv tehdejších Československých státních drah rychlostí 162 km/h. Majestátní obdiv budí rovněž první poválečná lokomotiva 534.0301, kterou dodaly Škodovy závody už 22. prosince 1945, nebo
tramvajová parní lokomotiva „Gartenau“ vyrobená v Linci roku 1887. Stranou pozornosti jistě nezůstane ani luxusní
salonní vozy z doby okolo roku 1900.
Cesta po Švestkové dráze
Švesková dráha je název užívaný pro lokálku jezdící na trase
Lovosice –
Třebenice –
Most. Trať se tak jmenuje proto, že dříve byly v jejím okolí rozlehlé švestkové sady. Přes více než stoletou existenci má dráha svým uživatelům co nabídnout – velké množství památek v blízkém okolí a nezapomenutelnou krajinu Českého středohoří, příznivou jak pro pěší, tak i cyklistické výlety. Zdejší vlaky vás komfortně a s příjemnou obsluhou odvezou do
Muzea českého granátu, k
Ulrice von Levetzow, pod hrady
Košťálov a
Oltářík, nebo jen tak do přírody. Pravidelné osobní vlaky
jezdí každý den.
Oparenský expres malebnou krajinou Českého středohoří

Do rodiny turistických linek Dopravy
Ústeckého kraje se zařadila také
železniční linka
Oparenský expres, která jezdí na trase
Litoměřice horní nádraží–
Lovosice – Chotiměř. Cestující se tak mohou svézt
víkendovým spojem až do
Oparna. Vlaky jsou v provozu o víkendech a státních svátcích, jezdí sedmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu. První vyjíždí z
Litoměřic horního nádraží v 7:14 hod. a poslední z Chotiměře ve 20:08 hodin. Vlakové spojení je
ideální nejenom pro pěší turisty, ale také pro cyklisty, kteří mohou navštívit nespočet turistických cílů. Mohou se projít či projet
lučinatým, lesnatým a místy i
skalnatým Oparenským údolím podél Milešovského potoka nebo zavítat na
zříceninu hradu Oparno, rozhlednu Radejčín, vrchol
Milešovku či horu
Lovoš. Během cesty modernizovanými motorovými jednotkami
RegioSprinter si cestující mohou zdarma dopřát kávu nebo čaj, případně si zakoupit drobné občerstvení.
Království železnic pro velké i malé

V
Království železnic na pražském Smíchově, hned vedle jednoho z multikin, vznikl učiněný ráj pro milovníky mašinek. Stovky metrů miniaturních kolejí, závory, nádraží a digitální modely vlaků řítící se ve dne v noci (mění se tu i denní doba). To si nemůžete nechat ujít! Součástí
Království železnic je i stálá
výstava z historie železnice na našem území, výstava o historii a současnosti řemesel na železnici a pedagogy vysoce hodnocený vzdělávací program pro školy. Království železnic bude nakonec představovat zjednodušený železniční
model České republiky, kde nepřehlédnete významné technické či historické dominant naší země.
Baťova drezína v Ratíškovicích

Až pojedete za vínem na Moravu a dostanete se na její nejjižnější část, můžete se tu projet na
ruční drezíně po části staré Baťovy trati. Ta sloužila v minulosti k
přepravě uhlí z dolů Tomáš a 1. Máj do
Výklopníku v Sudoměřicích, odkud uhlí putovalo po Baťově kanálu do
Otrokovic. Trasa určená pro drezíny je dlouhá 3 km a propojuje dvě vinařské stezky Podluží a Moravskou vinnou.
Muzeum ve Vagónu vás seznámí s historií důlní těžby na Hodonínsku a s historií místních železnic. K dispozici jsou
tři šlapací drezíny. Jedna uveze až šest osob, z nichž musí dvě šlápnout do pedálů, aby se ostatní mohli vézt.
Jízdu drezínou si musíte
předem objednat.
Slezská úzkokolejka z Třemešné do Osoblahy

Na Osoblažsku v podhůří
Jeseníků se nachází
unikátní úzkorozchodná dráha, která je jediná svého druhu v českém Slezsku. Trať vede z
Třemešné ve Slezsku (napojení na normálněrozchodnou trať z Krnova do Jeseníku) přes
Slezské Rudoltice do
Osoblahy. Úzkorozchodný vláček
vyjíždí z opačné strany budovy, než je nástupiště pro trať
Krnov – Jindřichov ve Slezsku. Trať začíná
klesáním až 26‰ k ocelovému mostu v obci Třemešná, o třech polích, který přechází silnici
Krnov – Jindřichov a potok Mušlov. Dále trať stoupá
nejvyšším stoupáním na trati, 27‰, a překonává krátce za druhým kilometrem zlomový bod trati, který je pouze o jeden výškový metr níž, než stanice Třemešná ve Slezsku. Osobní vlaky
Českých drah zde jezdí
celoročně a denně, ale
parní vlaky Slezských zemských drah
pouze v letní sezóně, od 7. června do 30. srpna kyždý víkend a poté ještě 6. a 7. září 2025.
Historické drezíny a prastarý jeřáb v Zubrnicích

V
Zubrnicích mají
muzeum o historii a současnosti trati z Března do Ústěka. Krom dokumentů a fotek si můžete prohlédnout i
sbírku historických drezín, malou historickou
dopravní kancelář, kolejní jeřáb z roku 1877 a další zajímavá kolejová vozidla. Další expozice jsou tématicky umístěné v krytých železničních vozech.
Od dubna až do 31. října jezdí vlaky dle standardního jízdního řádu o
všech víkendech a svátcích v trase
Ústí nad Labem Střekov –
Velké Březno –
Zubrnice (v červenci a srpnu denně mimo pondělí) a s tím jsou
otevřené expozice v železničním muzeu na nádraží v
Zubrnicích a
minimuzeum v Lovečkovicích.
Co je nového na úzkokolejkách v České Kanadě

V
jižních Čechách, v půvabném okolí
Jindřichova Hradce, v zasněném kraji lesů, kopců, rybníků
České Kanady se místním i turistům stýská po
Jindřichohradeckých úzkokolejkách (JHMD). Ty přestaly z
Jindřichova Hradce do
Nové Bystřice a
Obrataně jezdit 3. 10. 2022. V létě 2025 nepojedou, ovšem dobrou zprávou je to, že n
ovým provozovatelem se stal
Gepard Express, který již zahájil opravu tratě. Úzkokolejka je v současnosti totiž v dost
zanedbaném stavu. Geparda tak čeká spousta práce: opravit koleje, vdechnout nový život historickým vozům a připravit vše na provoz. Aktuálně dochází například k výměně pražců a vysekávání přejezdů, které jsou již zarostlé náletovými dřevinami. Cílem nového provozovatele není úzkokolejku jen rozjezdit – chtějí z ní udělat opět
důstojnou a moderní součást regionální dopravy i lákadlo pro výletníky z celé republiky. Přednost má trať z
Jindřichova Hradce do
Kamenice nad Lipou. Na trať se vrátí původní lokomotivy TU a vagony pro pasažéry BALM, Gepard Express počítá také s vagony na převoz jízdních kol.
Od kdy se ale bude jezdit ještě není známo, nový provozovatel by chtěl spustit provoz, co možná nejdříve.
Ozubnicová dráha v Jizerkách prochází rekonstrukcí
Zubačka je taková lokomotiva, která se
do kopce šplhá pomocí ozubeného kola zapadajícího do dalších zubů připevněných ke kolejišti. Podobných drah nikdy moc nebylo a používaly se při velkém převýšení. V
Kořenově ale jednu takovou mají a navíc zde najdete i úžasné
muzeum věnované této legendární dráze! Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať je
nejstrmější a jediná normálně rozchodná ozubnicová železnice v České republice. Pomocí ozubnice
Abtova systému vlak vyšplhá na pouhých 7 km o 235 metrů výše. Zajímavá je nejen unikátním stavebním provedením, ale také svojí bohatou historií. Stala se pravidelným cílem cest pro obdivovatele železnice a technických památek z celé Evropy a v roce 1992 byl úsek
Tanvald –
Kořenov prohlášen Ministerstvem kultury ČR za
kulturní památku. V
sezóně 2025 však
nejezdí - na trati probíhá rozsáhlá rekonstrukce. Práce zahrnují opravu odvodnění, sanaci tunelů a mostů, výměnu železničního svršku a modernizaci stanic. Rekonstrukce je rozdělena do několika etap, přičemž letošní
výluka skončí v září 2025. Rekonstrukce se týká celé trati z
Tanvaldu do
Kořenova, včetně stanic
Desná a Dolní Polubný. Celá rekonstrukce, jejiž cílem je zlepšit její stav a zvýšit bezpečnost, by měla být
dokončena v únoru 2026.
Poznejte největší železniční muzeum, historické i turistické vlaky a zajímavé trasy přes krásné krajin České republiky.
Největší železniční muzeum v České republice se nachází v Lužné u Rakovníka.
Muzeum nabízí jízdu na úzkokolejce, možnost stravování v jídelním voze a prohlídku různých mašinek a vagónků.
Posázavský pacifik je název železniční trati z Prahy přes Vrané nad Vltavou a Čerčany do Světlé nad Sázavou.
Depo nabízí prohlídky historických kolejových vozidel včetně parních lokomotiv a dalších zajímavostí z historie železnice.
Švestková dráha je lokálka s více než stoletou historií, která je populární kvůli krásné krajině Českého středohoří a okolním památkám.
Království železnic nabízí stovky metrů miniaturních kolejí a mašinek, digitální modely vlaků a vzdělávací programy.
Návštěvníci mohou jezdit na ruční drezíně po historické trati a seznámit se s historií místní dopravy a důlní těžby.
Na Osoblažsku se nachází unikátní úzkorozchodná dráha, která je jediná svého druhu v českém Slezsku.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.