Technické muzeum Liberec je místem, kde se potkávají příznivci techniky z celého trojzemí a kde je možné se seznámit s bohatou technickou historií kraje. Nachází se v areálu bývalých Libereckých výstavních trhů ve čtyřech pavilonech.
Technické muzeum Liberec veřejnosti představuje dopravní prostředky od jízdních kol, přes motocykly a automobily až po kolejová vozidla. Expozici doplňuje i celá řada předmětů technického charakteru, které mají vztah k regionu, například motory nákladních automobilů, jízdní kola, psací stroje nebo modely autíček. Expozice muzea se pravidelně jednou do roka mění. Exponáty jsou zapůjčené a tak mají návštěvníci možnost vidět každý rok něco nového.
Lákadlem je také například historická tramvaj, parní stroj nebo posunovací lokomotiva. Uvidíte zde i exponáty zapůjčené ze zahraničních sbírek. Není bez zajímavosti, že právě v Libereckém regionu byl vydán první řidičský průkaz v Rakousko-Uhersku a byl uveden do provozu první automobil v českých zemích.
Muzeum připomíná i minulost poměrně nedávnou a často opomínanou – nákladní automobily LIAZ a Robur, které v regionu vznikaly, byť každý na jiné straně hranice. Aby bylo patrné jakou práci odvádějí příznivci veteránů při restaurování vozidel, je připraveno i auto v takzvaně nálezovém stavu. Tedy tak jak ho majitel nalezl zapomenuté kdesi ve stodole.
Původní muzeum se v roce 2017 rozrostlo o další pavilon exponátů. V dalších dvou letech vždy přibylo po jedné expozici až po současné 4 pavilony. V roce 2022 ve venkovních prostorách byly pro potěchu nejmenších zbudovány dětské herní prvky.
Expozice Království automobilů – luxusní auta své doby
Exkluzivní dlouhodobá expozice 15 historických vozů vyrobených v letech 1906 až 1987, představuje luxusní auta tehdejší doby. Vystavený je například De Dion Bouton z roku 1906 nebo Rolls Royce Silver Dawn z roku 1950, kterým kdysi jezdil syrský princ. Rolls Royce Silver Cloud l z roku 1959 měla herečka Sophia Lorenová, americký Caddillac De Ville z téhož roku využíval Elvis Presley a Daimler DS 420 britská panovnice Alžběta II. Česko zastupuje Praga Piccollo z roku 1929.
Expozice luxusních automobilů bude v pavilonu minimálně do roku 2023. Průběžně ae však bude obměňovat. Součástí výstavy je i automobilová dílna z první poloviny minulého století.
Expozice tramvajové a autobusové dopravy
V pavilonu C uvidíte tramvaje a autobusy z Liberce, ale také ze sousedního Německa. Jedna tramvaj je z roku 1897 a jedná se o první libereckou tramvaj. Druhá liberecká tramvaj pak pochází z roku 1930.
Tři další tramvaje pocházejí ze zahraničí. Jde o soupravu jedenáctitunového motorového vozu a osmitunového vlečného vozu, který byl v roce 1967 vyroben v Praze v tehdejší ČKD, ale jezdil ve východoněmecké Jeně. Motorový vůz pochází z roku 1973 z produkce RAW Berlin. V areálu je také čtyřnápravová tramvaj z roku 1916, která vozila cestující ve švýcarské Basileji do roku 2002 na příměstské trati do Dornachu. V hale jsou i dva historické autobusy, Praga z roku 1947 a o 30 let mladší Avie Ikarus.
Oba autobusy čekají na renovaci a uvedení do původního stavu. Kromě skutečných dopravních prostředků jsou v pavilonu také fotografie, texty o historii dopravy v Liberci a Jablonci a ve vitrínách je kolem 60 modelů a dalších artefaktů.
Expozice Kabinová lanovka na Ještěd
V
pavilonu C je otevřena expozice o kabinové lanovce na
Ještěd, která skončila tragickou událostí v roce 2021. K vidění jsou
dvě kabiny lanovky, která vozila cestující od roku
1933. Součástí expozice je také původní dokumentace, náhradní díly nebo část závěsu kabiny. Mladší
kabina z roku 1973 je laminátová, ta starší je z hliníkového plechu a je to nýtováno na ocelovou konstrukci. Novější z kabin byla v provozu právě v osudný den, kdy se kabince číslo dvě přetrhlo tažné lano a ve vysoké rychlosti se zřítila na svah Ještědu.
Expozice Křídla pro Izrael a průmyslová výroba na Liberecku
Expozice mapuje
průmyslovou minulost a současnost Libereckého kraje a
historii někdejší liberecké Vojenské odborné školy leteckých mechaniků. Návštěvníci najdou expozici v pavilonu B. Ten musel projít nejnutnější obnovou. Prokouklo i okolí celého pavilonu. Uvnitř pavilonu si mohou návštěvníci prohlédnout
historické textilní a obráběcí stroje, například první programovatelný tkalcovský stav, děrovačku děrných štítků nebo
letoun BAK-01, který v roce 1948 vytvořil světový rychlostní rekord (252 km/h).
Výstava The Wingmen představuje devět mužů židovského původu, kteří z někdejšího Československa ke konci čtyřicátých let odešli na pomoc Izraeli a přispěli tak k uhájení jeho existence. Jedním z nich je byl i Avraham Harshalom, přeživší z Osvětimi, veterán a absolvent výcvikového kurzu pro Izrael na Vojenské odborné škole leteckých mechaniků v Liberci. Škola fungovala na zdejším letišti mezi lety 1945 a 1949. Výcvik tehdy absolvovalo sedm desítek příslušníků židovské vojenské organizace Hagana.
Českoslovenští specialisté cvičili mimo jiné i v Liberci ve vojenských kurzech piloty, letecké mechaniky, pozemní personál, tankové posádky a výsadkáře. Většinou se kurzů účastnili židovští dobrovolníci, mnozí z nich přeživší holocaustu, kteří chtěli pomoci Izraeli vyhrát v jeho válce za nezávislost. Mnoho československých Židů, kteří prošli těmito kurzy a odešli do Izraele, se zpět do Československa nevrátilo. Po komunistickém převratu v únoru 1948 neměli již tito lidé zájem vrátit se do svých původních domovů. Československo v nich ztratilo specialisty s talentem a potenciálem. Ve své nové vlasti byli ve svých profesích velmi úspěšní a přispěli k posílení bezpečnosti Izraele a k rozvoji ekonomiky a vědy.
Expozice Auta a motorky 20. století a unikátní výstava kol
V pavilonu A narazíte na auta, motorky či kola různého stáří a značek. Najdete zde například unikátní kolekci k 200letému výročí vynálezu jízdního kola, a to včetně prvního dřevěného „odrážedla“, které vývoj kol odstartovalo.