Trať závodu vede z náměstí na Zbraslavi po silnici 2. třídy na Baně a do cíle na vrcholu kopce Cukrák v blízkosti obce Jíloviště. Závod do vrchu Zbraslav – Baně – Jíloviště se jel poprvé 25. 3. 1908. Dnes se slavná motoristická událost připomíná každoroční jízdou veteránů do vrchu.
Závod do vrchu Zbraslav – Jíloviště se jel poprvé 25. 3. 1908. Uspořádal ho při příležitosti IV. Mezinárodního automobilního salonu
Český klub motocyklistů a Český klub automobilistů, zúčastnilo se ho 17 motocyklů a 16 automobilů. Spolu s propagační jízdou
Prahou, na kterou se závodníci vydali po skončení závodu, vzbudila akce velkou pozornost. Pořadatelé závodu tehdy netušili, že Zbraslav – Jíloviště se stane významným
mezinárodním závodem a jeho
tradice bude stále udržována až do dnešních dnů. Ve stopách slavného závodu mezi pražskou Zbraslaví a Jílovištěm se každoročně na začátku září jezdí
veteránský závod, který se koná formou jízdy pravidelnosti do vrchu.
Trať závodu vede z náměstí na Zbraslavi
po silnici 2. třídy na Baně a do cíle na vrcholu kopce
Cukrák v blízkosti obce Jíloviště. Délka trati měří cca 4000 metrů s převýšením 163 metrů.
Průměrné stoupání dosahuje 3,6 %, maximální stoupání čeká jezdce krátce po startu, v kopci nazývaném Špejchar (9 %).
V prvním ročníku uspěly
domácí motocykly Laurin a Klement a
Walter, v závodních vozech zvítězil Carl Jörns na osmilitrovém voze Opel – Beyschlag. Dnešní jízda mezi Zbraslaví a Jílovištěm je vzpomínkou na
legendární českou závodnici Elišku Junkovou, původním jménem Alžbětu Pospíšilovou. Na svou dobu nesmírně pokroková žena
závodila s vozy Bugatti a ve 20. letech minulého století byla
nejrychlejší ženou planety, která se jako jediná dokázala při závodech Grand Prix vyrovnat mužům. Historický úspěch si Junková připsala i v závodě Zbraslav – Jíloviště, který
roku 1926 absolutně vyhrála.
Projížďka či procházka po trati slavného závodu
Trať závodu si můžete projet
autem nebo na motorce i dnes.
Pěšky se lze vypravit
z autobusové stanice Baně (bus č. 318 ze Smíchovského nádraží)
po červené značce až do Jíloviště. Pěkná procházka
lesnatým terénem s výhledem na Vrané nad Vltavou měří 4,5 km a lze ji ukončit buď v Jílovišti nebo
na stanici autobusu Cukrák (bus. č. 317, 318, 321).
Sportově založení cyklisté mohou celou původní trať projet na svém stroji ze Zbraslavi na Baně a dále
po modré cykloznačce až k Cukráku. Odtud lez pokračovat po žluté červenou cyklostezku vedoucí
do Lipenců a dále
zpět do Zbraslavi.
Závod Zbraslav - Jíloviště se jel poprvé 25. března 1908. Byl uspořádán při příležitosti IV. Mezinárodního automobilního salonu Českým klubem motocyklistů a Českým klubem automobilistů. Zúčastnilo se ho 17 motocyklů a 16 automobilů. Závod vzbudil velkou pozornost a dnes je jeho tradice každoročně udržována formou jízdy veteránů.
Trať závodu měří přibližně 4000 metrů s převýšením 163 metrů. Průměrné stoupání tratě je 3,6 %, s maximálním stoupáním 9 % na kopci nazývaném Špejchar.
V prvním ročníku uspěly domácí motocykly značek Laurin a Klement a Walter. Mezi závodními vozy zvítězil Carl Jörns ve vozidle značky Opel - Beyschlag.
Eliška Junková, rozená Alžběta Pospíšilová, byla legendární česká závodnice, která se proslavila v 20. letech minulého století. Ve závodě Zbraslav - Jíloviště roku 1926 dosáhla historického úspěchu, když závod vyhrála.
Trasu závodu si můžete projet autem, na motorce, nebo projít pěšky. Pěší trasa vede z autobusové stanice Baně po červené turistické značce až do Jíloviště. Délka trasy je 4,5 km a je možné ji ukončit buď v Jílovišti nebo na stanici autobusu Cukrák.
Maximální stoupání na trati činí 9 % a jezdci ho zažívají krátce po startu na kopci Špejchar.
Během procházky trati mohou návštěvníci užít krásných výhledů na Vrané nad Vltavou a míjet historické úseky, kde kdysi závodili známí jezdci. Je to příležitost poznat historii českého motorismu a zasportovat si v malebném prostředí.
Ano, cyklisté mohou trasu projet po modré cykloznačce až k Cukráku a odtud pokračovat po žluté a červené cyklostezce vedoucí do Lipenců a zpět do Zbraslavi.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.