Slavný mezinárodní
závod Zbraslav – Jíloviště se původně jezdil v letech
1908 až 1931 a účastníci závodili o největší rychlost. Od roku 1968 jej Veteran Car Club Praha pořádá jako jízdu pravidelnosti.
Sobota je věnována automobilům a motocyklům
do roku výroby 1939. Těch každoročně přijíždí na dvě stovky a ve třináct hodin startují jízdu pravidelnosti ze
zbraslavského náměstí.
Nedělní den je určen pro
všechna historická vozidla (tedy vozidla do roku výroby 1988). Ta startují před polednem z obce
Jíloviště a vydávají se na orientační jízdu okolím. Letos vyrazí středočeskou krajinou do
Mrače, kde na účastníky této jízdy ve
Svět škodovek čeká nejenom prohlídka muzea, ale také vědomostní otázky, které se promítnou do bodového hodnocení
nedělní orientační jízdy. Tato orientační jízda bude potom zakončena společným routem na
letišti Točná, kde budou účastníci moci navštívit
expozici leteckého muzea. Automobily si můžete
prohlédnout v sobotu od 10:00 do 13:00 hodin na
náměstí na
Zbraslavi a od
17:00 do 18:00 na Jílovišti u Hotelu Palace Cinema. V
neděli budou automobily k vidění od 10 do 11:30 u
Cukrárny Stáňa na
Jílovišti.
Bugatky, Aera, Pragy i Tatry na závodní trati
Trať sobotního závodu vede z náměstí na
Zbraslavi po silnici II. třídy na
Baně a do cíle na vrcholu kopce
Cukrák v blízkosti obce Jíloviště.
Délka trati měří cca
4000 metrů s převýšením 163 metrů. Průměrné
stoupání dosahuje
3,6 %, maximální stoupání čeká jezdce krátce po startu, v kopci nazývaném Špejchar (9 %).
Zpět se budou veteráni vracet
přes Lipence – ulicemi Jílovišťská a Josefa Houdka. Vozidla budou k vidění cca
mezi 13:30 a 16:00 hodin, ve dvou kolech. Provoz v ulicích nebude nijak regulován. Jízda, kterou pořádá Veteran Car Club Praha, se jede jako součást šampionátu Grand Prix historických automobilů o pohár prezidenta Autoklubu ČR.
Na
závod přijíždí také tradičně na
dvacet vozidel značky Bugatti, které mají svou kategorii. Právě v automobilu této značky závodila roku 1926 naše známá prvorepubliková závodnice
Eliška Junková. Stala se
nejrychlejší ženou světa a později se zasadila o vybudování
Masarykova okruhu v Brně. Tradičními účastníky jsou ale například české vozy
Aero, Praga, Tatra či Wikov nebo zahraniční vozy
Jaguar, MG a spoustu dalších.