Jedním z nejplošších oblouků mezi ve světě realizovanými mosty vyniká nový Trojský most nad Vltavou, který i díky tomu dostojí pověsti technického unikátu, a to nejen v českém, ale i v evropském měřítku. Svým rozpětím se most řadí mezi největší mosty v ČR.
Trojský most je součástí souboru staveb
Městského okruhu v
Praze a spojuje Partyzánskou ulici v Holešovicích s oblastí ulic Povltavské a Trojské na druhém břehu
Vltavy v Troji. Měří celkem
262,1 metrů a je široký úctyhodných 36 metrů. Celková výška nosné konstrukce je 34 m nad maximální plavební hladinou Vltavy. Zajímavostí je
subtilní konstrukce bez opory v řece a nízká výška nosného oblouku.
Most je součástí
tunelového komplexu Blanka. Je po něm vedena
tramvajová trať, dva
pruhy pro automobily v obou směrech s chodníky pro pěší na okrajích. Most elegantně přemosťuje řeku Vltavu smělým obloukem, který
minimálně zasahuje do panoramatu města. Z hlediska konstrukčního uspořádání, konfigurace mostu a použitých materiálů se jedná o
konstrukci v celosvětovém měřítku ojedinělou.
Nosnou konstrukci jeho hlavního pole tvoří ocelovobetonový plnostěnný
předpjatý síťový oblouk s dolní mostovkou. Rozpětí oblouku hlavního pole mostu činí 200,4 m, vzepětí oblouku 20 m. Předpjatá deska mostovky je spřažena s prefabrikovanými předpjatými příčníky. Navazující inundační betonový most (tj. most sloužící jako preventivní ochrana před povodní) na trojské straně je projektován jako prostě podepřená dvoutrámová konstrukce s prefabrikovanými příčníky a monolitickou deskou.
Evropské sdružení ocelových konstrukcí (ECCS) udělilo tomuto projektu cenu
Award of excellence v kategorii Mosty v rámci soutěže
The European Steel Design Awards 2015.
Stavba mostu
Roman Koucký, Libor Kábrt, 2006–2014
Holešovice – Troja
Jeden z nejmladších pražských mostů přes řeku Vltavu, spojující Holešovice s Trojou, vznikl na základě soutěže, kterou vypsal Magistrát hlavního města Prahy roku 2005. Následujícího roku zvítězili Roman Koucký a Libor Kábrt, kteří navrhli architektonické řešení, konstrukční a statickou část projektu vypracovali Jiří Petrák a Ladislav Šašek. Stavba započala roku 2010 a 4. října 2014 došlo k jejímu zprovoznění. Trojský most, dlouhý přes 200 metrů, se klene přes řeku bez podpory a je tvořen plochým ocelovým síťovým obloukem, vysokým 20 metrů. Stal se součástí severozápadní části Městského okruhu a je díky křižovatce za trojským břehem napojen přímo na Bubenečský tunel. Střed mostu, širokého 35,25 metru, využívají tramvaje, vedle probíhají dva jízdní pruhy na každé straně a na krajích se nacházejí cesty pro pěší i cyklisty.
Objetvězte Trojský most v Praze, jeden z technických unikátů s ojedinělou konstrukcí nad řekou Vltavou.
Trojský most měří celkem 262,1 metrů.
Trojský most spojuje Partyzánskou ulici v Holešovicích s oblastí ulic Povltavské a Trojské na druhém břehu Vltavy v Troji.
Trojský most získal cenu Award of excellence v kategorii Mosty od Evropského sdružení ocelových konstrukcí v rámci soutěže The European Steel Design Awards 2015.
Trojský most je široký 36 metrů.
Trojský most byl zprovozněn 4. října 2014.
Nosnou konstrukci Trojského mostu tvoří ocelovobetonový plnostěnný předpjatý síťový oblouk s dolní mostovkou.
Na mostě je vedena tramvajová trať, dva pruhy pro automobily v obou směrech a chodníky pro pěší na okrajích.
Architekty Trojského mostu jsou Roman Koucký a Libor Kábrt.
Nosná konstrukce mostu je 34 metrů nad maximální plavební hladinou Vltavy.
Předpjatá deska mostovky je spřažena s prefabrikovanými předpjatými příčníky.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.