Nedaleko Tachova leží jízdárna Světce, oblíbené místo pěších i cyklovýletů, kde kromě kláštera a ruin bývalého kostela přestavěného na zámek, můžete vidět monumentální stavbu jízdárny z 2. poloviny 19. stol. Jízdárna je po vídeňské jízdárně druhou největší ve střední Evropě.
Jízdárnu nechal v letech 1858–61 postavit kníže Alfréd I. Windischgrätz. Po vídeňské jízdárně je druhou největší ve střední Evropě. V obvodových zdech jízdárny byly hostinské pokoje. Jízdárna prošla náročnou rekonstrukcí, práce trvaly od roku 2020 do března 2024, kdy byla památka otevřena pro veřejnost. Během komentované prohlídky se dozvíte zajímavosti o původním majiteli jízdárny – polním maršálu Alfrédu I. Windischgrätzovi, ale především se dozvíte, jak probíhal provoz světecké jízdárny v druhé polovině 19. století a také jaký byl život jízdárny v různých obdobích během uplynulých téměř 150 let. Mimo prohlídek se zde konají kulturní a historické akce.
Jízdárna byla postavena v letech 1857-62 v novorománském a novorenesančním slohu podle plánů architekta Haberzettla. Budova vysoká 60 metrů dlouhá a 26 metrů s originálním dispozičním řešením, kdy všechny potřebné místnosti pro koně i návštěvníky byly umístěny pod jednou střechou, je ukázkou unikátní kombinace šlechtické aristokratické budovy s představou moderní průmyslové architektury. Nacházela se tu kovárna, sklady, uhelna, byt kováře, prostory pro odvoz hnoje (shoz přímo na vozy). V patrech byly umístěny lóže, ochozy a obytné pokoje s toaletami. Ve 20. století se jízdárna využívala k různým účelům, ale bez údržby a oprav rychle chátrala. V roce 1981 ji Ministerstvo kultury vyňalo z památkové ochrany a před rokem 1989 byla v havarijním stavu. Postupná záchrana a rekonstrukce probíhaly od roku 2000 až do současnosti.
Prohlídkové okruhy Windischgrätzovy jízdárny
Jízdárna (prohlídka s průvodcem)
Během prohlídky jsou k vidění veškeré prostory – všechna podlaží včetně haly sportovní jízdárny, střecha a sklepy, zázemí pro koně i návštěvníky, knížecí a další lóže. Již delší dobu jsou přístupné: kovárna, podkovárna, byt kováře, expozice železářství, kočárová chodba a všechny čtyři obytné místnosti pro šlechtu a návštěvy.
- Hlavní sál
- Stáj
- Empora
- 4 ubytovací místnosti
- Půda
- Rondel – bývalá postrojová komora
- Expozice kovářství
- Kovárna a byt kováře
- Kočárová chodba a knížecí lóže
Bylinkářství a Český les (prohlídka bez průvodce)
Pro návštěvníky je připravena nová
expozice bylinkářství a
Českého lesa, a dále
expozice historického dobového oblečení,
koňských stájí s informačními panely, kovárna, byt kováře, expozice železářství, kočárová chodba a expozici obytných místností pro šlechtu a její návštěvy.
Z historie jízdárny
Klášter byl postaven v 17. století a po jeho zrušení Josefem II. v roce 1787 ho získal v dražbě tehdejší majitel tachovského panství Josef Mikuláš Windischgrätz. Po jeho smrti se panství ujal Josefův syn Alfréd a zahájil přestavbu kostela a výstavbu jízdárny. Během stavby, v roce 1862, kníže Alfréd Windischgrätz umírá a jeho syn Alfréd Mikuláš výstavbu omezil na dokončení jízdárny a zakonzervování rozběhlé přestavby kostela na zámek. Stavba jízdárny časem chátrala a koncem 20. stol. byla zvažována možnost jejího zboření. Od roku 2000 – 2024 probíhaly záchranné práce a jízdárna tak zůstala zachována pro další generace.
Objavte historii a architektonickou krásu Windischgrätzovy jízdárny ve Světcích po rozsáhlé rekonstrukci, otevřená pro veřejnost od 2024.
Jízdárna byla postavena v letech 1858-61.
Jízdárna byla postavena v novorománském a novorenesančním slohu.
Stavbu jízdárny zadal kníže Alfréd I. Windischgrätz.
Jízdárna má originální dispoziční řešení s integrovanými místnostmi pro koně i návštěvníky pod jednou střechou.
Jízdárna prošla náročnou rekonstrukcí mezi lety 2020 a 2024.
Během prohlídky jsou k vidění veškeré prostory včetně haly pro jízdu, střechy, sklepů, zázemí pro koně, knížecí lóže a další.
Návštěvníci mohou vidět bylinkářství, Český les, historické oblečení, stáje, informační panely a další expozice.
V jízdárně se pravidelně konají kulturní a historické akce.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.