V obci Vracov nedaleko Kyjova vybudoval spolek "Železnice 600" již 650 metrů dlouhou zahradní železnici. Po úzkorozchodné trati postavené v letech 2007 až 2008 jezdí tři vlakové soupravy o celkové kapacitě 100 osob. Zajímavostí je, že veškerý vozový park je vlastní výroby, nikoliv kopie vozidel ČD.
Budování zahradní železnice začalo v létě roku 2007. Původní 20metrová trať se z jara 2008 prodlužuje na 250 metrů, a od jara 2014 na 500 m a od sezony 2022 na 650 m. Položili jsme zde 50 tun kolejiva, 2500 pražců, a asi 120 tun kamene. U kolejového tělesa je uložen kabel pro napájení a provoz zabezpečovacího zařízení. Bylo zprovozněno
několik železničních přejezdů,
9 výhybek z toho část je řízena elektromotorickými přestavníky a
15 návěstidel. Díky kamarádům a známým máme ve sbírce již několik železničářských čepic a nějaké části uniforem, které se snažíme za provozu používat. Zajíždějí k nám domácí i přespolní návštěvníci, kteří jsou potěšeni
jízdou na malé železnici, a některé děti náš vláček jen velmi nerady opouštějí.
Vozíme
mateřské školy,
veřejnost,
turisty, a všechny možné příznivce úzkorozchodné železnice. Veškerý vozový park je vlastní výroby. V provozu je souprava osobního vlaku Českých drah pro
rozchod 600 mm v čele s
lokomotivou ř. 362 ( ESO ) což je pravděpodobně světový unikát, a byl také dokončen
motorový vůz ř. 810. Momentálně jsou v provozu
tři vlakové soupravy o celkové
kapacitě cca 100 osob. První souprava je tvořená čtyřnápravovou lokomotivou se dvěma motory, o celkovém tažném výkonu 24 kW ( el. 3 kW ) a dvěma čtyřnápravovými osobními vozy. Druhou soupravu tvoří již zmíněná lokomotiva řady 362 se dvěma osobními dvounápravovými vozy. Třetím vlakem na naší železnici je motorový vůz ř. 810, který zajišťuje
úvraťové vlakové spojení stanic –
Vracov Hlavní nádraží,
Záboří a
Tábořiště.
V provozu je také
automatické zabezpečovací zařízení, které zjišťuje volnost trati pomocí počítačů náprav, a dále dopravu řídí návěstidly na trati – tzv.
autoblok. Vybavené dispečerské pracoviště slouží k zajištění plynulého provozu. Zabezpečení přejezdů je provedeno podobným způsobem a funguje samočinně.
Dráha vede dnes již přes několik pozemků. Ze všech zastávek se dá dojít k rybníku, kde jsou různá malá posezení. Celý areál
lze projít pěšky, třeba i s kočárkem. Neočekávejte nic velikého – přece jen je to
železnice na zahrádce. Občerstvení je umístěno v budově Hlavního nádraží a také ve vedlejším areálu s kolotočem a hřištěm. Věříme, že u nás i letos můžete strávit pěkné nedělní odpoledne, a že se bude svezení líbit nejen dětem.
Unikátní zahradní železnice, kde najdete:
- tři vlaky současně v provozu
- provoz moderního zabezpečovacího zařízení
- funkční elektrifikaci
- věrnou simulaci železničního provozu
- přejezdy, návěstidla, výhybky
- výpravčí a strojvedoucí v uniformách
- skutečné návěstidlo s možností ovládání