Město
Příbram a Vojenské lesy a statky již několik let spolupracují, aby před každou zimní sezónou zajistily systém, v němž dostanou adekvátní prostor v brdské přírodě milovníci bílé stopy, a zároveň bude zajištěna nezbytná sjízdnost části komunikací v chráněné krajinné oblasti.
Rok od roku se celý systém trochu liší podle potřeb VLS, letos především v návaznosti na dokončení sanačních těžeb po kůrovcové kalamitě.
Letos budou moci běžkaři využívat na hřebenech tzv.
Brdskou lyžařskou magistrálu ze Zaječova přes Dlouhý vrch, Houpák a
Tok na Brdské sedlo a dál až na
Prahu a
do Teslín. Na ni bude navazovat systém dalších cest, který je podobný jako v loňském roce. Brdské trasy budou opět napojeny na celou řadu vhodných nástupních míst na okraji
chráněné krajinné oblasti jak ve
Středočeském, tak i
Plzeňském kraji. Oproti minulé sezóně se letos
nebudou upravovat trasy na lesní cestě
Obrázecká, kterou Vojenské lesy potřebují pro zajištění těžby, a také menší úsek lesních cest
Dlouhá,
Korunská,
Dobrotivská a část protipožárního příkopu.
Nástupní místa a nové okruhy
Vhodnými
nástupními místy s dopravou, či návštěvnickými
parkovacími kapacitami jsou i letos
Nepomuk,
Láz, Bohutín, Příbram–Kozičín a
Příbram–Orlov. Mimo to také
Obecnice,
Zaječov, Teslíny,
Strašice, Dobřív,
Mirošov,
Skořice a
Míšov. Pro aktuální sezónu se ke spolupráci připojily obec Strašice a Ski areál Těškov, které připravily několik tras z plzeňské strany Brd, konkrétně ze Strašic, Mirošova, Skořic a nedalekého Těškova. Ty budou upravovány strojově pro klasický i volný styl.
Město
Příbram spolu s Městskými lesy letos vyzkouší
stopovací zařízení na úpravu tras. Město využije stroj k úpravě menších
okruhů u Orlova a Kozičína a pokud budou i ve městě dobré podmínky také v areálu bývalého
atletického oválu na Zdaboři. Cílem je vytvořit trasy pro méně zkušené nebo začínající běžkaře. Úprava stop ve vrcholových partiích
Brd, konkrétně kolem protipožárního příkopu na
Toku, bude realizovaná podle finančních a technických možností města Příbram a obce Strašice.