Již 15. ročník
Festivalu Opera celkem zahrnuje devatenáct inscenací:
operní klasiku,
málo známé tituly i novinky. Milovníkům tohoto žánru nabídne operní díla od Mozarta až po současnost. V
Ostravě nastudoval
Ondřej Havelka komickou operu Jaroslava Křičky
Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší (7. 2.), dílo odrážející Havelkovi tak blízký hudební svět 20. let 20. století. Z pozapomenutých či
méně hraných titulů se mohou diváci těšit např. na Donizettiho operu
Roberto Devereux (10. 3.) v titulní roli s nastupující slovenskou hvězdou Evou Bodorovou či na Boitova
Mefistofela (19. 3.) ve výtvarně efektní i spirituelně zaměřené inscenaci Tomáše Ondřeje Pilaře.
V neděli
16. ledna festival začíná
poetickou a vtipnou inscenací Janáčkových
Příhod lišky Bystroušky týmu Martin Doubravský – Linda Keprtová, v minulých letech opakovaně oceněný jak porotou kritiků, tak v divácké anketě. V titulní roli diváci objeví Lívii Obručník Vénosovou, která dvakrát po sobě získala cenu diváků za vynikající interpretaci role.
Mimořádným programem je koncertní uvedení Pucciniho
Vlaštovky 18. ledna v
Zámeckém areálu Ctěnice v Praze – Vinoři.
Na
7. února je ohlášeno pražské hostování
Národního divadla moravskoslezského z
Ostravy s komickou operou Jaroslava Křičky Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší.
Pražské Národní divadlo zařadilo
11. února do přehlídky Janáčkovu
Káťu Kabanovou, dirigentem bude Jaroslav Kyzlink a režisérem Calixto Bieito.
Moravské divadlo Olomouc představí v Praze
5. března svou podobu Bizetovy opery
Lovci perel, o den později
plzeňské Divadlo J. K. Tyla přiveze Janáčkovu
Věc Makropulos. Slezské divadlo
Opava vybralo Mozartovu
Figarovu svatbu, hrát ji bude
12. března.
Jihočeské divadlo České Budějovice 19. března seznámí festivalové publikum s operou
Mefistofeles Arriga Boita a přehlídku uzavře
29. března pražská inscenace opery
Vzdálený zvuk Franze Schrekera, uvedená o pár dní dříve ve
Státní opeře.
Slováci přivezou dva české tituly
Slováci nabídnou počátkem roku 2022 české tituly –
Slovenské národní divadlo 13. března inscenaci Dvořákovy opery
Čert a Káča a
banskobystrická Státní opera předvede
5. února nejznámější operou Josefa Bohuslava Foerstera
Eva. Předlohou libreta je hra Gabriely Preissové Gazdina roba z roku 1889. Foersterova opera, která měla premiéru o deset let později, je první tragickou operou z prostředí české vesnice, které bylo do té doby v českém hudebním divadle představováno v rozmarném duchu Prodané nevěsty.
Státní divadlo z Košic zvolilo světovou klasiku, v
Praze ovšem málo známou:
10. března zahraje Donizettiho historickou operu
Roberto Devereux.
Strašidla, piráti a další originální projekty
Pravidelně se festivalu účastní
Ensemble Opera Diversa, tentokrát s hravými tituly pro děti pod souhrnným názvem
Městská strašidla, dále Ensemble Damian, nyní s autorským projektem Tomáše Hanzlíka nazvaným
Piráti, a Opera Povera, která nabídne komorní operu
Beyond the Garden (29. 1.) britského skladatele Stephena McNeffa.
S originálními projekty přicházejí rovněž ISHA Trio (
TiAmo 30. 1.), Run OpeRun (
Logika chaosu 6. 2.), Opera studio Praha (
Mistrovská hra 13. 2.), Hausopera (
Věčná slečna bledá 26.2.) a reprízu bude mít na festivalu inscenace jednoaktovky
Svatba (27. 3.) od Any Sokolović, nastudovaná v roce 2020 v rámci festivalu Dny nové opery Ostrava.
Hvězdy festivalu a ocenění Libuška
Festival je prezentací jednotlivých souborů a jejich „hvězd“. Na 15. ročníku festivalu se objeví respektovaní interpreti jako
Jana Šrejma Kačírková (v českobudějovické inscenaci Mefistofela), místní opory souborů, na které festival upozorňuje od jejich divadelních začátků – roli Emilii Marty v plzeňské inscenaci zpívá
Ivana Veberová, která na festivalu poprvé vystoupila ve třiadvaceti letech. V olomoucké inscenaci Lovců perel a v opavské inscenaci Figarovy svatby diváci poznají pozoruhodné představitele nejmladší generace, mj.
Daniela Matouška,
Helenu Beránkovou,
Daniela Kfelíře,
Evu Benett,
Markétu Klaudovou a
Vojtěcha Pelku.
Výjimečné festivalové výkony budou opět oceněny tzv.
Libuškami – čestnými cenami festivalu. Odborníci (porota kritiků) i diváci (prostřednictvím ankety) budou vybírat nejlepší festival inscenaci a oceňovat mimořádné pěvecko-herecké výkony. Jednu cenu opět udělí ředitelka festivalu.