Původní expozice
Místodržitelského paláce nazvaná
Umění od gotiky po 19. století byla návštěvníkům přístupná od roku 2001, v nezměněné podobě tedy fungovala bezmála dvě dekády. Její návštěvnost však byla poměrně nízká. Proto se Moravská galerie rozhodla přistupovat k
prezentaci starého umění a umění 19. století jinak – vedle obrazů, soch a prací na papíře se zde prezentují i ukázky dobového nábytku, porcelánu a keramiky, skla, textilu
a módy, šperků nebo litin.
Velký důraz klade
galerie na edukační význam expozice a umění, které vznikalo před dvěma staletími, se snaží návštěvníkům zproředkovávat co nejsrozumitelněji.
Expozice je orientovaná na diváka, který umění nezná a hledá si k němu cestu. Obměnou proto prošla nejen expozice jako taková, ale rovněž navigační systém v budově, popisky do výstavy nebo
časová osa, která
pracuje s interaktivitou. Cílem galerie je zpřístupnit expozici široké veřejnosti, proto je
vstupné pouze dobrovolné.
Co v expozici uvidíte?
V jádru expozice se setkává
obraz Jízda králů od Joži Uprky s
nábytkem Dušana Jurkoviče, podobizna dámy od mistra vídeňské okružní třídy Hanse Makarta se starožitnostmi z jeho pozůstalosti. Souprava nábytku Josepha Danhausera ladí s žánrovými malbami Ferdinanda Georga Waldmüllera, známou
pohádkou inspirovaná socha
Ladislava Šalouna Čert a Káča zase s
gobelínem Vodník podle Hanuše Schwaigera.
Příběh umění 19. století se neobejde bez představení
žen-umělkyň. V úvodní části expozice, která prezentuje to nejzajímavější ze
sbírek Moravské galerie z období gotiky a baroka, tak spatříte
obraz Zuzana a starci od jedné z nejvýznamnějších malířek 17. století
Artemisii Gentileschi, jež je považována za předchůdkyni
dnešních
feministek. Užité umění 19. století ve výstavě reprezentuje
Zdenka Braunerová, kterou kromě návrhů a realizací užitkového a dekorativního skla proslavily
ilustrace Mrštíkovy knihy Pohádka máje.
Výjimečnou součástí expozice je
grafický kabinet, který představuje pozoruhodnou sbírku rakouské secesní kresby a grafiky, jejíž jádro tvoří práce dvou největších rakouských secesních malířů G
ustava Klimta a Egona Schieleho. Schieleho kresby Akrobatka a Ženský akt jsou považovány za stěžejní díla umělcovy tvorby, a proto se často jako zápůjčky objevují na významných zahraničních výstavách.
Zrcadlové bludiště a interaktivní hra
Vstoupí-li návštěvník do nové expozice umění 19. století, ocitne se nejprve v
zrcadlovém bludišti. Autory této instalace jsou přední čeští designéři Jan Plecháč a Henry Wielgus. Poprvé byla k vidění na brněnském výstavišti v rámci výstavy Avant Garde oslavující 100 let od založení Československa. V
Místodržitelském paláci se budou v bludišti zrcadlit
významná barokní a gotická díla ze sbírek
Moravské galerie.
Součástí nové expozice je také multimediální
interaktivní hra Dobrodružství sběratele umění, která vás seznámí s osobnostmi 19. století. Průvodcem hrou je Hanuš Schwaiger, rodák z Jindřichova Hradce, který studoval na akademii ve Vídni, kde se inspiroval vlnou módních historismů a stal se
oblíbencem malíře Hanse Makarta. Protřednictvím hry se návštěvník dostane do slavného Makartova ateliéru, ve vídeňské kavárně se setká s
Gustavem Klimtem, na Slovácku zase s
Jožem Uprkou. Během cesty budete sbírat umělecké předměty, z nichž si potom vytvoříte svou vlastní galerii.