Návštěvnicky velmi úspěšná
výstava Falza? Falza! obohatily další dvě významná díla. Jedním z nich je
nejznámější falzum v dějinách malířství, Emauzští učedníci od Hana van Meegeren z roku 1937, a druhý představuje kopie Emauzských učedníků, kterou nevědomě vytvořil malíř Josef Steiner.
Obraz
Emauzští učedníci zakoupilo roku 1938 Museum Boijmans Van Beuningen jako pravé mistrovské dílo Johannese Vermeera. Odborníci na holandskou malbu 17. století se tehdy nechali slyšet, že se jedná o chybějící článek mezi umělcovými historickými a žánrovými kusy; o dílo, které podle nich Vermeer namaloval pod vlivem caravaggismu.
Han van Meegeren, povzbuzen úspěchem při prodeji Emauzských učedníků, následně namaloval dalších šest „Vermeerů“, mezi nimi také plátno
Kristus a cizoložnice, které je již k vidění ve
Šternberském paláci. Během soudního procesu krátce po druhé světové válce se Han van Meegeren
přiznal, že všechny tyto obrazy pocházejí od něj. Emauzští učedníci jsou ze všech jeho „Vermeerů“ nejzdařilejší; jde patrně o nejslavnější padělek v dějinách malířství vůbec.
Spolu s tímto obrazem výstavu doplní další jedinečná zápůjčka, tentokrát z tuzemské soukromé sbírky. Jedná se o
kopii Emauzských učedníků od malíře Josefa Steinera (1910–1981). Steiner pracoval pro rod Sternbergů a kopii vytvořil
podle domnělého originálu ze 17. století. Po druhé světové válce se však ukázalo, že předloha Emauzští učedníci, považovaná za dílo holandského malíře Johannese Vermeera van Delft, je ve skutečnosti padělkem od Hana van Meegeren. Jde tedy o
kuriózní kopii falza, kterou nechal namalovat hrabě Jiří Sternberg (1888–1965), jenž byl velkým Vermeerovým obdivovatelem. Kopie vznikla
krátce před tím, než vyšlo najevo, že její předloha je falzum.
Výstavu
Falza? Falza! můžete navštívit ve
Šternberském paláci na Hradčanském náměstí až do 1. května. Připraven je také bohatý doprovodný program, který sestává z online i
offline přednášek, workshopů, tvůrčích ateliérů a heren nejen pro děti, ale i pro dospělé, a ze série komentovaných prohlídek výstavy s edukátory
NGP, historiky umění a v neposlední řadě s kurátorkou výstavy a ředitelkou Sbírky starého umění Olgou Kotkovou osobně.