Fotograf Olivier Adam spolu se svou ženou – novinářkou – Dominque
dokumentují již více než osm let cestu buddhistických mnišek v Himálaji. Fotografická práce
Buddhovy dcery začala v pěti klášterech v severní Indii, blízko Dharamsaly, v místě, kde v roce
1959 Jeho Svatost dalajlama a tisíce tibetských uprchlíků našli útočiště po vpádu čínské armády do Tibetu. V roce 1987 byl založen Projekt tibetských mnišek (Tibetan Nuns Project), který zajišťuje
vzdělání a rozvojovou pomoc pro tibetské mnišky v Indii. Díky němu byly otevřeny základní i vyšší školy a vzrostla vzdělanost mnišek, která jim mimo jiné umožnila praktikovat filosofické debaty, dříve přístupné pouze mnichům, či
studovat buddhistickou filosofii. V prosinci letošního roku obdrží dvacet mnišek doktorát z buddhistické filosofie a titul gešema. Díky tomu se pak
mohou stát učitelkami v ženských klášterech. Obřadu se zúčastní Jeho Svatost dalajlama, který rovnoprávnost žen v buddhismu velice podporuje.
Výtěžek z
prodeje speciálních tisků fotografií, které budou k zakoupení na výstavě Buddhovy dcery a přes webové stránky Buddhovydcery.cz, bude věnován
na podporu vzdělání a zlepšení základních životních podmínek buddhistických mnišek v severní Indii. Projekt je zaměřen také na podporu a uchování tibetské kultury a tradic.
Fotograf Olivier Adam
Olivier Adam (1969) pracuje jako
nezávislý fotograf a také působí jako učitel na
škole fotografie Augusta Renoira v Paříži. Olivier patří k humanistické tradici, ve své práci se zaměřuje na dokumentování posvátného a lidského. Pravidelně
přispívá do různých anglických a francouzských časopisů. Kromě toho, rovněž pravidelně pracuje jako fotograf pro kancelář Jeho Svátosti dalajlamy během jeho návštěv v Evropě. Olivier a jeho žena Dominique
spolupracují na řadě charitativních projektů s různými neziskovými organizacemi, které podporují mnišky v Himálaji.
Nahlédněte do Umění Asie v paláci Kinských
Výstavu
Národní galerie pořádá v paláci Kinských, sídle
stálé expozice Umění Asie. V ústředním sále této expozice je vystaveno umění tibetského buddhismu, které je v současnosti jedinou expozicí svého významu v České republice. Návštěvníci se zde mohou seznámit s
tradičním tibetským sochařstvím i malbou. Nejcennější část tibetské sbírky tvoří thangky, z nichž některé pocházejí již ze 17. století a do Čech byly dovezeny ve 20. a 30. letech 20. století. Od
11. října do 4. prosince je stálá expozice
oživena intervencí Cesta do Tibetu, která představuje fotografie Josefa Vaniše. Na své cestě do Lhasy v roce 1954 se spolu s filmařem Vladimírem Sísem
setkal se 14. dalajlamou a pořídil jeho první oficiální portrét. Právě ten je ústřední fotografií výběru snímků ze staré Lhasy připravených kurátorkou Lenkou Gyaltso.