Novinky v expozici dopravy
Poutavý historický příběh automobilové, motocyklové, cyklistické, letecké a lodní dopravy v českých zemích představí rozsáhlá expozice, umístěná opět v hlavní muzejní dvoraně se třemi galeriemi, 70 m dlouhé, 25 m široké a 14 m vysoké. Chybět nebudou ani menší expozice vývoje hasičské techniky a železniční dopravy, i když některé exponáty tu už budete hledat marně – například obrovské lokomotivy, které se přesunou do chystaného železničního muzea na Masarykově nádraží.
Nablýskané parní krasavice ovšem uvolnily místo jiným vozidlům, na které dřív nezbývalo místo – například koněspřežnou hasičskou stříkačku z roku 1795, vůz Benz Viktoria z roku 1893, první automobil provozovaný na našem území, první automobil vyrobený na našem území roku 1898 NW Präsident nebo první u nás vyrobený závodní automobil vůz NW 12 HP Rennzweier. Chybět samozřejmě nesmí ani muzejní klenot první kategorie, letoun Kašpar JK, systém Blériot z roku 1911, s nímž Jan Kašpar uskutečnil před sto lety první dálkový let u nás.
Příběhy osobností První návštěvníci vstoupí do interiérů
Národního technického muzea 16. února 2011. Tohle datum nebylo vybráno náhodně – o den dříve, patnáctého února, si totiž připomeneme
180. výročí narození českého mecenáše, architekta a stavitele
Josefa Hlávky (1831–1908), který se zároveň stal prvním prezidentem České akademie věd a umění. Mimochodem, po Josefu Hlávkovi je pojmenován most přes Vltavu, který spojuje Karlín s Holešovicemi, a mezi ostatními pražskými mosty drží nezanedbatelný rekord: navzdory všem měnícím se politickým režimům dodnes nese původní jméno.
Příběh svých majitelů připomíná také řada exponátů Národního technického muzea. Těšit se například můžete na jediný dochovaný vůz dvorního salonního vlaku císaře Františka Josefa z roku 1891, automobil značky Tatra 80 z roku 1935, který používal prezident T. G. Masaryk, automobil Tatra 87 z roku 1947, který sloužil cestovatelům Hanzelkovi a Zikmundovi či pancéřovaný vůz Mercedes Benz 540 K z let 1939–1942, užívaný K. H. Frankem.
Staletí lidského důvtipu v několika unikátních expozicích
Při rekonstrukci se samozřejmě proměnily i další muzejní expozice a dostalo se i na obory, pro které dřív nezbývalo místo. Poprvé během více než šedesáti let existence Národního technického muzea tak budete moci obdivovat sbírky architektury, kde se projdete secesní a kubistickou ulicí s dobovou dlažbou a nahlédnete do pracoven architektů 19. a 20. století, vybavených originálním nábytkem. K vidění budou i atraktivní modely mnoha nerealizovaných staveb ze začátku 20. století, například plánovaná dostavba Staroměstské radnice z roku 1909. Novinkou je také polygrafická expozice, která by měla připomínat tiskařskou dílnu z přelomu devatenáctého a dvacátého století, stylově vonící tiskařskými barvami s prostorem určeným pro workshopy.
Do expozice Foto kino projdete přes maketu živnostenského fotografického ateliéru z přelomu 19. a 20. století, v expozici astronomie si prohlédnete vzácné astronomické přístroje ze 16. století, s nimiž pracoval Tycho Brahe – ty pocházejí ze sbírky technických přístrojů císaře Rudolfa II.
V polovině února sice nebudou otevřeny všechny prostory, ale na otevření dalších expozic určitě nebudete čekat další čtyři roky. Těšit se můžete například na hnací stroje a motory, sbírky „pomocníků v domácnosti“, příběh Národního technického muzea či znovuotevření makety uhelného a rudného dolu v podzemí muzea.