Vůz císaře, který stál v čele rakouské a později rakousko-uherské monarchie dlouhých 68 let, je
vystaven v Dopravní hale muzea na Letné a je jedním ze čtyř salónních vozů, ze sbírek
NTM.
Dvorní vlak císaře Františka Josefa I. byl vyroben v roce 1891 ve vagónce Františka Ringhoffera v Praze na Smíchově. Technické provedení vlaku odpovídalo jeho politickému a společenskému významu. Salónní vlak
sloužil Františku Josefovi I. a po něm jej používal i jeho následovník
císař Karel I. K zajímavostem bezesporu patří, že mu souprava posloužila
k odjezdu do švýcarského exilu v roce 1919. Jídelní vůz, který se jako
jediný z osmi vozů soupravy dochoval do současnosti, přešel do majetku
nového československého státu v roce 1920. Souprava vlaku měla původně tmavě zelenou barvu. Současný modrý nátěr získal jídelní vagón pro
zařazení do prezidentského vlaku T. G. Masaryka, kdy došlo i k úpravám interiéru v souvislosti s demokratizací etikety stolování – členové vlády mohli stolovat přímo s prezidentem. Salonní vůz využíval
prezident T. G. Masaryk i E. Beneš.
Výzdoba vozu je vytvořena významnými českými umělci. Uspořádání a výtvarné řešení jídelního vozu navrhl architekt Jiří Stibral. Čtyřnápravový vůz se dělí na tři hlavní části –
kuřácký salónek se čtyřmi karetními stolky a dvěma křesly,
jídelnu s podélným stolem pro 16 osob a malý oddíl
zázemí jídelny. Stěny vozu zdobí inkrustované dřevo, drahé látky nebo polychromované vytlačované tapety doplněné v prostorách oken vyšívanými záclonami. Figurální
nástropní malby jsou dílem Františka Ženíška. Na výzdobě interiéru (dřevořezby, kožené tapety, bohaté čalounění) se podíleli profesoři a studenti
pražské umělecko-průmyslové školy.
Vůz bude
zpřístupněn v rámci běžného vstupného do NTM a v návštěvní době NTM ve dnech
22. až 27. 11. 2016. Vstup do vozu bude korigován s ohledem na kapacitu a hodnotu vozidla.