Kokoschka a Praha Původně plánoval
Kokoschka v Praze krátkou zastávku před cestou do Ruska a východní Asie, aby namaloval portrét prvního československého prezidenta. V důsledku Masarykova zdravotního stavu a světové politické situace však setrval nakonec mnohem déle a rezentativní podobiznu povýšil na alegorický portrét s panoramatem Prahy. Spolu s Masarykem je na malbě zpodoben filozof a pedagog Jan Ámos Komenský, mezi nimi pak umučený reformátor a teolog Jan Hus. Kokoschka později označil možnost portrétovat a trávit čas s Masarykem za jeden z největších zážitků svého života.
Gauguin, Bonnard a Kupka Po posledním červnovém víkendu budou putovat tuzemské i zahraniční zápůjčky Kokoschkových děl zpět k zapůjčitelům – do Prahy se naopak vrátí proslulé plátno
Bonjour, Monsieur Gauguin (1889). Umělec kráčející bretaňskou krajinou patří ke Gauguinovým nejvýznamnějším malbám a je stěžejním dílem Sbírky francouzského umění 19. a 20. století Národní galerie v Praze a její kurátorka Olga Uhrová připravuje na říjen významnou přednášku o Gauguinově díle. Zmíněný obraz
Dobrý den, pane Gauguine zakoupil československý stát v roce 1937 z výstavy
Od Maneta po současnost, pořádané spolkem Mánes, za 480 000 korun jako poslední akvizici před druhou světovou válkou.
Vedle Gauguina patří k aktuálním nejvýznamnějším zahraničním zápůjčkám Národní galerie v Praze díla Pierra Bonnarda a Františka Kupky. Na Bonnardově výstavě v pařížském Musée d’Orsay je k vidění olej
V zahradě – Rozhovor v Provenci (1913–14) a ve Fondation Louis Vuitton je vystavena Kupkova legendární malba
Amorfa. Dvoubarevná fuga (1912), jeden z prvních obrazů abstraktního malířství. Obě francouzské výstavy skončí již v červenci, kdy se obě díla vrátí zpět do expozic moderního umění
Veletržního paláce.