Druhá říjnová neděle je již tradičním termínem Velké pardubické. Ta letos napíše už svou 134. kapitolu. Celý mítink na Pardubickém závodišti nabídne sedm tradičních a prestižních dostihů. Stejně jako minulý rok se slavnostní zahajovací ceremoniál se uskuteční již v 11 hodin v prostoru cílové roviny, o půl hodiny později odstartuje první ze sedmi dostihů. Začátek samotné 134. Velké pardubické se Slavia pojišťovnou je naplánován na 16. hodinu, její start se však může posunout.
Na startu bude stát letos 16 koní. Hlavním favoritem je dnes tmavý hnědák Godfrey s žokejem Janem Faltejskem. Osmiletý kůň je jedním ze dvou svěřenců trenéra Dalibora Töröka, který pro Velkou pardubickou připravuje ještě druhého hnědáka jménem High In The Sky. Povede jeje žokej Daniel Vyhnálek. Polokrevní valaši jsou přes svou matku bratry a ponesou startovní čísla 8 a 12. High In The Sky je ve svých sedmi letech také nejmladším účastníkem letošního ročníku Velké pardubické se Slavia pojišťovnou.
Shodou okolností přidělil los třem koním, kteří přijedou z Irska – i když jeden z nich běhá v barvách stáje registrované ve Francii, startovní čísla 1 až 3 – jde o bělouše Coko Beach, hnědáka Jerremyho Passa a koně Streets Of Doyen stejné barvy. Další ze zahraničních účastníků, slovenský hnědák Zataro, poběží s číslem 5. Čtyřku bude mít český ryzák Argano, šťastnou sedmičku dostal hnědák Del Rey, třináctku pak Dulcar de Sivola, také hnědák. Jediná klisna ve startovním poli, tmavá hnědka Santa Klara poběží s číslem 14. Svou premiéru bude mít mladá jezdkyně Lenka Neprašová, která se nedávno představila v italském Gran Premio Merano a jen dva týdny poté bude debutovat i Velké pardubické. Pro ni a jejího hnědáka Her Hima vylosoval hrabě Kinsky dal Borgo startovní číslo 9.
Zapomenout nesmíme ani na vítěze Velké pardubické ryzáka Talenta s číslem 10 také ostříleného bělouše Stara, kterého povede Ondřej Velek se startovním číslem 11. Na Talenta angažovala trenérka Hana Kabelková žokeje Jana Kratochvíla, který Velkou pardubickou vyhrál v těžkých podmínkách roku 2017 v sedle No Time To Lose. Třetím do party bude již zmiňovaný Del Rey, který se do dostihového provozu vrátil letos po téměř dvouleté pauze a kvalifikoval se až v září. V jeho sedle bude žokej Jakub Kocman. Z původně 18 přihlášených nakonec nebudou startovat dva – Gap Pierji trenéra Josefa Váni mladšího a slovenský Kaiserwalzer trenéra Jaroslava Brečky. Jeho jezdec Lukáš Matuský se nedávno zranil a tohle zranění jej „vyřadilo ze hry“.
Areál závodiště v Pardubicích bude pro veřejnost otevřen už od 9 hodin. Pořadatelé doporučují pro dopravu využít především posílených spojů městské hromadné dopravy, vlaků či vozidel taxi. Pro parkování bude vyhrazena uzavřená komunikace I/37 kopírující areál závodiště. Příjezd je jednosměrný od Dražkovic, výjezd po skončení mítinku bude směrem na Hradec Králové. Pro partnery a jejich hosty je pro parkování vyčleněna plocha v areálu letiště.
Dostih s dlouhou tradicí
Legendární dostih je nejen v Pardubicích považován za rodinné zlato, o kterém se mluví i v zahraničí. Zároveň je také součástí mezinárodního seriálu Crystal Cup. Dříve se uvádělo, že Velká pardubická je nejtěžším překážkovým dostihem kontinentu. Z určitého pohledu tomu tak asi bude, v každém případě se jedná o dostih s dlouhou tradicí.Poprvé se běžela v roce 1874. Dostihová dráha v místech, kde se dnes běhá, byla oficiálně založena v roce 1856. Dnešní podobu má závodiště od prvních poválečných let. V průběhu historie se několikrát měnil kurs dostihu, naposledy v roce 1998, kdy se poprvé závěrečná fáze dostihu po hlavní dráze běžela opačným směrem. Přemístění cíle a otočení běhání na pravou ruku má úzkou souvislost s postavením nové tribuny. Hlavní dráha má dokola 2 200 metrů, délka dráhy Velké pardubické je dnes asi 6 900 metrů.
Koně musí překonat celkem 31 překážek. Nejznámější je Taxisův příkop, který je také jedním z nejtěžších skoků na světě. V kursu je ještě několik dalších obtížných překážek, které často rozhodují o úspěchu nebo neúspěchu jednotlivých startujících. Takovými jsou Irská lavice, Popkovický skok, Francouzský skok, Hadí příkop, Velký vodní příkop, Zahrádky, Velký anglický skok a Havlův skok. Povrch dráhy je většinou travnatý, část je vedena přes oranice. Naposledy doznaly největší změnu vodní příkopy, kde byly na původním přírodním vodním toku postaveny betonové vany. Bezpečnost se zvýšila, ale utrpěla tím obtížnost dostihu. Velký vodní příkop dříve mnohokrát rozhodoval o vítězi, dnes je tato překážka snadno překonatelná a dá se i proběhnout. Také Velký Taxisův příkop byl upraven, když byl částečně zasypán příkop, ale jeho základní parametry se nezměnily. Případní nešťastníci alespoň nepadají tak hluboko. Nejúspěšnějším koněm historie je ryzák Železník, který jako jediný dokázal zvítězit čtyřikrát a to v letech 1987-1989 a 1991.