Výraz
lidské nitro označuje vnitřní svět člověka, který zahrnuje jeho myšlenky, pocity, emoce a vnitřní prožitky.
Vnitro je naproti tomu politicky generovaný mocenský nástroj, jehož nedílnou součástí je represe proti nepohodlným osobám nebo skupinám lidí. Právě tato
konfliktní významová
přesmyčka je leitmotivem letošního výstavního projektu
Místa činu v Hybernské ulici. Výtvarná část festivalu tak reflektuje prostory, které dříve sloužily k policejním výslechům, sledování i odposlechům. Návštěvníci se zde během
Mezinárodního festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu setkají s díly napříč výtvarnými médii.
Z těch tradičních bude zastoupena například
malba,
kresba či
socha, ale k vidění bude i
street art,
graffiti,
instalace či
projekce. Společným jmenovatelem nejen výstav, ale i celého festivalu, je
site specific. Umělci a umělkyně tak ve svém tvůrčím procesu bezprostředně reagují na místo a prostředí, ve kterém vystavují. Ti, kteří do
Hybernské 2 zavítají, uvidí tvorbu například Jakuba Janovského, Klaudie Hlavaté, Terezy Šrámkové, Toy_Box, Vladimíra 518 a dalších.
Výstavy doplní
komentované prohlídky, diskuse, setkání s tvůrci i tvůrkyněmi, kurátory a další program, který přiblíží historii i současnost budovy a její příběh. Nejen Hybernskou 2, ale i vršovický
Vzlet,
ARCHA+ nebo
Alfreda ve dvoře rozhýbou
4+4 dny v pohybu ve dnech
4.–13. října 2024. Program je dostupný na webu festivalu a vstupenky jsou k zakoupení na platformě GoOut.
Děti a paliativní péče, Tragédie Liblice, AI nebo tvar svobody
Divadelní část festivalu uvede sedm českých premiér. Představí se soubor současného fyzického divadla Burkicom či Fosilie/Jana Látalová, Marta Trpišovská, Lea Švejdová, které připravují pohybově
hudební expanzí do světa pohřebních rituálů, tradice
plaček a oplakávačů. Děti U je divadelní multižánrový projekt na podporu dětské paliativní péče v podání souboru Tantehorse.
Největší záhadu rozhlasového vysílání bude rozplétat soubor
Vosto5 ve svém nejnovějším díle
Tragédie Liblice. Nezávislá taneční platforma Temporary Collective uvede českou verzi své zvukové performance
Silent, která vznikla jako
reakce na život a restrikce v covidovém období. Divákům se setkají i s netradičním divadelním soubor
Ujeto, jehož základ tvoří herci s mentálním hendikepem. Poslední česká premiéra na programu pak bude od nezávislé umělecké skupiny 8lidí. Ze zahraničních hostů se představí tvůrci z
Francie, Japonska, Rakouska, Mexika, Norska či Belgie.
Taneční soubor Burkicom se sídlem v
Praze otevírá téma
umělé inteligence, a to, jaké jí člověk vtiskl vlastnosti. Dost dobře jsou to hlavně sny o nás samých, vytvořili jsme stroje jako nástroj obrazu někoho, kým bychom sami chtěli být a co bychom chtěli umět. Inscenace o vizi konce, který bychom chtěli zažít, se uskuteční v prostoru
ARCHA+. Zcela jiným zážitkem bude
choreografie Wasco! belgického souboru Voetvolk, ve které děti ve věku od
6 do 12 let doslova vykreslí to, jaký má v jejich fantazii
svoboda tvar.
Na 4+4 dny v pohybu za uměním i vzděláváním
V rámci festivalového programu mohou návštěvníci zavítat i na
přednáškový cyklus na téma
Vztahy, který připravila a bude moderovat Kamila Ženatá. Přednášky předních českých
psychologů a
psychoterapeutů tematizují vztahy ve skupině, vzájemné ovlivňování se i
traumata, ať už jde o jejich původ či vliv. U příležitosti vydání 73. čísla časopisu
Flash Art Czech & Slovak Edition o uměleckých festivalech proběhne moderovaná diskuse na téma Pozice výtvarných festivalů na české umělecké scéně se zástupci a zástupkyněmi českých festivalů působících na
manažerských a kurátorských pozicích nebo jako
výkonná produkce. Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA pak ve dnech 5. až 8. října pořádá Choreografické fórum, jehož ústřední téma je obsaženo v otázce: Jaká je pozice tvůrců a publika v současném performativním umění?