
Po dobu
od Zeleného čtvrtku do Bílé soboty v kostele nezvoní zvony. Na mnoha místech je zastupují a také v minulosti zastupovali chlapci s řehtačkami a klapačkami.
Hrkání určovalo čas běžně oznámený zvony (zvaný klekání), odbývající se za svítání, v poledne a večer. Zastupovalo je, aby odehnalo všechny
zlé síly, které by se mohly v obci objevit. Zvuk zvonu byl totiž tradičně v lidovém prostředí vnímán jako ochranný. Během p
osledního hrkání na Bílou sobotu dopoledne se v některých obcích objevovala
postava jidáše, v jejíž roli se prolínaly prvky masky přinášející štěstí, zbavující obec všeho špatného, s biblickou postavou Jidáše, který
zradil Ježíše Krista.
Vodění jidáše, které můžete dodnes vidět v obcích mezi
Holicemi, Hrochovým Týncem,
Chrastí,
Luží a
Vysokým Mýtem, vychází z dávných obyčejů. Současná tradice je nepřetržitě udržována nejméně od konce 19. století. Zvyk byl proto zapsán na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury
Pardubického kraje a následně i na
Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury České republiky.
Hrkání, maska jidáše a hierarchie při rozdělování koledy

Ve jmenované oblasti chodí hrkat chlapci
od nejmenších po přibližně patnáctileté, kteří končí povinnou školní docházku. Jeden z nejstarších chlapců, zvolený za jidáše, má na sobě masku vyrobenou z přírodních materiálů, jako jsou sláma či koudel. Pravidlem bývá, že mu
není vidět do tváře, přes obličej mu spadá vysoká
čepice, případně má obličej pomazán barvou. Pojetí masky, průběh obchůzky a její závěr napovídají, že šlo pravděpodobně o pozůstatek
předkřesťanských obyčejů. Mezi chlapci byla a je také dodržována
hierarchie spočívající v jednotlivých rolích a následném rozdělování odměny.
Spálení masky jidáše, které vykonávají chlapci za vesnicí po sobotní dopolední obchůzce, symbolizuje zbavení se zlých sil.

Na
Veselém Kopci letos zvyk představí skupina chlapců ze Slepotic. Ti při obchůzkách ve
čtvrtek a v
pátek hrkají a říkají tradicí stanovené říkání. U křížků, božích muk, kaplí a kostelů se
modlí Otče náš. V
sobotu při poslední obchůzce se k nim připojuje
maskovaný jidáš. Celá skupina u jednotlivých stavení podle zvyku odříkává sobotní
koledu a žádá o výslužku. Ve Slepoticích si skupina chlapců volí kromě role jidáše také tzv.
pána a půlpána. Ti dohlížejí na celý průběh obchůzky a zaznamenávají si nejen účast jednotlivých hochů, ale i jejich případný pozdních příchod nebo i to, zda správně
odříkávají popěvky a modlitby. Podle množství odchozených let a dalších kritérií pak na konci obchůzky rozdělují vykoledované
dobroty, mince a syrová vejce. Maska jidáše, kterou ve Slepoticích představuje postava se začerněnou tváří a vysokou čepicí zahrabaná v seně v
ozdobeném vozíku, se v obci nepálí. Svou funkci tu však vykonávají dva
chlapci určení jako tahači vozíku. Pálení masky proto na
Veselém Kopci návštěvníci neuvidí. Spatří ovšem jak obchůzku s říkáním a modlitbami, tak vodění jidáše a rozdávání výslužky.
Zvyky na Bílou sobotu
Bílá (Velikonoční)
sobota předznamenává Boží hod velikonoční, největší křesťanský svátek. Tímto dnem končí postní doba. V domácnostech se během soboty odehrává
chystání, vaření a pečení na Velikonoční neděli. Ve svátek se nemá pracovat, a toho se v minulosti lidé opravdu drželi (na Boží hod velikonoční nevařili ani nemyli nádobí, odpoledne využil hospodář k
procházkám kolem polností, ženy se zabývaly
přípravou kraslic). Hospodář na Bílou sobotu
třásl ovocnými stromy, aby hojně rodily. Ráno a dopoledne chodili hrkat chlapci s
řehtačkami a klapačkami. Bílá sobota je den, kdy se v katolických kostelích neslaví mše svatá, nezvoní zvony ani nehraje hudba, ale probíhají večerní obřady.

Lidé se do kostelů přicházejí v tichosti pomodlit a poklonit symbolickému Kristovu hrobu.
Po západu slunce se odehrává tzv.
vigilie, bdění před velkým svátkem. Velikonoční vigilie začíná venkovním obřadem. Před kostelem se zapaluje oheň za přítomnosti kněze.
Oheň symbolizuje světlo, které přišlo s Kristem do světa. Při
venkovním obřadu je požehnána a zapálena také velikonoční svíce –
paškál (vždy s aktuálním letopočtem). Následuje bohoslužba v setmělém kostele. Každý z přítomných se v minulosti snažil získat malý
kus ohořelého dřeva – dřevo nebo kříže z něj vyrobené se ukládaly za krovy domu pro ochranu před bleskem a požárem. Opálené dřevo se později vkládalo do rohů polí podobně jako svěcené kočičky – mělo chránit před kroupami a zajistit dobrou úrodu.
Velikonoční atmosféru navodí i
výstava v památkové rezervaci Betlém v Hlinsku –
od 1. do 27. dubna se tu návštěvníci mohou seznámit s velikonočním obdobím v lidovém pojetí – s důrazem na Boží hod velikonoční (Velikonoční neděle) a Velikonoční (červené) pondělí. Během čtyřdenního velikonočního cyklu pořadů v areálu
Veselého Kopce –
od 18. do 21. dubna 2025 – návštěvníci zažijí autentickou velikonoční atmosféru s oživenými expozicemi, pestrým doprovodným programem.
Zažijte autentický lidový zvyk vodění jidáše ve skanzenu Veselý Kopec. Uchování tradice a jedinečné Velikonoční oslavy čekají na návštěvníky v dubnu 2025.
Vodění jidáše se koná na Boží hod velikonoční, tedy v neděli 20. dubna 2025.
Můžete zažít zvyk vodění jidáše.
Spálení masky jidáše symbolizuje zbavení se zlých sil.
Zvuk zvonů zastupují chlapci s řehtačkami a klapačkami.
Postava jidáše se prolíná prvky masky přinášející štěstí, zbavující obec špatného, s biblickou postavou Jidáše, který zradil Ježíše.
Hrkání určovalo čas a zastupovalo zvonění, chránilo obec a symbolizovalo odehnání zlých sil.
Zvyk je živý v obcích mezi Holicemi, Hrochovým Týncem, Chrastí, Luží a Vysokým Mýtem.
Maska jidáše je vyrobena z přírodních materiálů a zakrývá obličej, často s vysokou čepicí nebo obličejem pomazaným barvou.
Chlapci dodržují hierarchii v rolích a na konci obchůzky rozdělují vykoledované dobroty, mince a syrová vejce.
Bílá sobota je den, kdy se v katolických kostelích neslaví mše svatá, nezvoní zvony ani nehraje hudba, ale probíhají večerní obřady.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.