Expozice poukazuje na
mezinárodní charakter českého umění v prostředí střední Evropy a nadčasovost mistrovských děl. Inovativní instalace reflektuje české umění jako nedílnou součást evropské kultury a veškerých dějinných souvislostí.
Nová stálá výstava
Staří mistři začíná ve druhém patře
Schwarzenberského paláce díly renesance a manýrismu. Renesanční sál představuje tvorbu
Albrechta Dürera, El Greca, Agnola Bronzina nebo
Bartholomaea Sprangera. V dalších částech zahrnuje fajjúmské portréty, řecké mramorové sochy a bronzy jako inspirační podněty pro umění renesance. Dále je možno obdivovat dokonalý smysl pro detail v dílech
Hanse Holbeina st. a Lucase Cranacha st., řemeslné mistrovství i vizuálně poutavé krajinomalby
Roelanta Saveryho a rodiny
Brueghelů.
První podlaží navazuje expozicí
baroka a rokoka. V barokní obrazárně jsou vystaveny monumentální oltářní obrazy, biblické výjevy či mytologické scény
Petra Paula Rubense, Anthonise van Dycka či
Karla Škréty. Dramatickou tvář baroka reprezentují
Matyáš Bernard Braun, Petr Brandl, Jan Kupecký nebo Giovanni Battista Tiepolo. Malířskou produkci 17. století dále zastupují temnosvitné malby od Jusepe de Ribery, zátiší, krajinomalba a intimní díla se sakrálními tématy. Rostoucí zájem o žánrovou malbu a nástup rokoka lze sledovat na pracích
Gerrita Dou, Norberta Grunda nebo Ignáce Františka Platzera.
Expozice končí v přízemí paláce
tematickou kapitolou „Co Bůh? Člověk?“, která představuje solitérní plátna
Simona Voueta, Franse Halse, Michaela Václava Halbaxe, Josepha Wrighta of Derby nebo
Francisca Goyi.
S otevřením nové expozice je obnoven vstup do
Schwarzenberského paláce přes jeho
nádvoří přímo z Hradčanského náměstí. Součástí přízemí je kromě nového návštěvnického zázemí také Studiolo – prostor pro setkávání a pořádání vzdělávacích a veřejných programů. Přízemní expozice zahrnuje také nový prostor grafického kabinetu.
Nový grafický kabinet
Sbírka grafiky a kresby, která je kromě
Sbírky starého umění jednou z dalších sbírek
Národní galerie, patří do
první desítky největších a nejvýznamnějších svého druhu v Evropě. Umělecké práce na papíře nelze vystavovat dlouhodobě, a tak k jejich prezentaci slouží tradičně grafické kabinety. Pravidelnou prezentaci kreseb moderního a současného umění ve
Veletržním paláci tak opět doplňuje staré umění v novém grafickém kabinetu v paláci
Schwarzenberském.
Nový prostor představuje jako
první komorní výstavu Linie, světlo, stín: Výběr z mistrovských děl evropské grafiky a kresby 16. a 17. století. Prezentovány jsou mimo jiné grafické listy génia německé renesance Albrechta Dürera či kresby a rytiny jeho německých současníků a následovníků. Ze souboru
italských kreseb 16. století je představen například proslulý
autoportrét Giuseppe Arcimbolda. Z důvodu ochrany díla bude tato výjimečná kresba vystavena pouze v prvních šesti týdnech výstavy a poté nahrazena delikátními kresbami na pergamenu. Originálními náměty i precizním zpracováním jistě zaujmou
kresby a rytiny nizozemského a rudolfínského manýrismu.