Město
Tábor si v
sobotu 2. října 2021 připomene rok, ve kterém
otevření historicky druhé dálkové železnice spojující hlavní města Rakouska a Českého království přivedlo koleje i na jeho území. Tím byl započat proces, na jehož konci se z
Tábora stal významný železniční uzel, ve kterém se dnes
sbíhají čtyři železniční tratě. Možná nejpozoruhodnější z nich je
trať z Tábora do Bechyně zvaná „Bechyňka“ uvedená do provozu v roce 1903, která byla vůbec
první elektrifikovanou tratí v Rakousko-Uherské monarchii. Za toto prvenství vděčí Tábor českému vynálezci a podnikateli
Františku Křižíkovi, který stál za zrodem elektrifikované tratě Tábor-Bechyně i prvních elektrických vozidel, která po ní jezdila.
Jedním z vozů zmíněné trati je elektrický motorový vůz
M400.001 z roku 1903 přezdívaný "
Elinka" ze sbírek
Národního technického muzea. I jej si návštěvnici akce
Tábor s párou budou moci prohlédnout. Vedle něj bude vystaven další skvost ze sbírek
NTM, elektrická lokomotiva
E225.001 z roku 1906, další průkopnické dílo
Františka Křižíka a
nejstarší elektrická lokomotiva na našem území. Ta v
Táboře symbolicky propojí obě hlavní města, neboť byla Křižíkem původně dodána pro čerstvě elektrifikovanou vídeňskou městskou dráhu, aby od roku 1928 až do roku 1967 posunovala na pražském
Wilsonově, později hlavním, nádraží.
Třetím vystaveným unikátem bude
historický automobil Aero 50 HP z roku 1939, který sloužil prezidentu
Eduardu Benešovi v exilu ve Velké Británii.