Národní technické muzeum v Praze se ve spolupráci s
Automuzeem Praga ve Zbuzanech a za přispění několika soukromých sběratelů rozhodlo výrobu osobních automobilů Praga připomenout
samostatnou výstavou.
Automobilka Praga má velmi významné místo v dějinách českého automobilového průmyslu, tedy přesněji řečeno automobilní oddělení největšího pražského strojírenského podniku, který postupně nesl názvy První českomoravská továrna na stroje v Praze, Českomoravská-Kolben a
Českomoravská-Kolben-Daněk.
V druhé
polovině dvacátých let a na přelomu let třicátých byly pragovky dokonce
nejprodávanějšími vozy na domácím trhu. Zákazník si mohl vybrat v široké nabídce osobních automobilů od malého vozu Praga Piccolo litrové třídy až po čtyřlitrový
luxusní automobil Praga Grand, se kterým
jezdil i prezident Masaryk. Významnou část produkce továrny pak tvořily i užitkové automobily, vyráběné ve velmi širokém výběru nástaveb – od
nákladních valníků a cisteren, přes
autobusy a sanitky, až například po
požární a popelářské vozy. Výrobu osobních automobilů Praga ukončila druhá světová válka. Po roce 1947 byly pod značkou Praga vyráběny již jen nákladní automobily.
Raritou je také to, že ve
jinde ve světě neexistuje jméno automobilky, která nese ve svém názvu nikoliv jméno svého zakladatele, ale jméno
města ve kterém vznikla.
Automuzeum Praga bylo založeno v roce 1957. Je uváděno ve všech seznamech světových muzeí a je hodnoceno kulturní komisí UNESCO jako
třetí největší značková sbírka na světě, která svým rozsahem překračuje rámec České republiky a je obrazem naší slavné historie, kterou se tímto podařilo uchovat pro další generace a kterou se právem můžeme pyšnit.