Národní technické muzeum zrestaurovalo vzácné
památky železniční historie, lokomotivy 210.001
„Serényi“ a 411.019
„Conrad Vorlauf". Lokomotivy mají velkou dokumentační hodnotu a v budoucnu se stanou stěžejními exponáty
Muzea železnice a elektrotechniky, které
Národní technické muzeum připravuje na
Masarykově nádraží. Oba stroje zaujmou v plánovaných expozicích muzea důležité místo. Lokomotiva Serényi bude vítat návštěvníky přímo ve foyer muzea a bude je zvát k prohlídce
expozice železniční dopravy. Lokomotiva Conrad Vorlauf bude v hlavním výstavním prostoru na jedné z průběžných kolejí stát v čele soupravy historického nákladního vlaku složeného z restaurovaných nákladních vozů různého určení i původu. Než se nové muzeum otevře, což bude ještě nějaký ten pátek trvat, budou
nově opravené lokomotivy rozdávat radost milovníkům historie železniční dopravy v
Železničním depozitáři v Chomutově, který je letos otevřen až
do konce října.
Parní lokomotiva Serényi byla přijata do opravy nekompletní a ve velmi zubožené stavu. Její
rozložené části (včetně beden s drobnými díly) do restaurátorské dílny
přijely naložené na dvou vagonech. Restaurování bylo náročné nejen pro celkovou zchátralost a silnou korozi dílů včetně rámu a vodních van, ale především proto, že
řada detailů chyběla a jejich novovýrobu odborníci prováděli prakticky bez podkladů, podle znalostí z oboru historické železniční techniky a podle citu pro věc. Díky usilovné dvouleté práce získalo
Národní technické muzeum hodnotný exponát.
Výzvou byla i renovace
parní lokomotivy 411.019 Conrad Vorlauf. A to zejména proto, že se jedná skutečně o jednu z nejstarších dochovaných parních lokomotiv u nás a k jako takové náležel k její renovaci
obzvláště citlivý přístup jako ke skutečnému mimořádně hodnotnému historickému exponátu. Mimo standardních činností, se kterými se při renovování parních lokomotiv šikovní restaurátoři setkávají běžně, bylo zde
nejkomplikovanější obstarání či výroba
chybějícího příslušenství lokomotivy. Částečně se s velikým štěstím podařilo sehnat originální díly jako například lubrikátor, a částečně bylo nutno přistoupit k
náročné výrobě replik, např. u návěstních
svítilen z doby KKstB.
Depozitář NTM a Chomutov ve století páry
Obě vzácné lokomotivy tak doplní letošní výstavu „
Chomutov ve století páry“, která oslavuje výročí 150 let železnice na Mostecku a Chomutovsku. Jedním z vozidel, umístěných v
Železničním depozitáři NTM Chomutov, která jsou přímo
spojena s historií železnice na Chomutovsku, je
vyhlídkový salonní vůz Ústecko-teplické dráhy. Byl vyroben na zakázku bývalé Ústecko-teplické dráhy společností F. Ringhoffera v roce 1900 a využíván byl pro jízdy vedoucích představitelů společnosti, významných hostů a k inspekčním účelům.
V
Železničním depozitáři NTM Chomutov si mohou návštěvníci prohlédnou vzácná vozidla ze sbírky
NTM, která jsou přímo spojena s historií železnice na Chomutovsku.
Vyhlídkový salonní vůz Ústecko-teplické dráhy byl vyroben na zakázku bývalé Ústecko-teplické dráhy společností F. Ringhoffera v roce 1900 a využíván byl pro jízdy vedoucích představitelů společnosti, významných hostů a k inspekčním účelům. S historií Ústecko-teplické dráhy je pevně svázán i další cenný exponát –
parní lokomotiva Donnersberg (ex ATE IIIa.18, ČSD 322.302), kterou tato společnost zakoupila u lokomotivky Hartmann v Saské Kamenici již v roce 1870, což z ní činí
druhou nejstarší dochovanou lokomotivu v České republice.