Prolog Hudebního hřiště – performance na pomezí hudby a poezie.
Škrábanice / Scribbles
Zvláštní útvar na pomezí hudby a poezie, který jako by sledoval vznik rukopisu od prvních zběžně naškrábaných náčrtků až k souvislému textu.
Jedná se o společný projekt hudebníka Michala Rataje a básníka Jaromíra Typlta: zvuky computeru, hlasu a dalších nástrojů. Už od prvního uvedení před více než patnácti lety v Praze (2009) Škrábanice vychází z představy „vznikajícího rukopisu“, od prvních zběžně naškrábaných náčrtků až k souvislému textu. Zvuky, které Michal Rataj vytváří v computeru, doplňuje Jaromír Typlt fragmenty ze svých básnických rukopisů. Setkání obou dvou autorů má povahu improvizace, kterou Michal Rataj zároveň naživo uvádí do pohybu v prostoru díky využití čtyřkanálovému zvuku. Škrábanice zazněla nejen na mnoha samostatných koncertech v Česku i v zahraničí, ale také na významných hudebních a literárních festivalech – například také v doprovodném programu Knižního veletrhu v Lipsku (2019). “Trochu jako být obětí zaklínače v zrcadlovém bludišti.” (Ondřej Lipár, 2009)
Michal Rataj – live electronics, mbira, akustická kytara, zvukové předměty
Jaromír Typlt – texty, hlas, akustická baskytara, zvukové předměty
Zvukové skladby se rozpínají od poezie k elektronické hudbě, od vokální performance k tradičním akusmatickým konceptům. Jaromír Typlt přináší do společné elektroakustického projektu tradici konkrétní poezie, pečlivých textových struktur i slam poetry. Michal Rataj navazuje na francouzskou tradici konkrétní hudby, rozvíjí svět polyfonního ambientu a prostorového zvuku a jemně se dotýká klubové struny electronica.
Michal Rataj (1975) se jako hudební skladatel věnuje převážně elektroakustické a instrumentální tvorbě a kompoziční práci v oblasti live electronics. Je autorem filmové hudby (Rodina je základ státu, České století ad.) a desítek hudebních a zvukových realizací rozhlasových her. Od roku 2003 je producentem premiérové řady Radioateliéru ve vysílání Českého rozhlasu Vltava. Vyučuje na katedře skladby HAMU, NYU Prague a vede mezinárodní workshopy.
Vstup na akci je ZDARMA.
Hudební hřiště je součástí doprovodného programu festivalu Mahler Jihlava -Hudba tisíců 2025.
Hudební hřiště realizuje Brána Jihlavy za finanční podpory Evropské unie v rámci programu Interreg Rakousko – Česko, Fond malých projektů.
Prožijte jedinečnou kombinaci hudby a poezie v projektu Škrábanice, který prezentuje originální spojení elektronické hudby, poezie a live performance.
Škrábanice je hudební a poetický projekt, který kombinuje elektronickou hudbu s poezií a improvizací.
Hlavními tvůrci jsou Michal Rataj, hudebník a skladatel, a Jaromír Typlt, básník.
V projektu jsou používány computer, hlasy, mbira, akustická kytara a akustická baskytara.
Škrábanice byla poprvé uvedena v Praze v roce 2009.
Ano, vstup na akci Škrábanice je zdarma.
Jaromír Typlt přináší poezii, textové struktury a slam poetry.
Michal Rataj tvoří polyfonní ambient a prostorový zvuk, a zároveň uvádí hudbu naživo do pohybu v prostoru.
Projekt Škrábanice vystoupil i na zahraničních akcích, například na Knižním veletrhu v Lipsku.
Inspirací je vznikající rukopis odezvaných počátečních naškrábaných náčrtků k souvislému textu.
Projekt je součástí festivalu Mahler Jihlava - Hudba tisíců 2025.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.