Cyklus výstav vizuálního umění Smetanova výtvarná Litomyšl nejen doplňuje nabídku pro návštěvníky Národního festivalu Smetanova Litomyšl, ale láká k letní návštěvě města další milovníky umění.
Koncept projektu, do něhož vstupují různí pořadatelé a svobodně, různorodě a přesto společně zaplňují jednotlivé „sály“ galerie jménem Litomyšl, je sám o sobě ojedinělý. Počet zapojených subjektů a souběžně pořádaných výstav v malém desetitisícovém městě je však bezpochyby unikátem. Původně pouhá doprovodná akce si tak postupně vydobyla vlastní renomé a stala se kulturním počinem, obohacujícím českou výtvarnou sezónu.
Také v letošním roce je nabídka výstav výtvarné Litomyšle velmi pestrá a pokrývá celou řadu témat od staršího až po současné umění. A protože je jedním ze záměrů pořadatelů festivalu propojovat kulturu s hudbou, vine se rovněž výtvarnou Litomyšlí
hlavní festivalové téma, jímž je vášeň – tedy námět, jenž je ve výtvarném umění přítomen především jako emoce spojená s celoživotní touhou tvořit či jako pocit, který zažíváme při setkání s uměleckým dílem.
Litomyš je po několik desetiletí synonymem pro kultivovaný veřejný prostor a umělecká díla, která ho již tradičně zabydlují. Patří k tradici Smetanovy výtvarné Litomyšle, že do tohoto rámce každoročně zasahuje prostřednictvím uměleckých intervencí. Nejinak je tomu letos.
Open-air výstava nazvaná Prostory a pocity představí umělecké projekty Hynka Skotáka, Jana Fabiána, Tomáše Džadoně, německého umělce Christofa Zwienera a uměleckého uskupení Kolektiv Prádelna a Eva Jiřička. V kurátorském konceptu výstavy hraje podstatnou roli samotný veřejný prostor města, jenž rozšiřuje významovost vybraných uměleckých děl. Interpretační rámec díla je tak obohacen o problematická místa s jejich pamětí a komplikovanými kulturními, politickými a etickými vrstvami.
Neobvyklou vizuální zkušenost nabídne návštěvníkům festivalové Litomyšle také nová výstava
Nepatrné souvislosti v Městské obrazárně, jejímž leitmotivem je, podobně jako u open-air přehlídky, konfrontace. Tentokráte však vztahovost spočívá v porovnání krajinomalby 19. a raného 20. století ze sbírky Městské galerie Litomyšl s projevy současné české výtvarné scény na téma krajiny, přírody a ekologie. Tradiční umělecký žánr v podání Julia Mařáka, Antonína Chittussiho, Josefa Voleského, Jaroslava Panušky, Otakara Kubína a dalších byl vyjmut z chronologického dějinného kontextu a nově zasazen do aktuální reality multimediálního umění Juliany Höschlové, Ruty Putramentaite, Dagmar Šubrtové, Evy Vápenkové, Xénie Hoffmeisterové, Tomáše Honze a Michala Machciníka v nepatrných, mnohdy až fragilních, nebo naopak zcela zřetelných formálních a obsahových souvislostech.
Konvolut tří hlavních výstav Smetanovy výtvarné Litomyšle uzavírá výstava
Passion v Zámeckém pivovaru, která představuje malířskou tvorbu Jiřího Vincence Slavíčka. Přehlídka uspořádaná k umělcovým sedmdesátým narozeninám seznamuje návštěvníky s umělcovými díly z posledních let, která se vyznačují bravurním malířským gestem.
Zapojené galerie v roce 2025:
Připojte se k návštěvě Smetanova výtvarné Litomyšle 2025, festivalu propojujícího výtvarné umění s vášní, který každoročně obohacuje českou kulturní scénu.
Hlavním tématem je vášeň, která je ve výtvarném umění reprezentována emocemi spojenými s touhou tvořit a s pocitem při setkání s uměleckým dílem.
Koncept spočívá ve spolupráci různých pořadatelů, kteří svobodně a přesto společně organizují výstavy ve jménem města Litomyšl.
Zahrnuje několik výstav, například Prostory a pocity, Nepatrné souvislosti a Passion, kde jsou prezentovány různé umělecké formy.
Hlavními tématy jsou konfrontace a vztahovost mezi tradiční krajinomalbou a současnými projevy české výtvarné scény týkající se krajiny, přírody a ekologie.
Na výstavě Passion jsou prezentována díla Jiřího Vincence Slavíčka, která se vyznačují bravurním malířským gestem.
Výstavy se konají na různých místech včetně Městské obrazárny, Zámeckého pivovaru a v exteriéru města.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.