Závěrem roku se můžete opět těšit na Festival ukrajinského filmu a to v termínu 26. – 30. 11. v Praze a 2. – 8. 12. v Brně.
Týden ukrajinského filmu je projekt, který od roku 2017 realizuje spolek Ruta za podpory Velvyslanectví Ukrajiny v ČR. V letošním roce se Týden ukrajinského filmu uskuteční ve spolupráci s evropskou sítí národních kulturních institutů EUNIC v Praze díky finančnímu přispění fondu na podporu Ukrajiny Culture of Solidarity Fund, který zřídila nadace European Cultural Foundation. Na projektu spolupracovaly i Francouzský institut v Praze, Institut Cervantes, Goethe Institut a British Council.
Filmy budou uvedeny v původním znění s českými titulky.
Budete mít opět možnost shlédnout nejnovější ukrajinské celovečerní filmy, skvělé dokumenty a také starší snímky.
Festival slavnostně zahájí 26. listopadu dokumentární film režisérky Oksany Karpovyč Odposlechy (2024), který s využitím záznamů odposlechů soukromých telefonátů ruských vojáků předkládá drsné svědectví o stavu současné ruské společnosti a degradaci elementární lidskosti. Celovečerní film Tarase Tomenka Dům Slovo. Nedopsaný román (2024) zavede diváky do Charkova v roce 1927, kdy zde na Stalinův příkaz byl postaven družstevní bytový dům “Slovo”, v němž se významní ukrajinští tvůrci stávají aktéry podivného experimentu, který má vytvořit nového umělce sovětského typu.
Celovečerní debut režiséra Filipa Sotnyčenka La Palisiada (2023), natočený ve stylu východoevropského neo-noir, zavádí do 90. let, kdy dva letití přátelé, policejní detektiv a soudní psychiatr, vyšetřují vraždu svého kolegy, do jehož ženy byli kdysi oba zamilováni. V novém filmu Romana Bondarčuka, satirické komedii Redakce (2024), je mladý biolog Jura během sledování svišťů v chersonské stepi svědkem zločinu. Nabízí svoje informace lokálním médiím, ale v kraji, kde vládnou fake news, se volby manipulují a všichni se chystají na ruskou agresi, spravedlnost a pravda nikoho příliš nezajímají.
Klondike (2022) je sugestivní drama těhotné ženy z Donbasu z roku 2014, emočně rozpolcené mezi pasivně proruským manželem a aktivně antiseparatistickým bratrem, která začíná příliš pozdě chápat zákonitosti války. Režisérka Maryna Er Horbač získala za tento suverénně vedený příběh, vycházející ze skutečných událostí, cenu za režii na prestižním americkém Sundance Film Festivalu. Hlas Viktorie (2023) je dokumentární snímek, mapující porušování lidských práv ze strany ruské armády, která unesla z území Ukrajiny tisíce lidí a drží je jako zajatce v nelidských a nedůstojných podmínkách. Vypráví příběh učitelky matematiky a informatiky Viktorie Andruši, unesené ze svého domova v Černihovské oblasti v březnu 2022. Líčí její život před, během a po propuštění z půlročního zajetí.
Dokument Zakořenění: národní komunity a původní národy Ukrajiny hledá odpověď na otázku, jak vypadá vlastenectví z pohledu ukrajinských Maďarů, Bulharů, Židů nebo krymských Tatarů, a ukazuje, jak široká je ukrajinská etnická rozmanitost. Tragikomická sci-fi režiséra Pavla Ostrikova Ty jsi vesmír (2024) se odehrává v blízké budoucnosti. Nerudný samotář Andrij Meľnyk, něco jako vesmírný popelář, se stane jediným přeživším po explozi na planetě Zemi. Hledá další přeživší, když se mu nečekaně ozve Catherine z francouzské vesmírné stanice. Najít ji ale není snadné. Životopisné drama Kyslíková stanice (2023) režiséra Ivana Tymčenka představuje skutečný příběh stěžejní osobnosti moderních dějin, bojovníka za práva krymských Tatarů, Mustafy Džemileva. Tomuto statečnému aktivistovi a disidentovi, odpůrci invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa v roce 1968 udělil letos prezident ČR Petr Pavel medaili Za zásluhy 1. stupně.