Diana GmbH byla podzemní továrna u Tišnova v údolí říčky Haldy a Libochovky. Na území Protektorátu Čechy a Morava vyráběla stíhací letouny Messerschmitt Bf 109.
Původní závod
Wiener Neustadter Flugzeugwerke umístěný v dolnorakouském Vídeňském Novém Městě musel být v roce 1943 z důvodu zvyšujícího se počtu spojeneckých náletů přestěhován. Náhradou za ni měly být
tři nepoužívané železniční tunely na nedokončené trati z
Tišnova do
Křižanova, kde působila pobočná továrna Diana.
Podzemní továrna Diana rozjela výrobu koncem léta
1944:
- První tunel, Loučský, který byl označen jako A nebo Jednička, je dlouhý 633 metrů a nachází se jižně od Dolních Louček. Zde se vyráběly trupy Bf 109.
- Druhý tunel, B či Dvojka, se nachází východně od Lubného a měří 213 metrů.
- Třetí tunel, C nebo Trojka, nyní nazývaný Níhovský, se nachází nedaleko Dvojky, jižněji po trati a dosahuje délky 531 metrů. V těchto tunelech se vyráběla křídla.
Vyrádělo tady až
8 stíhaček denně, s blížícím se koncem války produktivita upadala. Poslední letadla opustila továrnu v březnu 1945. Dnes je v terénu možné najít
zbytky objektů továrny a stopy po drážce vedoucí na tišnovské nádraží.
Podzemní továrna Diana v Tišnove, kde se během války vyráběly stíhací letouny Bf 109, dnes odhaluje zbytky histórie a drážky vedoucí k nádraží.
Továrna Diana byla podzemní tovární zařízení, které během druhé světové války vyrábělo stíhací letouny Messerschmitt Bf 109.
Původní závod Wiener Neustadter Flugzeugwerke byl přemístěn do Tišnova kvůli zvyšujícímu se počtu spojeneckých náletů.
Pro výrobu byly využity tři železniční tunely: Loučský (A/Jednička), B/Dvojka u Lubného a Níhovský (C/Trojka).
V továrně Diana bylo možné vyrobit až 8 stíhacích letadel Messerschmitt Bf 109 denně.
Výroba v továrně skončila v březnu 1945.
Dnes je možné v terénu najít zbytky objektů bývalé továrny a stopy po drážce, která vedla na tišnovské nádraží.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.