Diana GmbH byla podzemní továrna u Tišnova v údolí říčky Haldy a Libochovky. Na území Protektorátu Čechy a Morava vyráběla stíhací letouny Messerschmitt Bf 109.
Původní závod
Wiener Neustadter Flugzeugwerke umístěný v dolnorakouském Vídeňském Novém Městě musel být v roce 1943 z důvodu zvyšujícího se počtu spojeneckých náletů přestěhován. Náhradou za ni měly být
tři nepoužívané železniční tunely na nedokončené trati z
Tišnova do
Křižanova, kde působila pobočná továrna Diana.
Podzemní továrna Diana rozjela výrobu koncem léta
1944:
- První tunel, Loučský, který byl označen jako A nebo Jednička, je dlouhý 633 metrů a nachází se jižně od Dolních Louček. Zde se vyráběly trupy Bf 109.
- Druhý tunel, B či Dvojka, se nachází východně od Lubného a měří 213 metrů.
- Třetí tunel, C nebo Trojka, nyní nazývaný Níhovský, se nachází nedaleko Dvojky, jižněji po trati a dosahuje délky 531 metrů. V těchto tunelech se vyráběla křídla.
Vyrádělo tady až
8 stíhaček denně, s blížícím se koncem války produktivita upadala. Poslední letadla opustila továrnu v březnu 1945. Dnes je v terénu možné najít
zbytky objektů továrny a stopy po drážce vedoucí na tišnovské nádraží.
Diana GmbH byla podzemní továrna u Tišnova v údolí říčky Haldy a Libochovky, ve které se vyráběly stíhací letouny Messerschmitt Bf 109 za dob Protektorátu Čechy a Morava.
Původní závod umístěný ve Vídeňském Novém Městě byl v roce 1943 přestěhován kvůli zvyšujícímu se počtu spojeneckých náletů.
Nahradily jej tři nepoužívané železniční tunely na nedokončené trati z Tišnova do Křižanova, kde působila podzemní továrna Diana.
Výroba v podzemní továrně Diana byla zahájena koncem léta 1944.
V tunelu Loučský, označovaném jako A nebo Jednička, se vyráběly trupy letounů Bf 109.
V tunelu C, nyní nazývaném Níhovský, se vyráběla křídla letadel.
Podzemní továrna Diana mohla vyprodukovat až 8 stíhaček denně.
S blížícím se koncem války produktivita upadala a poslední letadla opustila továrnu v březnu 1945.
Dnes je v terénu možné najít zbytky objektů továrny a stopy po drážce vedoucí na tišnovské nádraží.
Návštěvníci mohou prozkoumat zbytky podzemních tunelů a objevit stopy historické železniční tratě, které přispívají k pochopení industriální historie oblasti.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.