CED zastřešuje činnost tří unikátních, umělecky autonomních scén, které produkují a celoročně uvádějí odvážná umělecká díla – Divadla Husa na provázku, HaDivadla a platformy pro performativní umění Terén.
Prostřednictvím těchto divadel CED zkoumá a rozvíjí současné podoby scénického umění a vytváří stabilní prostředí pro umělecký experiment a hledání nových forem divadelního jazyka ve vztahu k současným podobám jiných uměleckých disciplín. CED podporuje dramaturgickou a estetickou diverzitu všech tří scén, které chápou svou činnost jako nástroj k poznávání světa a spoluutváření jeho budoucnosti.
CED cílevědomě reflektuje a rozvíjí úlohu městem zřizované kulturní instituce. Svou činnost formuluje v souladu s dlouhodobou kulturní vizí města
Brna a v životném vztahu k dynamicky se proměňujícímu společenskému a kulturnímu kontextu. Úlohu městské organizace naplňuje progresivní provozní praxí – CED usiluje být sociálně bezbariérovou a ekologicky citlivou institucí, schopnou vytvářet důstojné pracovní podmínky a využívat technologické inovace.
Vlastní činnosti CED rozumí jako veřejné kulturní službě. Občansky zodpovědná činnost instituce podává kritickou společenskou reflexi prostřednictvím vlastní umělecké tvorby jako i návazných programů. CED je otevřeným fórem veřejné diskuze a aktérem společenských změn.
CED koncepčně připravuje doprovodné a vzdělávací programy v podobě dramaturgických úvodů, přednášek, diskuzí a dalších formátů, které mají za cíl rozšiřovat komunikační bázi vlastních inscenačních projektů a odborný zájem o scénická umění. Tato snaha je dále soustředěna v provozu veřejnosti otevřené knihovny a archivu a ve vydavatelské činnosti odborného časopisu CEDIT.