Kaple ve slohu barokní gotiky postavena pravděpodobně v roce 1720. Má půdorys šesticípé hvězdy s konkávně prohnutými stranami, je zevnitř zaklenuta a nad střechou se zdvíhá šestiboká lucerna, na jejímž vrcholu je umístěna kamenná šesticípá hvězda.
Kaple sv. Jana Nepomuckého v Běstvině byla postavena zřejmě roku 1720, ve
slohu barokní gotiky. Stavba má půdorys šesticípé hvězdy s konkávně prohnutými stranami, je zevnitř zaklenuta a nad střechou se zdvíhá šestiboká lucerna. Na samém vrcholu je umístěna kamenná šesticípá hvězda. Stěny a nároží jsou bohatě členěny svazkovitými pilastry nesoucích vyloženou římsu. Okna kaple (přímo nad arkádami) i lucerny tvoří opět šesticípé hvězdy. Kaple je zaklenutá, s malou centrální věžičkou.
Ke kapli se váže několik záhad a zajímavostí. Zajímavé je i to, že byla
postavena, jako jedna z mála, již
před svatořečením Jana Nepomuckého. Nejasnosti jsou i kolem autorství. Původně převládal názor, že autorem stavby je známý barokní stavitel
Jan Blažej Santini Aichel (1677 – 1723) dnes se předpokládá, že to mohl být i jeho
žák a pokračovatel Jan Jakub Vogler. Každopádně Santini stavbu ovlivnil a není vyloučeno, že byl použit některý jeho původní návrh (Dříve zřejmě profese nebyly tolik specializované, Santini byl spíš architekt, Vogler asi hlavně stavitel (J. J. Vogler někdy bývá uváděn i jako polír nebo zednický mistr).
Symboly šesticípé hvězdy
Santiniho stavby jsou plné symbolů. Je zajímavé, že v Běstvině byl použit
půdorys šesticípé hvězdy a šestka je na stavbě mnohokrát opakována. Dnes je obtížné zjistit, co k tomu stavitele vedlo. Šestka se v symbolice sv. Jana Nepomuckého vlastně nevyskytuje, snad jen
hvězdy kolem jeho hlavy bývají šesticípé. Mohl to být také pouze praktický způsob, jak v malé kapli získat více místa, ale také např. upozornění na
mariánský odkaz (Mariánská hvězda je totiž buď šesticípá či osmicípá. Šesticípá hvězda připomíná Davidovu hvězdu. Štít krále Davida byl ve tvaru šesticípé hvězdy a dle legendy odrážel všechny nepřátele. Nepomuk byl totiž velkým ctitelem Panny Marie. V oblasti spekulací již asi leží názor, že je to symbolika na
nedobré vztahy sv. Jana Nepomuckého s Židy (upravená šesticípá hvězda).
Uvnitř kaple se nalézá na šestibokém kamenném podstavci dřevěné sousoší
Apoteóza Svatého Jana Nepomuckého od sochaře Ignáce Rohrbacha, či Řehoře Thényho. Kamenný podstavec je zřejmě stylizovaný
Karlův most, odkud byl Jan Nepomucký svržen do
Vltavy. Kromě hlavní postavy jsou zde i
dva andělé, kteří Jana podpírají a pomáhají mu. Tyto tři postavy stojí na zdánlivém oblaku, který má zřejmě představovat
vzedmuté vlny na řece Vltavě. Názory se různily i na
čtyři hlavy, které jsou těsně nad podstavcem. Původně se uvádělo, že jsou to porobení nevěřící (Turci). Pravdivější se však zdá názor, že jsou to
zástupci čtyř tehdy známých kontinentů (Evropan – Evropa, Černoch – Afrika, Indián – Amerika, Turek – Asie), kam se rozšířila nejen křesťanská víra ale i úcta k sv. Janu Nepomuckému.