Oblíbaná lanovka na Petřín je od konce roku 2024 uzavřena a prochází rekonstrukcí. Zcela nové kabiny svezou cestující v roce 2026.
Zlé jazyky tvrdí, že lanovka je jen vlak nakřivo a že je dílem šílených architektů. Ve skutečnosti je geniálním kompromisem mezi výtahem a vlakem; visí na laně a zároveň se udržuje v kolejích.
Lanová dráha na Petřín navazuje na tramvajovou dopravu v zastávce Újezd a je vedena po trase
Újezd – Nebozízek – Petřín. Historicky
první lanovka byla na vodu. Ta sice občas v létě vyschla a pak se na
Petřín muselo pěšky. S nápadem vybudovat lanovku na vodní pohon přišli v roce
1890 inženýři Reiter a Štěpán. Princip byl prostý. Do horního vozu lanovky se načerpalo takové
množství vody, aby převážilo vůz dole; a řidič lanovky jen brzdil.
Zásadní rekonstrukce se lanovka dočkala až v roce
1931. Kolejiště bylo prodlouženo na dnešních 510 metrů a do horní stanice byl umístěn
třífázový motor. Lanovka dostala
nové vozy připomínající tehdejší tramvaje a byla schopna přepravit až
2 600 osob za hodinu. V této podobě fungovala až
do 7. června roku 1965, kdy vrchní strojník Miroslav Furst nahlásil na dispečink, že se rozestupují koleje. Problémem byla opět voda, jenomže tentokrát jí bylo zase moc.
Jílovité horniny nacucané spodními prameny a dlouhotrvajícím deštěm
se začaly sunout po pískovcové vrstvě a do roku 1967 byly zničeny dvě třetiny tratě. Znovu se lanovka na Petřín rozjela
až po dvacetileté přestávce v roce 1985, kdy byla začleněna do systému MHD.
Nová lanová dráha na Petřín
V listopadu a v prosinci 2024 Dopravní podnik (DPP) zahájil
přípravné práce k samotné rekonstrukci tratě. Bylo nutné odvézt oba vozy lanovky, jeden vůz zamíří do
Muzea MHD DPP a druhý do
Národního technického muzea, kde budou po nejnutnějších opravách a konzervaci součástí expozic. Kromě toho budou probíhat další demontážní práce, např. lan a dalších součástí lanovky. Staviniště na přelomu února a března 2025 převzal zhotovitel Metrostav DIZ. Lanovka bude znovu jezdit pro cestující v roce
2026.
Výlet na Petřín a Nebozízek
Ze stanice
Nebozízek se otevírá překrásný pohled na
Pražský hrad i na hlavní město. Poblíž rozhledny je známé
Bludiště – zrcadlová síň v Pavilonu českých turistů, který byl původně v roce 1891 umístěn na
pražském Výstavišti a o rok později přenesen na své nynější místo. Pavilon je
miniaturou středověké brány Špička, která byla součástí vyšehradského opevnění. V budově je také umístěn panoramatický
obraz Hájení Prahy proti Švédům.
Lanová dráha
prochází Hladovou zdí, kterou nechal postavil císař a král
Karel IV. v letech 1360 – 1362. Své neobvyklé pojmenování získala na památku toho, že byla nouzovou stavbou umožňující zaměstnat pražské obyvatelstvo. Zeď tvořila součást středověkého opevnění města. Na
Petříně je také
Štefánikova hvězdárna, která zahájila činnost v roce 1930.
Jedním z mnoha pomníků na
Petříně je
slavná socha básníka K. H. Máchy od J. V. Myslbeka, zhotovená v letech 1910 – 1912. V oblasti Petřína můžete spatřit
zahrady Kinského, Lobkovickou, Nebozízek, U rozhledny,
Růžový sad, Seminářskou a Strahovskou. Nejmladší je
Růžový sad, založený v roce 1932. Na Petříně se dochovala také část
barokního opevnění Prahy – bastiony č. IV (sv. Karla), č. V (sv. Vavřince) a č. VI (sv. Vojtěcha).
Jak se dostat na Petřín jinak, než lanovkou?
Nejkratší, ale strmá a fyzicky poměrně náročná trasa je přímé vystoupání z
Újezda. Převýšení je v tomto případě 130 metrů, výšlap vám však zpříjemní krásné výhledy na Prahu.
Delší, ale
mírnější cesta je ze zastávky
Pohořelec. Projdete přes
Strahovský klášter a Petřínský park.
Nejsnazším způsobem, jak se dostat na
Petřín, je z autobusových zastávek
Koleje Strahov nebo
Stadion Strahov. Obě zastávky jsou v přímé blízkosti
Velkého strahovského stadionu. Od stadionu se
téměř po rovině skrze areál vysokoškolských kolejí dostanete až k
rozhledně.
Detailní pohled na rekonstrukci a bohatou historii Lanové dráhy na Petřín, která je plánována znovu otevřít v roce 2026.
Lanová dráha na Petřín bude znovu v provozu v roce 2026 po dokončení rekonstrukce.
Lanová dráha byla uzavřena kvůli rekonstrukci, která začala v roce 2024.
Po rekonstrukci budou na lanovce používány zcela nové kabiny.
Historická lanovka byla původně na vodní pohon z roku 1890 a podstoupila zásadní rekonstrukci v roce 1931.
Na trase lanové dráhy můžete vidět Hladovou zeď nebo Štefánikovu hvězdárnu.
Na Petříně najdete zahrady Kinského, Lobkovickou, Nebozízek, (U rozhledny, Růžový sad, Seminářská a Strahovská.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.