Pro milovníky netradičních zážitků a romantiky opuštěných železničních kolejí nabízí spolek Železnice Česká Sibiř zážitkové jízdy pákovou drezínou. Zároveň ve stanici a na zrušené dráze vzniká železniční skanzen.
Plánovanou výstavbou IV. železničního koridoru (konkrétně dílčí stavba 4207 Sudoměřice u Tábora –
Votice v letech 2013-2016) zanikla
vlaková stanice Střezimíř. S tím se nechtěli milovníci romantických tratí smířit a založili občanské sdružení Železnice Česká Sibiř. Jeho hlavním cílem je
záchrana unikátní části železniční dráhy (dnes zrušeného úseku) mezi zastávkami Červený Újezd a Mezno. Součástí projektu je i zachování historicky cenného souboru budov železniční stanice Střezimíř.
Původní
Dráha císaře Františka Josefa byla vybudována v letech
1868-1871. Nejvyšším bodem celé dráhy z Prahy do Vídně byla kóta 588,747 m.n.m., která se nachází právě u staniční budovy Střezimíř (Stupčice). Ta je na svém místě od roku 1894.
Železniční skanzen by měl zachovat autentičnost střezimířského nádraží a představit turistům místního genia loci, připomenout slavné
železniční milníky a seznámit s
příběhy těch, co železnici stavěli, kterým přinášela denní chléb a kteří o ni bojovali. Prostory opuštěného drážního tělesa se navíc rozrostou o nově vznikající cyklostezku, která by v budoucnu mohla spojit
Benešov s
Táborem přes
Votice a Olbramovice má být hotovo do sezóny 2024).
Letní sezóna na drezínách
Od července do srpna nabízí
Železnice Česká Sibiř vyjížďky
ze Střezimíře k obci Mezno. Trasa měří v jednom směru
dva kilometry a výletníci se po ní musí vrátit i zpět. Samotná jízda není nijak zvlášť fyzicky náročná, ale ti, kdo nejsou zvyklí na pohyb, se nejspíš zapotí.
Drezínu vede průvodčí, který cestujícím vypráví nejen zajímavosti o netradičním dopravním prostředku, ale i historické trati. Nostalgické lepenkové jízdenky si všichni cestující odnesou jako originální suvenýr.
Zážitkové výlety na drezíně je
nutné rezervovat prostřednictvím formuláře na stránkách blanik.net. Jednotlivé skupiny cestujících se budou střídat po hodinových intervalech, takže bude dostatek příležitostí pro všechny.
V roce 2025 s novou energií
Provoz po opuštěné železniční trati v létě 2025 omezí rekonstrukce kamenného mostu u Stupčic. V duchu hesla „všechno zlé je pro něco dobré“ ale akce nabídne
dynamickou alternativu k dosavadním vyjížďkám. Na dvou tratích, ve dvou týmech a s jedním společným cílem – zažít něco nového!
Jízdy budou probíhat výhradně ve staničním kolejišti, které nabízí hned tři rovnoběžné tratě v délce jednoho kilometru. Tím vzniká dostatečný prostor pro jízdu drezín paralelně vedle sebe. Časté povolávání mezi posádkami o tom, která skupina je rychlejší a kdo bude na obvyklé jednokolejné trase k Meznu roztláčet koho, tak výletníci mohou přenést do praxe a zjistit, která osádka má během jízdy skutečně navrch. Nový model vyjížděk do programu Léta na drezíně přinese
ještě více zábavy, pohybu i týmové spolupráce.
Pokud se sejdou dva soutěžní týmy a najdou v jeden čas obě drezíny zcela bez obsazenosti,
mohou rezervaci využít k uspořádání přátelského závodu. Požadavek je ovšem nutné uvést do poznámky.
Poznejte jedinečné jízdy na drezíně a historii železnice v České Sibiři, s obsáhlým programem a souvisejícím skanzenem.
Spolek Železnice Česká Sibiř nabízí zážitkové jízdy pákovou drezínou a vytváří železniční skanzen na zrušené dráze.
Sdružení bylo založeno milovníky romantických tratí, aby zachránili unikátní části železniční dráhy, které byly zrušeny.
Hlavním cílem je záchrana železniční dráhy mezi zastávkami Červený Újezd a Mezno a zachování historicky cenných budov.
Účastnit se může každý, kdo si rezervuje jízdu prostřednictvím formuláře na webových stránkách blanik.net.
Jízda na drezíně není zvlášť fyzicky náročná, ale vyžaduje určitou míru pohybu.
Výlety na drezíně probíhají během letní sezóny od července do srpna.
V roce 2025 dojde k omezení provozu na trati kvůli rekonstrukci kamenného mostu, ale nabídnou se alternativní trasy a aktiviry.
Nový model zahrnuje jízdy na více tratích s možností paralelní jízdy a soutěžení mezi týmy.
Cestující si odnesou nostalgické lepenkové jízdenky jako originální suvenýr.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.