Pro milovníky netradičních zážitků a romantiky opuštěných železničních kolejí nabízí spolek Železnice Česká Sibiř zážitkové jízdy pákovou drezínou. Zároveň ve stanici a na zrušené dráze vzniká železniční skanzen.
Plánovanou výstavbou IV. železničního koridoru (konkrétně dílčí stavba 4207 Sudoměřice u Tábora –
Votice v letech 2013-2016) zanikla
vlaková stanice Střezimíř. S tím se nechtěli milovníci romantických tratí smířit a založili občanské sdružení Železnice Česká Sibiř. Jeho hlavním cílem je
záchrana unikátní části železniční dráhy (dnes zrušeného úseku) mezi zastávkami Červený Újezd a Mezno. Součástí projektu je i zachování historicky cenného souboru budov železniční stanice Střezimíř.
Původní
Dráha císaře Františka Josefa byla vybudována v letech
1868-1871. Nejvyšším bodem celé dráhy z Prahy do Vídně byla kóta 588,747 m.n.m., která se nachází právě u staniční budovy Střezimíř (Stupčice). Ta je na svém místě od roku 1894.
Železniční skanzen by měl zachovat autentičnost střezimířského nádraží a představit turistům místního genia loci, připomenout slavné
železniční milníky a seznámit s
příběhy těch, co železnici stavěli, kterým přinášela denní chléb a kteří o ni bojovali. Prostory opuštěného drážního tělesa se navíc rozrostají o nově vznikající cyklostezku, která spojuje
Benešov s
Táborem přes
Votice a Olbramovice.
Letní sezóna na drezínách
Od července do srpna nabízí
Železnice Česká Sibiř vyjížďky
ze Střezimíře k obci Mezno. Trasa měří v jednom směru
dva kilometry a výletníci se po ní musí vrátit i zpět. Samotná jízda není nijak zvlášť fyzicky náročná, ale ti, kdo nejsou zvyklí na pohyb, se nejspíš zapotí.
Drezínu vede průvodčí, který cestujícím vypráví nejen zajímavosti o netradičním dopravním prostředku, ale i historické trati. Nostalgické lepenkové jízdenky si všichni cestující odnesou jako originální suvenýr.
Zážitkové výlety na drezíně je
nutné rezervovat prostřednictvím formuláře na stránkách blanik.net. Jednotlivé skupiny cestujících se budou střídat po hodinových intervalech, takže bude dostatek příležitostí pro všechny.
V roce 2025 s novou energií
Provoz po opuštěné železniční trati v létě 2025 omezí rekonstrukce kamenného mostu u Stupčic. V duchu hesla „všechno zlé je pro něco dobré“ ale akce nabídne
dynamickou alternativu k dosavadním vyjížďkám. Na dvou tratích, ve dvou týmech a s jedním společným cílem – zažít něco nového!
Jízdy budou probíhat výhradně ve staničním kolejišti, které nabízí hned tři rovnoběžné tratě v délce jednoho kilometru. Tím vzniká dostatečný prostor pro jízdu drezín paralelně vedle sebe. Časté povolávání mezi posádkami o tom, která skupina je rychlejší a kdo bude na obvyklé jednokolejné trase k Meznu roztláčet koho, tak výletníci mohou přenést do praxe a zjistit, která osádka má během jízdy skutečně navrch. Nový model vyjížděk do programu Léta na drezíně přinese
ještě více zábavy, pohybu i týmové spolupráce.
Pokud se sejdou dva soutěžní týmy a najdou v jeden čas obě drezíny zcela bez obsazenosti,
mohou rezervaci využít k uspořádání přátelského závodu. Požadavek je ovšem nutné uvést předem.
Nabídky unikátních zážitkových jízd na drezíně podél historických železnic České Sibiře, včetně možnosti návštěvy plánovaného železničního skanzenu.
Nabízí zážitkové jízdy pákovou drezínou a také plánuje vytvoření železničního skanzenu.
Stanice zanikla kvůli plánované výstavbě IV. železničního koridoru v letech 2013-2016.
Hlavním cílem byla záchrana a ochrana historicky cenných úseků železnice mezi Červeným Újezdem a Meznem.
Dráha byla vybudována mezi lety 1868-1871.
Jízda není zvlášť fyzicky náročná, ale pro osoby nezvyklé na pohyb může být mírně náročnější.
Rezervaci lze provést prostřednictvím formuláře na stránkách blanik.net.
Provoz bude probíhat výhradně ve staničním kolejišti na trati o délce jednoho kilometru a bude zahrnovat jízdy paralelně vedle sebe.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.