Nádraží Praha-Braník má bohatou historii spojenou s rozvojem železniční dopravy v Praze a okolí. První cestující odjeli z Braníka roku 1882. Od počátku 20. století byla stanice oblíbena mezi trampy, pro které se stala výchozím bodem výletů do Posázaví a okolí hlavního města.
Nádraží v Braníku bylo uvedeno do provozu v roce
1882 jako součást lokální dráhy Nusle – Modřany, pod názvem Braník-Hodkovičky. Hlavním účelem nového nádraží bylo připojení modřanského cukrovaru na hlavní trať společnosti „Dráhy císaře Františka Josefa” (Kaiser Franz Josef-Bahn). V roce 1895 bylo však rozhodnuto o
prodloužení dráhy z
Modřan dále do Posázaví –
Čerčan a do
Dobříše, kam vlaky směřují i dnes. České dráhy zde také často pořádají nejrůznější
akce pro železniční fanoušky a rodiny s dětmi, například
historické jízdy vlaků, Den železnice, Pražský dopravní den dětí... atp.
Když byl roku
1922 Braník připojen k
Velké Praze byla stanice přejmenována na
Braník a v květnu
1942 získala
současný název. V průběhu času se nádraží Praha-Braník stalo důležitým uzlem pro rekreační dopravu do Posázaví a pro nákladní dopravu, zejména po vybudování Branického mostu a Jižní spojky. Nádraží Praha-Braník bylo v minulosti významným setkávacím bodem pro
trampy,
vodáky a
zálesáky, kteří jezdili do
Posázaví, zejména do oblasti kolem
Sázavy. Trať 210, která nádražím prochází, je dodnes známá jako
Posázavský pacifik a je s trampy neodmyslitelně spjata. Nádraží sloužilo (a stále slouží) jako
výchozí bod pro výpravy do přírody a za dobrodružstvím. Na nádraží proto nechybí
nádražní restaurace se zahrádkou s nabídkou hotovek, limonád a piva.
Roku
1959 došlo v Braníku k významné události – po 25 letech se konečně uskutečnila
dostavba tramvajové trati až k branické železniční stanici. Terminál byl koncipován tak, aby pokryl současný odjezd většího množství cestujících z nádraží Praha-Braník, zejména v neděli, kdy tudy cestovalo velké
množství Pražanů za rekreací. Nádraží a jeho okolí si zachovaly
atmosféru spojenou s trampováním i v dnešní době. V minulosti se na nádraží konaly i větší trampské srazy a akce, což přispělo k jeho pověsti místa spojeného s tímto životním stylem.
Nádraží Braník jako filmařské místo
Nádraží Praha Braník se objevilo v několika českých
filmech a seriálech. Mezi nejznámější patří válečný film Jana Hřebejka "Veterán", televizní seriály "Labyrint" a "Hříšní lidé města brněnského", a také seriál "Detektiv Martin Tomsa". V Braníku se dokonce nachází
Filmové muzeum Milana Wolfa, které shromažďuje filmové rekvizity a plakáty, a je oblíbeným místem pro filmaře
Prozkoumejte nádraží Praha-Braník, jeho historii, význam pro tramping a roli v českém filmovém průmyslu. Významný uzel pro rekreační i nákladní dopravu.
Nádraží Praha-Braník bylo poprvé uvedeno do provozu v roce 1882.
Nádraží bylo oblíbené mezi trampy jako výchozí bod pro výlety do Posázaví a okolí Prahy, a historicky sloužilo pro rekreační dopravu do této oblasti.
V roce 1959 byla dokončena tramvajová trať až k branické železniční stanici.
České dráhy zde pořádají různé akce jako historické jízdy vlaků, Den železnice nebo Pražský dopravní den dětí.
Mezi známé filmové projekty patří válečný film Veterán režiséra Jana Hřebejka.
Původně se jmenovalo Braník-Hodkovičky, pak Braník a od května 1942 nese současný název Praha-Braník.
Filmové muzeum shromažďuje filmové rekvizity a plakáty, a je oblíbeným místem pro filmaře.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.