ÚvodCo chcete dělat?ZážitkyPosázavský pacifik – legendární železniční trať podél Sázavy
Zdroj foto: MAS Posázaví
Zážitky

Posázavský pacifik – legendární železniční trať podél Sázavy

Posázavský Pacifik je vyhlášenou železniční tratí z Prahy do Čerčan (č. 210) a z Čerčan do Světlé nad Sázavou (č. 212), která se vine cca 130 km podél řeky Sázavy. Jezdí po ní jak pravidelná osobní doprava, tak nostalgické vláčky a parní lokomotivy nebo víkendové turistické linky.
Legendou mezi vlakovými tratěmi se stal již za první republiky Posázavský pacifik, který unášel trampy na počátku 20. století za hranice všedních dní jen pár kilometrů od Prahy. Projeďte se i vy nádhernou divočinou s rozervaným kaňonem řeky Sázavy, kde hučí peřeje a po skalnatých úbočích se vinou křivolaké stezky k dřevěným srubům. Posázavský pacifik tudy jezdí už více než sto dvacet let. Nositelkami tohoto legendárního jména se staly tratě číslo 210 – Praha – Vrané – Čerčany (s odbočkou na Dobříš) a trať číslo 212 – Čerčany – Kácov – Světlá nad Sázavou.

Po romantické trati se můžete projet některým z pravidelných osobních vlaků Českých drah i značným množstvím výletních souprav. Několikrát během letní sezóny od dubna do října tudy jede parní vláček ČD (tzv. nostalgické jízdy – Párou Posázavím), a v provozu je také Posázavský motoráček společnosti KŽC – výletní motorový vlak, a to každou sobotu, neděli a svátek od posledního březnového víkendu do začátku října.

České dráhy zajišťují celoroční provoz na tratích, a to jak na nejoblíbenější trati 210 z Prahy do Čerčan, tak i na druhé trati 212 z Čerčan do Světlé. S Posázavským motoráčkem KŽC dojedete z Prahy (hlavní nádraží, Vršovice, Kačerov a Braníka) po trati Posázavského pacifiku do Týnce nad Sázavou. Budete stoupat malebným údolím řeky Vltavy přes Vrané nad Vltavou, Davli a po kamenném viaduktu nad Žampachem do Jílového, až dojedete do Týnce nad Sázavou.
 

Zajímavosti a unikáty na trase Posázavského Pacifiku

  • Největší raritou Posázavského pacifiku je kamenný viadukt Žampach se sedmi oblouky, jehož délka dosahuje 110 metrů a stojí 41 metrů nad údolím Kocour. Patří mezi nejvyšší kamenné mosty v Evropě.
  • Na trati 210 z Prahy-Vršovic do Čerčan se nachází sedm tunelů, na odbočné trati ze Skochovic do Dobříše pak navíc ještě jeden. Do roku 1929 existoval ještě tunel nedaleko vršovického depa, který byl později opuštěn.
  • V roce 1942 byl levý břeh řeky Sázavy zabrán německou okupační mocí jako vojenský prostor, provoz na dráze byl v úseku Jílové – Skochovice přerušen až v červnu 1944. Tehdy bylo 5 tunelů (Skochovický, Libřický, Davelský, Pikovický a Jílovský II) využito jako podzemní továrny pro válečnou výrobu, vyráběly se tam letecké komponenty.
  • Nejstarší česká trampská osada byla založena okolo roku 1918 u Svatojánských proudů nedaleko Štěchovic, později se osady rozšířily po celé trase Posázavského pacifiku. Většina trampů se masově dopravovala do svých osad vlaky, které mívaly mnohdy až dvanáct vozů. Odjezdovým místem se zpravidla stávala stanice Praha-Braník, kde bývala k dispozici celá řada pokladen ČSD. Nedaleko se nachází smyčka tramvají a MHD.
  • Na trati z Nuslí-Vršovic do Vraného nad Vltavou zkoušel v roce 1897 František Křižík svůj dvounápravový akumulátorový železniční vůz. Provoz tímto neobvyklým vozidlem byl zajišťován do roku 1899 na trase Nusle-Vršovice – Měchenice. Dobíjecí stanice byly na Zbraslavi a v Nuslích.


Jak vznikl název Posázavský pacifik

Malebná lokálka si své romantické přízvisko zasloužila především díky svému zasazení do nádherné okolní krajiny. Trať pojmenovali první trempové, kteří jezdili za dobrodružstvím, do srubů nebo na výpravy do okolí Prahy po vzoru Divokého západu, o němž čítávali v knihách Jacka Londona a E. T. Setona. Tak jako ostatní přírodní lokality odstávaly postupně své přezdívky, stala se železnice s několika tunely a kamennými viadukty v údolí řeky Sázavy Posázavským pacifikem.
 

Z historie Posázavského pacifiku

Historie dnešní trati 210, se začala psát s koncem 19. století. Pro nově postavený cukrovar v Modřanech bylo potřeba postavit železniční trať, která by do podniku dovážela suroviny a odvážela hotové výrobky. V roce 1881 vznikla trať z Nuslí (nynější nádraží Praha-Vršovice) do Modřan. Vedla víceméně jako dnešní trať, jen na několika místech měla několik odchylek. Například vedla dnešním Krčským lesem.

Trať z Modřan do Čerčan se začala stavět dne 4. března 1895, kdy císař František Josef II. udělil koncesi pro stavbu místní dráhy z Čerčan do Modřan s odbočkou do Dobříše. Stavba byla velmi náročná, a proto se budovala ve třech etapách. Stavba tratě o délce 39,6 kilometru i přes členitý terén a značná stoupání probíhala poměrně rychle. Na trase musel být proražen takřka 400 metrů dlouhý tunel u Zbraslavi-Jarova a za odbočkou Skochovice dráha vedla trať přes nově postavený ocelový most přes Vltavu. Stavbaři se museli navíc potýkat s nelehkým terénem v údolí Bojovského potoka. Na Dobříš dojel první vlak 22. září 1897 a tehdy poněkud odlehlý kraj získal přímé spojení s českým hlavním městem Prahou. Stalo se tak především díky finanční podpoře šlechtickému rodu Colloredo-Mannsfeldů, kteří v té době sídlili na dobříšském zámku a spravovali tamní panství.

Ve stejný den byl zprovozněn také čtyřkilometrový úsek z Prosečnice (dnešních Požárů) do Jílového u Prahy. Další etapu ovšem poznamenaly spory radních Jílového a Kamenného Přívozu. Obě městečka si přála železnici blíže k centru, ovšem projekt mohl upřednostnit pouze jedno město. Nakonec bylo nejvyššími úřady monarchie rozhodnuto o přiblížení dráhy Jílovému. Město Jílové ale za to zaplatilo obrovskými výdaji, které muselo vydat v městem požadované trase – šlo o proražení několika tunelů, výstavbu vysokých náspů a kamenného viaduktu u Žampachu. Nutno také připomenout, že vzdálenost mezi nádražím a městem činí přesto cca tři kilometry... S touto poslední stavební etapou spojující Jílové a Skochovice se začalo v lednu 1898 a konečně 1. května 1900 projel po celé trati Posázavského pacifiku z Čerčan přes Vrané nad Vltavou do Nuslí-Vršovic první osobní vlak.

Provozovatel

Posázavský pacifik

Petrov u Prahy
257 22 Petrov
WWW:
https://www.cdnos...
WWW:
https://www.pacif...
GPS:
49,879372 14,428521
 
Region:
Středočeský kraj
Oblast:
Posázaví
Tipy na výlet:
Petrov a okolí
 

Časová náročnost

1,5 hodiny

 
 

Aktuality

Kudy chodili trempové, aneb sejdeme se v Pikovicích

Přidejte se k pochodu Kudy chodili trempové, aneb sejdeme se v Pikovicích a poznejte krásná místa českého trampingu.
Petrov, Středočeský kraj

Buď připraven! Aneb...

Buď připraven! Aneb... 7. ročník turistického pochodu se startem v Jílovém u Prahy.
Petrov, Středočeský kraj

Čtyři řeky s Trilobitem

Přidejte se k 17. ročníku pochodu Čtyři řeky s Trilobitem (řeka první – Sázava) v sobotu 31. srpna. Připraveny jsou trasy 9 – 51 km.
Petrov, Středočeský kraj

Trampské Pikovice

31. ročník Festivalu trampských a folkových skupin.
Hradištko, Středočeský kraj

Indiánské války 2024

V sobotu 6. července 2024 se na Bozemanově stezce koná jedinečné historické střetnutí, které vás zavede přímo do roku 1866, kdy se odehrála slavná bitva. Hlavní roli generála Custera představí herec Václav Vydra.
Petrov, Středočeský kraj

Třebsínské zvonění 2024

Dvoudenní hudební festival pro celou rodinu, zaměřený na country, folk a bluegrass. Letos poprvé i s mezinárodní účastí přední americké kapely SETH MULDER and MIDNIGHT RUN.
Krňany, Středočeský kraj

Jílovské pivní slavnosti

Jílové u Prahy – oslavy zlatého moku ve zlatém městě – buďte u toho i vy.
Jílové u Prahy, Středočeský kraj

U Třebsínské Zvoničky

19. ročník hudebního festivalu U Třebsínské Zvoničky.
Krňany, Středočeský kraj

Aktivity v okolí

Posázavská stezka – česká trempská klasika

Naučná stezka prochází údolím řeky Sázavy a po svazích vrchu Medník. Začíná i končí na železniční zastávce Petrov u Prahy. Seznámíte se na ní nejen s přírodními poměry, ale také o stavbě železniční trati Posázavského pacifiku, řece Sázavě, vodáctví a historii trampingu.
Kamenný Přívoz, Středočeský kraj

Půjčovna lodí a raftů Samba na Sázavě

Sbalte si plavky, klobouk, opalovací krém, kluci si přibalí roštěnku, holky vezmou kytaru, rodičové děti a děti plyšáka... a všichni se sejdeme na Sázavě. Půjčovna lodí Samba nabízí vodácké výlety na řece Sázavě za nejlepší ceny. Navíc nabízíme přepravu zavazadel, takže můžete jet "nalehko".
Hradištko, Středočeský kraj

Zámek Hradišťko pod Medníkem

Barokní jednopatrový zámek vznikl kolem roku 1709 na místě původní tvrze z roku 1571. Ve velkém sále se dochovaly fresky, které jsou inspirované postavami svatých.
Hradištko, Středočeský kraj

Kopec Ďábel nad Petrovem u Davle – geometrický střed Čech

Silnice číslo 104 z městyse Davle po mostě přes Vltavu vás přivede po čtyřech kilometrech do malé vesničky jménem Petrov. Právě nedaleko ní, na kopci Ďábel, se nachází geometrický střed Čech.
Davle, Středočeský kraj

Vyhlídka Třeštibok

Pozoruhodné místo nad řekou Sázavou nedaleko Jílového u Prahy.
Jílové u Prahy, Středočeský kraj

Národní přírodní památka Medník

Vrch Medník na dolní Sázavě u Pikovic je proslulý jako jediné naleziště kandíku psího zubu v českých zemích. Jeho chráněné východní a severní srázy pokrývají smíšené listnaté lesy s pásy suťových porostů. Už v roce 1965 zde vznikla jedna z nejstarších naučných stezek u nás.
Štěchovice, Středočeský kraj

Železný most v Davli – kulisa k filmu Most u Remagenu

Bývalý silniční most spojující Davli a Jílové u Prahy se proslavil natáčením válečného filmu Most u Remagenu. Příhradová ocelová konstrukce o třech polích a o celkové délce 141 m spočívá na třech kamenných pilířích, které byly před napuštěním Vranské nádrže zvýšeny o 1,5 metru.
Davle, Středočeský kraj

Posázavský motoráček – pravidelný víkendový vlak

Posázavský motoráček jezdí z Prahy po trati tzv. Posázavského pacifiku přes Vrané nad Vltavou a Jílové u Prahy do Týnce nad Sázavou a zpět. Vlak jede každou sobotu, neděli a svátek od posledního březnového víkendu do 28. září.
Davle, Středočeský kraj

Ubytování a restaurace v okolí

Milujemetočenou – stánek se zmrzlinou v Davli

U hlavní silnice v Davli najdou zmrzlinoví labužnicí stánkovou prodejnu vynikající točené zmrzliny s názvem #milujemetocenou. Stánek nabízí až 15 druhů točené zmrzliny.
Davle, Středočeský kraj

Pizza Na Zastávce Štěchovice

Oběd, večeře nebo jen svačina s výhledem na krásnou přírodu ve Štěchovicích. Spojte příjemný výlet po okolí štěchovického pokladu s návštěvou zdejší restaurace, kde je možné i ubytování ve dvou, tří a čtyřlůžkových pokojích.
Štěchovice, Středočeský kraj

Houseboat Mali – glamping na Slapské přehradě

Z rezavého vraku s děravou podlahou je luxusní a útulný Houseboat Mali, na kterém se můžete pohupovat a odpočívat na Slapské přehradě.
Štěchovice, Středočeský kraj

Sedlovna Mali – glamping Štěchovice

Vlastníma rukama postavený ekologický Tiny House z přírodních materiálů, na rodinné louce u Štěchovic. Ubytování pryč od civilizace s výhledem na koně, s možností snídaně z lokálních surovin, se samostatně stojící saunou.
Štěchovice, Středočeský kraj

Měchenická pekárna

Vypečené chleby, křupavé rohlíky a vláčné koláče, to jsou skvělé výrobky Měchenické pekárny. Naším cílem je péct co nejlepší pečivo při použití kvalitních surovin, bez jakýchkoli chemických látek, přípravků pro zlepšení chuti a jiných zbytečností, běžně obsažených v průmyslově vyráběném pečivu.
Měchenice, Středočeský kraj

Husův sbor Hvozdnice – otevřené multifunkční centrum

Centrum bylo vybudováno v prostorách Farního sboru Českobratrské církve evangelické rekonstrukcí církevních prostor. Jedná se o ojedinělou spolupráci církve a veřejnosti při vytváření občanské společnosti a rozvoji regionu.
Hvozdnice, Středočeský kraj

Hospoda U Taterů v Třebenicích

Nad bývalými Svatojánskými proudy, nedaleko hráze Slapské přehrady poblíž Štěchovic, se nachází stará trampská hospoda U Taterů. Dodnes se zde scházejí osadníci ze srubů a chat, aby si zazpívali u kytary a dobrého piva.
Štěchovice, Středočeský kraj

Restaurace U Vemenáče

Přijďte na výborné jídlo a čepované pivo do restaurace s domácí gastronomií v obci Kamenný Přívoz.
Kamenný Přívoz, Středočeský kraj