Nádraží vzniklo na dráze císaře Františka Josefa v letech 1880–1882 pod názvem "Nusle-Vršovice". Neoklasicistní budova vršovického nádraží byla postavena v roce 1872, k další úpravě a rozšíření pak došlo na samém sklonku století v roce 1899.
Nádraží Praha-Vršovice je půvabné lokální nádraží, které prošlo v letech 2018 – 2021 nákladnou rekonstrukcí. Ta mu vrátila původní podobu a po padesáti letech od návrhu došlo také ke stavbě propojovacího tunelu, který konečně spojil nádraží s
Nuslemi.
Původní jednopatrová výpravní budova byla postavena podle návrhu ing.
Hartwiga Fischela. Současně vznikl objekt drážního vodojemu čp. 305 a starší část výtopny pod Bohdalcem. Roku
1899 byla upravena a
rozšířena hlavní nádražní budova – byla po stranách zvýšena o patro a byla k ní připojena přízemní boční křídla. Po roce
1960 byla přistavěna
nová čekárna a provedeny některé zásahy v průčelí.
Rekonstrukce budovy, dokončená v roce
2009, odstranila tyto nevhodné zásahy, především pak přístavek před historickou budovou, a obnovila některé architektonické prvky
podle stavu z roku 1899, včetně původních prvků interiéru. Poslední rozsáhlá rekonstrukce
nádraží Praha-Vršovice proběhla v letech
2018 až 2021 a byla součástí
modernizace železničního koridoru. Tato rekonstrukce zahrnovala mimo jiné vybudování nové čtyřkolejné trati a modernizaci nástupišť. V hlavních vstupních prostorách byly repasovány a zčásti doplněny původní truhlářské a umělecko-řemeslné prvky z konce 19. století. Budovy nádraží v Praze-Vršovicích jsou
významným dokladem historie železničních staveb a reprezentují mnohotvárnost železniční architektury a stavitelství své doby.
Cestující z Vršovic a Nuslí se z Nádraží Vršovice dostanou velmi rychle na
Hlavní nádraží a dále na jih
Středočeského kraje a do
jižních Čech. Konkrétně například do měst
Vrané nad Vltavou,
Čerčany,
Dobříš,
Říčany,
Benešov u Prahy,
Olbramovice,
Tábor nebo
České Budějovice. V letní sezóně zde zastavuje víkendový turistický vlak jedoucí po trati
Posázavského Pacifiku a
Brdský motoráček.
Na nádraží Vršovice zastavují také některé
rychlíky a vlaky vyšší kvality: Slovácký expres zde má dokonce výchozí stanici a sveze cestující až do
Olomouce a
Luhačovic. Zastavují zde i rychlíky do
Brna,
Havlíčkova Brodu,
Žďáru nad Sázavou či
Zlína, a
mezinárodní vlaky do Vídně. Pravidelně se zde konají také
nostalgické jízdy, Regionální den železnice nebo železniční dětský den a podobné akce.
Poznejte historii a modernizaci Nádraží Praha-Vršovice, od jeho vzniku v roce 1872 až po nedávnou rekonstrukci v letech 2018 - 2021.
Neoklasicistní budova nádraží Praha-Vršovice byla postavena v roce 1872.
V roce 1899 došlo k rozšíření hlavní nádražní budovy o patro a připojení přízemních bočních křídel. Další rozsáhlá rekonstrukce proběhla mezi lety 2018 až 2021.
Rekonstrukce v roce 2009 odstranila některé nevhodné zásahy z minulosti a obnovila architektonické prvky dle stavu z roku 1899. Poslední rekonstrukce z let 2018-2021 se zaměřila na modernizaci a doplnění truhlářských a umělecko-řemeslných prvků.
Na nádraží Vršovice během letní sezóny zastavuje víkendový turistický vlak jedoucí po trati Posázavského Pacifiku a Brdský motoráček.
Pravidelně se na nádraží konají nostalgické jízdy, Regionální den železnice nebo železniční dětský den a podobné akce.
Z Nádraží Praha-Vršovice je možné cestovat do Vrané nad Vltavou, Čerčany, Dobříš, Říčany, Benešov u Prahy, Olbramovice, Tábor nebo České Budějovice.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.