Památník Adolfa Kašpara v Lošticích je umístěn v domě, ve kterém od roku 1911 do roku 1932 trávil léto se svou rodinou významný český knižní ilustrátor, rodák z Bludova, Adolf Kašpar. V podkroví domu se nachází Mistrův ateliér s autentickým zařízením.
Adolf Kašpar poprvé navštívil Loštice v roce 1910. Zdejší kraj se mu zalíbil, koupil v Lošticích pozemek a nechal si zde podle vlastního návrhu vystavět dům, který vybavil podle svých představ o účelnosti a pohodlí. Sám si v něm navrhl a zařídil ateliér s vyhlídkou do kraje.
V šedesátých letech 20. století rozhodl tehdejší Vlastivědný ústav v Šumperku zřídit v Kašparově domě umělcův památník. Adaptační práce alespoň zčásti vrátily objektu charakter a atmosféru doby, v níž Kašpar žil a tvořil. Zvláště zařízení výtvarníkova ateliéru přibližuje chvíle jeho tvorby. Za pomoci umělcovy rodiny a přátel byla shromážděna kolekce mistrových prací, která se stala základem průběžně doplňované umělecké sbírky, z nichž mnohé může návštěvník zhlédnout ve stálé expozici věnované mistrově tvorbě.
Ojedinělá kolekce děl Adolfa Kašpara představuje průřez celou umělcovou tvorbou. Návštěvník zde najde proslavené ilustrace k dílům Aloise Jiráska, Boženy Němcové a dalších spisovatelů, ale také knihovnu s výtisky románů a povídek, které Kašpar mistrně obohatil svými ilustracemi. Zaujmou také akvarely a tempery s motivy z Loštic a okolí, z Kašparem obdivované Rusavy i z jeho studijních pobytů v zahraničí. V expozici našly místo také méně známé umělcovy grafiky, které jsou pro mnohého návštěvníka příjemným překvapením. Za zmínku stojí především lept „Loutkové divadlo“ z roku 1905, který byl vydán jako členská prémie spolku Mánes roku 1906 nebo intimně laděná akvatinta „Varhaník“. Mezi exponáty nechybí známé akvarely, jako „V Lošticích v zahradě“, „Na dvoře hanáckého statku v Paloníně“, či „Jitka Kašparová ve vratech domu v Lošticích“ a další. Kašparova díla zde doprovází umělcova busta od akademické sochařky Ryany Andrýskové – Bačákové.
V Kašparově Památníku najde návštěvník také předměty z jeho etnografické sbírky včetně hanáckého kroje, keramiky a lidového nábytku. Kuriozitou jsou hračky Kašparovy dcery Jitky, z nichž některé sám zhotovil. Vyvrcholením prohlídky expozice je nahlédnutí do mistrova ateliéru v podkroví domu. Již původní nábytek v předpokoji ateliéru navozuje atmosféru doby, v níž umělec žil. Také autentické zařízení samotného ateliéru upomíná na chvíle, kdy zde vznikala nejlepší mistrova díla.