Železniční most spojuje pražské čtvrti Vyšehrad (Výtoň) a Smíchov. Je určen pro železniční přepravu a svému účelu slouží od začátku 20. století. Kromě vlaků se po něm mohou projít i chodci díky lávkám pro pěší.
Železniční most pod
Vyšehradem byl vybudován roku
1901 podle
projektu firmy bratří Prášilů. Nahradil starší příhradovou konstrukci z roku 1871 vytvořenou ze svářkového železa nevelké pevnosti. Nejprve byly vybudovány nové pilíře. Ocelové poloparabolické pole vyrobily předem mostárny bří Prášilů a
Pražská akciová strojírna z
plávkového železa. Výměna konstrukce proběhla během pouhých dvou dnů pomocí lešení. Nový most byl opatřen pěšími lávkami po obou stranách.
K mostu patří také
kamenný viadukt na Vyšehradské straně s oblouky i přímým přemostěním. Na Výtoni sestupují pěší lávky po dvojici ocelových schodišť. Vyšehradský most se svou
historickou nýtovanou konstrukcí představuje
hodnotnou technickou památku.
Most čeká v nejbližších letech
rekonstrukce. Měla by
začít v roce 2026, potrvá 20 měsíců a vyjde na dvě miliardy korun. Mezi návrhy padnulo i to, že by se měl starobylý most zbourat, ale Centrum světového dědictví UNESCO napsalo v dopise českému ministerstvu kultury, že by železniční most na Výtoni měl v Praze být zachován. Důvodem je podle centra fakt, že most je důležitou součástí panoramatu Prahy a jeho význam je daný i jeho prohlášením za kulturní památku ČR. Proti zbourání mostu je také sepsána petice.