Na nádraží Ostrava-střed naleznete expozici Železničního muzea moravskoslezského, ve kterém si prohlédnete historické železničářské stejnokroje nebo artefakty z 19. století jako je skloník, originály starých dokumentů či modely vláčků.
Železniční muzeum v
Ostravě se nachází v
budově vlakového nádraží Ostrava-střed. K vidění jsou zde
historické uniformy železničářů a předměty z 19. století. Mezi nimi je například
skloník, tedy ukazatel, který informoval strojvedoucího o spádu či stoupání trati. Vystavený skloník stával na trati mezi Svinovem a vítkovickými železárnami a pamatuje ještě
Severní dráhu císaře Ferdinanda.
Děti potěší
modely vláčků, milovníky historie
dokumenty z dob Rakousko-Uherska. Mezi vystavenými exponáty jsou například výnosy císaře Františka Josefa I., originální dokumenty z let 1835 a 1836, včetně
protokolu o pochůzce, když se připravovala trať koňské dráhy. Ta vedla z vítkovických železáren na hlavní ostravské nádraží. Jsou zde ale k vidění i
elektromechanické řídicí přístroje výpravčího ze stanic Frýdlant nad Ostravicí a Bystřice nad Olší. Lákadlem hlavně pro děti je
modelová železnice, která má
tři samostatné okruhy, kdy na každém okruhu se prohání jedna souprava. Další vlaky stojí na kolejích pro dokreslení atmosféry. Expozice doplňuje množství velkoformátových tabulí. Lidé se z nich dozvědí, jak se například
vyvíjela železničářská uniforma nebo hodnosti.
Dobrovolníci, kteří se o muzeum starají ve svém volném čase, mají v plánu muzeum
do budoucna rozšířit o rozměrnější exponáty, tématické výstavy a výhledově také pravidelně vozit zájemce vlakem právě
po staré báňské dráze. Báňská dráha se vinula mezi šachtami a byla určena pouze pro nákladní dopravu, proto to lidé moc neznají. Vedla z hlavního nádraží přes Ostravu-střed a dál na Michálkovice, Doubravu a Orlovou.
Nová expozice 2023
Od soboty 29. 4. 2023 je pro návštěvníky otevřena nová expozice popisující
historii jediné
úzkorozchodné tratě v Moravskoslezském kraji Třemešná – Osoblaha. Trať v délce 20 km a 102 oblouky, byla slavnostně otevřena pro osobní i nákladní dopravu 14. prosince 1898. O historii stavby tratě a jejich začátcích provozu, ukončení parního provozu nebo atmosféře výletních vlaků opět s parní lokomotivou dočtete na výstavních plochách nové expozice.