Spousty zajímavých akcí a tratí nabízejí také železniční muzea. Největší z nich naleznete v
Lužné u Rakovníka, další třeba v
Mladějově na Moravě, v
Kořenově v Jizerských horách, pěknou sbírku má i
Národní technické muzeum a to jak v budově v Praze na Letné, tak v
depozitáři v Chomutově. Opomenout bychom ani neměli
Legiovlak, který cestuje po celé republice.
Pravidelné trasy nostalgických vlaků
Pražský motoráček
Celoroční provoz má takzvaný
pražský motoráček, který jezdí o víkendech a státních svátcích. Vláček jezdí po po tzv. Pražském semmeringu ze stanice Praha hlavní nádraží do stanice Praha-Zličín a zpět.
Posázavský Pacifik

Ke klasickým vlakovým výletům mnoha generací patří oblíbená trať Posázavím, nejen trampy nazývaná
Posázavský Pacifik. Na malebné trati jezdí
Posázavský motoráček, který vás
sveze každý víkend se zastávkami Praha hl.n. – Praha-Braník – Vrané n. Vltavou – Davle – Luka pod Medníkem – Jílové u Prahy – Týnec nad Sázavou. Na trati jezdí
denně také pravidelné
vlaky Českých drah.
V okolí tratě se nachází mnoho kulturních památek, včetně několika hradů (
Zbořený Kostelec,
Český Šternberk) a mnoho turistických cílů (muzeum zlata a
trampingu v
Jílovém u Prahy,
pivovar Kácov) a tras jak pro pěší turistiku, tak pro výlety na kolech. Nejznámější z nich je
Posázavská stezka (z Petrova u Prahy do Kamenného Přívozu).
Brdský motoráček

Od 22. března je každou sobotu až do 25. října v provozu
Brdský motoráček, který vás zaveze z Prahy až do Dobříše. Soupravu vlaku tvoří elegantní osobní vozy Bix ze 60. let tažené variantně motorovým vozem ř. M 262.0 „Kredenc“, případně motorovým vozem řady M 286.1 "krokodýl".
Rakovnický rychlík

Od 22. března každou sobotu do 25. října vyjíždí na svou trasu
Rakovnický rychlík. Jezdí údolím řeky Berounky a Rakovnického potoka v trase z Prahy přes Beroun, Křivoklát do Rakovníka a zpět a to každou sobotu. Souprava vlaku je složena z legendární motorové lokomotivy "zamračená" řady T 478.1 a elegantních osobních vozů ze 60. let řady Bmx.
Lužickohorský rychlík
I
Lužickohorský rychlík vyjel letos poprvé 22. března a bude jezdit každou sobotu do 25. října. Vlak je vhodný pro návštěvníky
Máchova kraje – turisty i cyklisty. Vlak je sestaven z motorové lokomotivy "Zamračená" řady T 478.1 a klasických kupátkových vozů zachovaných v původním provedení.
Ozubnicová železnice Tanvald-Desná-Kořenov-Harrachov-Szklarska Poręba

Jediná
ozubnicová železnice České republiky představuje jedinečnou kulturní a technickou památku. Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať je
nejstrmější a jediná normálně rozchodná ozubnicová železnice v České republice. Díky podpoře Libereckého kraje došlo od roku 2024 k významnému navýšení provozu nostalgických vlaků na Zubačce.
Historické motoráčky na Zubačce vyjedou v roce 2025 celkem v 19 termínech.

Na rok 2025 je Správou železnic s. o. připravována velká rekonstrukce Zubačky Tanvald – Kořenov, která je pro další fungování trati nezbytná. V rámci této rekonstrukce bude od dubna do října 2025 zastaven provoz všech vlaků mezi
Tanvaldem a
Kořenovem.
Navštívit můžete také
Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově (přímo na vlakové zastávce), které bude otevřené i v době výluky. Ve dnech jízd historického vláčku se konají v časech: 11:45 a 14:45 hod. komentované prohlídky
Výtopny Kořenov.
Sklářská lokálka

Dne 29. března 2025 zahajuje provoz
sklářská lokálka, která vás sveze mezi
Kamenickým Šenovem a
Českou Kamenicí. V sezoně 2025 jezdí pravidelné vlaky po lokálce do 2. listopadu o víkendech. Od června do 30. září jezdí vlaky i v pracovní dny. Navštivte v Kamenickém Šenově tamní
Sklářské muzeum a zajděte se podívat na
Panskou skálu; určitě ji znáte z pohádky Pyšná princezna.
Podřipský motoráček
Od 29. března jezdí turistická linka T5
Podřipský motoráček v trase z
Roudnice nad Labem přes Straškov,
Mšené Lázně, Budyni nad Ohří až do Libochovic a opačně. Vláček jezdí o víkendech a státních svátcích až do 2. listopadu.
Podkrušnohorský motoráček
Dalším v Ústeckém kraji
motoráčkem je vlak z Děčína do Krupky a zpět, po části takzvané
Kozí dráhy jezdí retro motorový vůz řady M 152.0 od 29. března do 2. listopadu jezdí o víkendech a svátcích.
Úzkorozchodná železnice Zbýšov u Brna

Z nádraží Zbýšov, areálu bývalého dolu Jindřich II., můžete vyrazit na jízdu motorovým či parním vláčkem.
Vláčky jezdí jen v uvedených termínech, kdy je otevřené i
muzeum. První jízda parním vlakem se koná 10. května., motorovým 8. května.
Mladějovská průmyslová dráha anebo vlakem do lesa
Jedenáct kilometrů dlouhá úzkokolejka o rozchodu 600 mm v
Mladějově na Moravě vznikla na sklonku první světové války. Až do roku 1991 se po ní dopravovaly lupek, šamot a uhlí, dnes o ni pečuje
Průmyslové muzeum Mladějov a jezdí po ní výletní vlaky.
Vyjížďku si zpestříte prohlídkou areálu bývalého šamotového závodu, kde je k vidění několik expozic železniční, silniční, zemědělské a stavební techniky.
Pravidelné jízdy výletních vlaků vedených historickou parní lokomotivou se většinou konají vybrané soboty v květnu, červnu, každou prázdninovou sobotu a vybrané soboty v září. Jízdní řád pro sezonu 2025 zatím nebyl stanoven.
Parní vlaky do Osoblahy
Úzkorozchodná železnice, jediná svého druhu v
Českém Slezsku vedoucí z
Třemešné ve Slezsku přes
Slezské Rudoltice do
Osoblahy, si udržela celoroční provoz a vláčky po ní jezdí několikrát denně. Od začátku června až do poloviny září se můžete vydat na
výlet parním vlakem.
Švestková dráha
Švestková dráha je malebná lokálka v severních Čechách spojující
Litoměřice horní nádraží,
Lovosice a
Most. Jméno trati dalo v tehdejší době velké množství švestkových sadů a alejí, z nichž do dnešních dnů zůstaly pouze nepatrné zbytky. ejí historie sahá do roku
1898, kdy vyjel na trať první vlak. Dráha je v provozu
denně v rámci linky U10.
Zubrnický motoráček

Od 29. března do 31. října jsou každou sobotu, neděli a státní svátek v provozu
historické motorové vlaky na trase Ústí n. L. Střekov – Velké Březno – Zubrnice. Základním vozidlem na
Zubrnické dráze je motorový vůz řady 801 (M 131.1)
Hurvínek.
Kokořínský rychlík
Od 22. března do 28. října jezdí na své trase Praha – Mělník – Mšeno
Kokořínský rychlík, který tvoří
legendární motorová lokomotiva československé konstrukce řady T 478.1 a klasické kupátkové vozy vyrobené ve východním Německu v původním provedení.
Hanácké léto na kolejích
Každou prázdninovou sobotu a 1. a 8. května bude jezdit mezi mezi Kroměříží, Kojetínem, Tovačovem a Chropyní
výletní vlak. Otevřené bude i
železniční muzeum v Kroměříži od 9 do 17 hodin.
Moldavská horská dráha
Moldavská horská dráha (nazývaná též
Teplický Semmering) je lokálkou vedoucí ze severočeské uhelné pánve až na samotný hřeben Krušných hor. Trať byla postupně vystavěna v letech 1887 – 1885. Vlaky zde jezdí po celý rok o víkendech a státních svátcích. V budově nádraží Osek – město je vybudovaná
expozice o této unikátní trati, otevřeno v roce 2025 bude 19. 4., 17. 5., 21. 6., 19. 7., 23. – 24. 8., 13. 9., 18. 10.
Táborská Elinka a Bobina

Ke správnému létu v
jižních Čechách patří projížďky
Elinkou z
Tábora do
Bechyně. Vůbec první elektrifikovanou dráhu Rakouska-Uherska vybudoval
vynálezce František Křižík, je jen o rok mladší než Zubačka v Jizerských horách a podobně jako ona patří mezi železniční tratě se stálým provozem, takže se tu můžete svézt vlastně kdykoliv. Harmonogram nostalgických jízd tažených Elinkou a druhou lokomotivou Bobinkou zatím nebyl zveřejněn. Pravděpodobně budou jezdit v době prázdnin.
Jindřichohradecká úzkokolejka
Po dvou letech se podařilo v loňském roce obnovit provoz turisty oblíbené
úzkokolejky z
Jindřichova Hradce do
Nové Bystřice. Nicméně jízdní řád pro sezonu 2025 zatím nebyl zveřejněn. Na nádraží v Nové Bystřici se však můžete zastavit v
muzeu úzkokolejné dráhy a jako správní fandové technických památek nezapomeňte ani na
Muzeum amerických veteránů; v létě je otevřené denně kromě pondělí.
Vyjímečné akce se konají po celou sezonu
Březen: Historickým vlakem na výstavu železničních modelů v Nýřanech
Již
29. 3. se můžete svézt speciálním
historickým vlakem s retro vozy z 80. let. Cílem cesty bude výstava železničních modelů a kolejišť v SKC Nýřany.
Duben: Otevření muzea ČD v Lužné, první jízda "Ušaté", vlakem na Křivoklát

Nenechte si ujít
zahájení sezony Muzea ČD v Lužné, které se bude konat
5. a 6. 4. Návštěvníci se mohou těšit na zrekonstruovanou část expozic nebo prodloužený okruh úzkorozchodné dráhy a chybět nebudou ani jízdy parních vlaků. V letošní sezoně České dráhy připravily
novinku, z Prahy-Smíchova do Lužné můžete vyrazit
historickým motorovým vlakem a poprvé právě na zahájení sezony
5. 4.
První jízdu chystá
5. 4. Národní technické muzeum se svou parní lokomotivou 464.102 „Ušatá" z roku 1940. Vlak pojede z Ústí nad Labem do Žatce a zpět. V chmelařské městě se chystají
zahájit novou sezonu.
Ve stejný den, tedy
5. 4. se můžete svézt
zvláštním vlakem z Prahy do Chýše, nebo po
trati na trať Protivec – Bochov, na které není provozována pravidelná osobní doprava.
V dubnu bude
12. až 13. 4. a 26. 4. otevřená
Plzenecká železnice. Těšit se můžete i na pálení čarodějnic.
Historickým vláčkem z Pardubice do Hrochova Týnce a zpět se můžete svézt
18. 4. Vlak by měli i letos doprovodit velikonoční zajíc a králík.

Na
19. 4. je naplánovaná letos jediná jízda
Mochovského motoráčku. Trať Čelákovice – Mochov, dlouhá pouhé 4 km, byla zprovozněna dne 11. 2. 1883 společností Rakouská společnost místních drah a to pro nákladní dopravu do cukrovaru v Mochově. Pravidelná doprava byla ukončena dne 9. 12. 2006.

Na
velikonoční Křivoklát 19. 4. můžete vyjet
historickým motorovým vlakem i
parní soupravou. A v neděli
20. 4. můžete z Prahy-Vršovic vyjet na výlet
Párou Posázávím do Týnce nad Sázavou, nebo na do
Kácova na zelené pivo.
Neobyčejný zážitek můžete zažít
26. 4., kdy
Výtopna Slaný pořádá
výlet na Velkou Ameriku. Ve stejný den vyjíždí
vinařský rychlík do Mutěnic na otevřené sklepy. Kolínská řepařská drážka slavnostně zahájí
19. sezonu o víkendu
26. až 27. 4.
Květen: Parní víkend a jízdy vlaku Národního technického muzea
V pátek
2. a 9. 5. můžete využít
Kralovického rychlíku a vyrazit z
pražského hlavního nádraží do Kralovic.

O víkendu
3. a 4. 5. se můžete projet
parním vláčkem z Muzea ČD v Lužné do Rakovníka, Řevničova a Krupé s naší nejstarší provozuschopnou parní lokomotivou Kafemlejnek (310.072) z roku 1899.
Plzenecká železnice chystá na
10.5. květnové jízdy a den dětí se zde bude konat již
31. 5.
V sobotu
17. 5. vyjede
parní vlak Národního technického muzea do Brandýsa nad Labem na
Audienci u císaře Karla I.
Na víkend
17. až 18. 5. je v
Muzeu ČD v Lužné připraven
Parní víkend. Vyzkoušet si můžete interaktivní exponáty, přestavte návěstidlo, spusťte železniční přejezd či dejte vlaku signál k odjezdu. V neděli
18. 5. na akci můžete vyjet z Prahy
parním vlakem Národního technického muzea.
Ze Slaného můžete vyjet
vlakem 24. 5. na výlet do
kláštera Plasy. O týden později,
31. 5., je připravena trasa
zvláštního vlaku z Olomouce do Mladějova na Moravě.
Červen: Motorové i parní jízdy, Rožnovská pára, Kralovický rychlík
Historický vlak vás opět může svézt z Prahy do Muzea ČD v Lužné a to
7. 6. V tento den a i následující
8. 6. se můžete projet i
parním vlakem.
Letos poprvé se můžete
21. 6. svézt
parním vlakem z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm a zpět.
V pátek 2
7.6. můžete využít
Kralovického rychlíku a vyrazit z
pražského hlavního nádraží do Kralovic u Rakovníka. Souprava vlaku je složena z legendární motorové lokomotivy "zamračená" řady T 478.1 a elegantních osobních vozů ze 60. let řady Bix.
Červenec: Historickým motoráčkem do muzea, pára v Rožnově

Do
Muzea ČD v Lužné je možné vypravit
historickým vlakem 5. 7. Z Prahy‑Smíchova pojede vlak přes Kladno a Stochov. V čele těchto vlaků složených z vozů soupravy Retro Ostravan pojede motorová lokomotiva Zamračená nebo Brejlovec.
Rožnovská pára neboli
parní vlak z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm a zpět vyjede opět
5. a 12. 7.
Kralovického rychlíku můžete využít v pátek
25.7. Plzenecká železnice bude otevřená
26. 7.
Srpen: Bezdružické parní léto

Do
Muzea ČD v Lužné je možné vypravit
historickým vlakem 2. 8. Na víkend
2. a 3. 8. se chystá
Bezdružické parní léto, snad bude přát počasí a parní vlak bude moci vyjet.
Parní vlak z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm a zpět vyjede opět
9. 8. Plzenecká železnice chystá srpnové jízdy
16. 8.
Září, říjen: na vláčky do Starého Plzence či motoráčkem do Muzea ČD na parní jízdy
O

víkendu
13. a 14. 9. bude otevřená
Plzenecká železnice, která chystá provoz železnice po oba dny od 10:00 do 18:00 hodin. Znovu se otevře
4. 10. a to od 14:00 do 17:00 hodin.
Jak v září, tak v říjnu můžete jet
historickým vláčkem (
6. 9., 4. – 5. 10.) do Muzea ČD. O víkendu
6. a 7. 9. je naplánovaná letošní poslední
parní jízda.
Objevte unikátní zážitky s parními a historickými vlaky v České republice v roce 2025, včetně speciálních železničních muzeí a akcí.
Ozubnicová železnice je železniční trať, která disponuje speciálním ozubeným systémem umožňujícím vlakům zdolávat strmé svahy. V České republice je to železnice Tanvald-Desná-Kořenov.
Národní technické muzeum nabízí jízdy historické parní lokomotivou, konkrétně s parní lokomotivou 464.102 Ušatá, která pojede z Ústí nad Labem do Žatec a zpět.
V roce 2025 se konají různé tematické jízdy jako historický vlakem na výstavu železničních modelů, vlakem na Křivoklát, či speciální jízdy parním vlakem na různé kulturní a technické akce.
Táborská Elinka je první elektrifikovaná dráha Rakouska-Uherska, která byla vybudována vynálezcem Františkem Křižíkem. Je to jedna z mála železničních tratí se stálým provozem.
Největší železniční muzeum v České republice naleznete v Lužné u Rakovníka.
Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově nabízí komentované prohlídky Výtopny Kořenov, které se konají ve dnech jízd historického vláčku.
Na turistických trasách se používají parní vlaky, historické motorové vlaky a nostalgické motoráčky.
Posázavský Pacifik je oblíbená trať Posázavím, která je známá pro malebné scény a stopu pro turistiku a cyklovýlety.