27. ročník Bienále Brno se zabývá
klíčovými pojmy současného grafického designu a vizuální komunikace. Volně tak navazuje na 25. ročník, který otevřel bienále všem formám grafického designu, a zejména pak na minulý, tematicky zaměřený ročník, věnovaný grafickému designu, vzdělávání a školám. Letošní ročník bienále
reaguje na proměny a stav současného grafického designu; jeho množství, rozmanitost, nepřehlednost či zdánlivou povrchnost. Jeho ambicí je postihnout v obecné i v subjektivní rovině některé z pojmů, které současný grafický design definují nebo ovlivňují.
Výstava Souborné dílo v
Uměleckoprůmyslovém muzeu v Husově 14 je založena na rozsáhlé sbírce, která se v
průběhu let shromáždila kolem Bienále Brno – vlastně přesněji řečeno na
reprodukcích těchto děl v katalozích, doprovázejících každý ročník bienále. Když si člověk prohlíží tyto materiály, připadají mu jaksi zploštělé,
sériové, mimo kontext a mlhavého původu – do jisté míry srovnatelné s účtem na Instagramu nebo se stránkou Tumblr – přesto nás však detaily jednotlivých grafických návrhů stále oslovují. Rozpor mezi nevýraznou plochou a živoucími jednotlivostmi nás fascinuje. Co však takové rozhodující maličkosti vypovídají o
zárodcích myšlenkových procesů? Autorky se rozhodly vyjít z těchto detailů a postavit na nich zkoumání vlastní praxe, konfrontovat materiál z archivu bienále s vlastní prací a položit si otázku,
jaký typ rozhodnutí musí grafický designér dělat: na formální úrovni, na koncepční úrovni a v návaznosti na kulturní, ekonomické a technické podmínky naší doby.
Další zajímavá výstava
Které zrcadlo chceš olizovat? představuje díla, ve kterých realita (nebo fikce?) udělala odbočku. Výchozím bodem projektu je předpoklad, že když je něco vytištěno, stává se „to“ skutečnějším. Skládá se jak
z vypůjčených artefaktů, tak z nových, pro tuto výstavu speciálně vyrobených prací z oblasti grafického designu. Z této konstelace vzniká heterotopie, kde je vše reálné, ale zároveň se odklání k fikci, a naopak.
Výstava, která má svou základnu v Moravské galerii v Husově ulici č. 18 ale není omezená pouze na prostor galerie. Odehrává se i ve městě, na
autobusových zastávkách, ve
filmových programech, rozhovorech,
knihkupectvích a na dalších místech nacházejících se mimo bezpečí "bílé krychle". Kde jinde totiž lépe ukázat grafický design nežli v jeho přirozeném prostředí?
Mezi další zajímavé výstavy určitě patří výstava
Zdeňka Zieglera, významného českého grafického designéra a pedagoga, která představuje zejména jeho rozsáhlou
tvorbu v oblasti filmového plakátu od začátku šedesátých do konce osmdesátých let 20. století. Výstava rovněž porbíhá v
Uměleckoprůmyslovém muzeu.