
Za
pradědečka Kofoly můžeme považovat
opavského lékárníka Gustava Hella, který již na konci 19. století začal vyrábět kromě farmaceutických výrobků a cukrovinek i
Syrupus Colae compositus Hell, obsahující tekutý extrakt semen koly.
Na
Kofolu v dnešní podobě došlo ale až v polovině 20. století: vznikla v roce 1959 jako
socialistická náhražka nedostupných značek Coca-Cola a Pepsi. Tým
Výzkumného ústavu léčivých rostlin v Praze pod vedením docenta
Zdeňka Blažka během dvou let vymyslel, jak přebytečný kofein vzniklý pražením kávy smíchat s bylinkami a ovocnými šťávami. V
opavském farmaceutickém podniku Galena se podle tohoto receptu začal míchat
sladkokyselý sirup Kofo, a právě ten je dodnes základem nealkoholické Kofoly.
Kofola aneb kávové zrnko z Krnova
Receptura pro základní sirup se používá dodnes. Míchá se vždy na celou sezónu, proto může mít Kofola meziročně jemné odchylky v chuti podle charakteru počasí a dozrávání ovoce. Údajně obsahuje
šťávu z jablek, třešní a rybízu, extrakt z lékořice a maliníku, světlý a tmavý karamel a také silice z anýzu, kardamomu, pomeranče a skořice. Přesně to ale ví jen málokdo, protože
receptura Kofoly je tajná podobně jako složení slavné
Becherovky.
Kofolu na její cestě do světa od samého začátku provázely slogany, poutače i pojízdná reklama, vše s
logem ve tvaru kávového zrna, které se používalo celých třicet let. Jakmile Kofola přistála na pultech obchodů, zachutnala každému – ostatně její spotřeba rostla tak, že Československu brzy došly bylinky na výrobu a musely se dovážet ze zahraničí.
Když ji miluješ…

Během více než
šedesáti let existence toho Kofola zažila víc než dost. Na špici se tmavá limonáda udržela až do sametové revoluce. Pak musela podobně jako jiné domácí limonády bojovat o místo na slunci se zahraničními značkami,
několikrát změnila majitele, a nakonec se díky změně marketingové strategie a investicím znovu vrátila na výsluní.
Chuť zůstala stejná, takže dříve narozeným připomíná časy jejich mládí, a díky nové image a také skvělým reklamám (protože vánoční trhák o zlatém prasátku zná skutečně každý) si ji oblíbili i mladí. Slogan
„Když ji miluješ, není co řešit…“ předává své silné poselství dodnes. Ani nápoj samotný nestárne, naopak se zkouší nové varianty s příchutí višní, kokosu, jablka či skořice, mandarinek nebo marcipánu. Kofola se vyrábí v
Krnově a majoritní podíl vlastní původem řecká
rodina Samarasových v čele se současným generálním ředitelem Jannisem.
Vinea, mladší sestra Kofoly, a další sourozenci

Z
hroznů, bezu a špetky fantazie se roky 1974 zrodila
Vinea: nápoj, jehož jedinečná receptura obsahuje vysoký podíl přírodní hroznové šťávy. Dokazuje, že zázraky se dějí na vinici, ale zázračná chuť a vůně, které dělají Vineu tak výjimečnou, by nikdy nebyla kompletní bez
černého bezu. Limonáda Vinea, vyráběná dle originální receptury, tak po zásluze těží z krásy a rozmanitosti přírody.
Další novinkou společnosti Kofola je
řada prémiových limonád s vyšším obsahem ovocné šťávy ze sicilských citrusů s názvem Targa Florio. Předchůdce dnešních seriálů rallye a jeden z nejdrsnějších a nejstarších vytrvalostních závodů, které kdy historie automobilového sportu poznala, byl velmi nebezpečný: na úzkých pneumatikách, bez posilovačů řízení a dalších vymožeností závodníci zdolávali stovky kilometrů a serpentin po úzkých šotolinových cestách v sicilských horách.
Silný příběh závodu je také hlavní inspirací samotné značky. Na Sicílii totiž rostou nejlepší citrusy na světě a legendární závod Targa Florio má slavnou českou stopu. První ženou, která se ho účastnila, totiž byla
Eliška Junková; v roce 1928 skončila celkově na pátém místě a první mezi amatéry. Závod pamatují dokonce i citrusové sady z rodinné farmy, která je pěstuje již několik generací a z jejíchž plodů se limonády vyrábějí. Přeneste se v duchu na Sicílii, až budete ochutnávat
limonádu Targa Florio s příchutí pomeranče, krvavého pomeranče nebo citronu, slazenou třtinovým cukrem.
Pětkrát o Kofole
Kofola zdaleka není jen Kofola: do portfolia stejnojmenné obchodní skupiny patří také minerálky Rajec, Ondrášovka a Korunní, Jupík, polské limonády Hoop a Paola, energy drink Semtex, čerstvé šťávy Ugo a další. Kofola se na tržbách podílí přibližně ze čtvrtiny.
- Mezi přírůstky patří slovinská Radenska, která má podle odborníků na dvacetimilionovém trhu bývalé Jugoslávie podobný potenciál, jaký se otevíral před Kofolou na přelomu tisíciletí.
- Skupina má 11 výrobních závodů ve střední Evropě, kromě Česka působí v Polsku, např. na Slovenskua ve Slovinsku; zaměstnává přes 2000 lidí, z toho v Česku zhruba 700.
- V roce 2024 dosáhla společnost rekordních tržeb i přes povodně a dopady daně z cukru. Meziroční růst celkových tržeb skupiny Kofola činil 30 %.
Kofola, která dlouhodobě fandí zamilovaným, k úspěšným kampaním patří i Láska má 1000 jmen. Rozvíjela motiv přezdívek, kterými se mezi sebou partneři oslovují. Láskyplná pojmenování mohou být něžná, vtipná a občas i trochu peprná, vždy ale vyjadřují jedinečné pouto. Reklamní spotye natáčely v kempu na břehu Vltavy nedaleko Českého Krumlova. V současnosti probíhá kampaň Láska chutná nejlépe naživo podporující offline seznamování.
Přehled historie a rozvoje Kofoly, její tajné receptury a sesterských značek Vinea a Targa Florio. Nahlédněte do historie českých limonád!
Kofola je česká nealkoholická limonáda, která vznikla v roce 1959 jako socialistická náhražka značek Coca-Cola a Pepsi.
Receptura Kofoly zahrnuje šťávu z jablek, třešní, rybízu, extrakt z lékořice a maliníku, světlý a tmavý karamel, silice z anýzu, kardamomu, pomeranče a skořice.
Prvním českým závodníkem byla Eliška Junková, která se účastnila v roce 1928 a skončila celkově na pátém místě a první mezi amatéry.
Limonáda Vinea obsahuje vysoký podíl přírodní hroznové šťávy, díky čemuž má jedinečnou chuť a vůni.
Majoritní podíl Kofoly vlastní řecká rodina Samarasových, v čele s generálním ředitelem Jannisem.
Skupina Kofola má 11 výrobních závodů ve střední Evropě.
Kofola používá slogan 'Když ji miluješ, není co řešit'.
Krnov je místo, kde se dodnes míchá základní sirup pro Kofolu.
Stálá chuť Kofoly připomíná starší generaci časy jejich mládí.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.