S koncem roku 2021 uvedla
Národní galerie Praha několik nových výstav. Jednou z nich je například
Digitální blízkost (
11. 11. 2021 – 10. 7. 2022) v
mezaninu Veletržního paláce poukáže na technologie a intimitu, dvě tradičně protikladné oblasti, které jsou dnes pevně propojené a vzájemně jedna druhou transformovaly. Technologie vstoupila hluboko do našeho soukromí. Do nejasných vizí blízkosti v post-digitálním světě dá nahlédnout devět současných umělkyň a umělců: Darja Bajagić, Ivana Bašić, Louisa Gagliardi, Lola Gonzàlez, Daiga Grantina, Rachel Maclean, Pakui Hardware, Viktor Timofeev a Tenant of Culture.
Cena Empatie (
11. 11. 2021 – 13. 2. 2022), kterou
NGP pořádá ve spolupráci s Komerční bankou, představuje v
Malé dvoraně Veletržního paláce díla vítězek Romany Drdové a Lenky Záhorkové. Jejich umělecké záměry přesahují hranice výtvarného umění a vytvářejí příležitosti pro vzájemnost a soužití ve společnosti i v životním prostředí. Záhorková otevírá mezigenerační dialog, upozorňuje na problémy a hodnoty spojené se stářím, Drdová se zabývá ekologickou problematikou a svou autorskou módou orientuje naše myšlení směrem k udržitelnosti. Vstup na výstavu je
volný.
Výstava
Falza? Falza! (
19. 11. 2021 – 1. 5. 2022) nabídne ve
Šternberském paláci napodobeniny středověkých obrazů, soch i kreseb, falza vzniklá ve stylu holandských mistrů 17. století i padělky obrazů známých českých malířů 19. a 20. století. Součástí bude několik ikonických falz ze zahraničních sbírek, jež proslavila své tvůrce po celém světě. Nejznámějším padělatelem 20. století byl
Han van Meegeren, jenž obrazem Cizoložnice před Kristem oklamal i Hermanna Göringa. Nejrůznější napodobeniny významných děl vznikají dodnes a jsou noční můrou jak pro muzejní a galerijní instituce, tak pro soukromé sběratele. Výstava odhalí procesy metodologie detekce falz.
Buddha zblízka (
3. 12. 2021 – 24. 4. 2022) je prvním projektem
NGP ve spolupráci s
Museum Rietberg Zürich. Název napovídá, že
Valdštejnská jízdárna hostí
přehlídku buddhistického umění, které zprostředkovává jednu z nejvýznamnějších myšlenkových tradic rozšířenou napříč asijskými kulturami. Podoby, jimiž Buddhu zobrazovali umělci v různých oblastech Asie, i interpretace odkazu Buddhova učení jsou rozmanité. Výstava ukazuje
170 děl buddhistického umění doplněných audiovizuálními prvky. Raritou je japonský obrazový svitek z přelomu 17. a 18. století s námětem legendy Buddhova života, který bude poprvé k vidění v celé své délce 15 metrů, a to i v digitální podobě na webových stránkách
NGP.
Co přinese rok 2022 v Národní galerii Praha
Rok 2022 přinese do
Veletržního paláce nové expozice:
Expozice 1939–2019 a
Architektura 1958–1989, v dalších objektech
NGP dále rozsáhlou výstavu věnovanou
Josefu Mánesovi a
Sochy z hlíny: Terakoty italských mistrů 15.-18. století ze sbírek Národní galerie Praha (17. 6. – 27. 11. 2022) či
V hloubce a po povrchu (10. 11. 2022 – 26. 3. 2023).
Sbírka umění Asie připravila pro znovuotevřený
Salmovský palác kolekci
japonských zenových tušových maleb a kaligrafií pocházejících z období od 16. do 20. století.
Národní galerii ji daroval nizozemský sběratel umění Felix Hess. Čítá více než
520 děl a představuje jedinečnou sbírku zenového umění v Evropě. Tematický výběr z této kolekce ukáže výstava
Zenga (
27. 5. – 2. 10. 2022).
Tématem výstavy
V kroužcích dýmu (
23. 9. 2022 – 8. 1. 2023) je motiv zobrazení umělce jako kuřáka v českém výtvarném umění přelomu 19. a 20. století a meziválečného období. Jedná se o první výstavní projekt
NGP na toto téma, který představí díla z vlastních sbírek, doplněná zápůjčkami z dalších českých i zahraničních institucí, v kontextu dobových názorů na kouření, značně odlišných od těch dnešních.
Výstava
Josef Mánes (
20. 10. 2022 – 30. 1. 2023) ve
Valdštejnské jízdárně po více než padesáti letech představí rozsáhlé a unikátní dílo jednoho z nejvýznamnějších českých umělců 19. století v kontextu nového badatelského zpracování a restaurátorského průzkumu, nahlédne také pod vrstvu stereotypů spojených s jeho dílem.
Podstatnou částí programu
NGP v roce 2022 se stanou
nové sbírkové expozice ve
Veletržním paláci, pokrývající
české umění v letech 1939 až po současnost a
architekturu v Čechách mezi lety 1958 a 1989. Ačkoli budou zaměřeny na období, v němž bylo umění a kritéria posuzující jeho kvalitu výrazně zpolitizovány, pokusí se pojmout tuto éru komplexně a postavit vedle sebe umělecké fenomény i tehdejší fungování
NGP. Expozice věnovaná architektuře zachytí hlavní tendence modernity 2. poloviny 20. století, charakterizované přechodem k postindustriální společnosti, růstem terciárního sektoru, služeb, pokrokem v oblasti (tele)komunikace a audiovizuálních médií. Expozice 1939–2019 a Architektura 1958–1989 budou otevřeny
24. 11. 2022.
Od
29. 4. do 30. 10. 2022 proběhne retrospektivní výstava jedné z mála českých umělkyň, které se v 90. letech prosadily na velkých výstavách v zahraničí –
Markéty Othové. Její tvorba se formálně řadí k tradici české konceptuální černobílé fotografie, zachovává si však intimní charakter. Vrátí se také prezentace
laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého určené vizuálním umělcům do 35 let (23. 9. 2022 – 8. 1. 2023). Novou spolupráci představuje
Fotograf festival (23. 9. 2022 – 8. 1. 2023), který spojí různé výstavy, akce a skupinu umělců ze střední a východní Evropy.
Klub přátel NGP, oživení Veletržního paláce a zázemí v Jinonicích
Galerie si vytvořila komunitu příznivců, kterou od roku 2016 zastřešuje
Klub přátel NGP. Ten v současnosti čítá více než
3 500 členů, kteří se zde mohou setkávat nejen s uměním, ale také vzájemně v rámci různých členských programů a zároveň tak podporovat činnost instituce.
Výzvu představuje také
oživení Veletržního paláce, zejména
ochozů Malé dvorany. V přípravě je projekt s pracovním názvem Zažít umění jinak, jehož cílem je vznik podnětného prostoru, bezpečné zóny pro interakci a výtvarnou hru, který bude sloužit i jako
zázemí pro studium, vzdělávání či živý program. Do výtvarné podoby tohoto prostoru, který galerie zatím postrádá, budou zapojeni současní umělci. Na ochozu 1. patra Malé dvorany bude
zdarma zpřístupněn od podzimu 2022.
Na pozemcích v
Jinonicích vznikne
moderní komplex budov s pracovišti pro všestrannou
péči o umělecká díla, který bude dominovat danému území a dotvoří jeho urbanismus.
Depozitární areál nabídne mimo péči o umělecká díla také prostory pro jejich odbornou prezentaci a pro veřejné edukační programy. Předpokládaná doba realizace výstavby je sedm let od zahájení projektu.